Get Adobe Flash player

Élet a 2017-es World Rally Car szabályokkal

Chris Williams az M-Sport ralicsapatának főmérnöke, így jó betekintése van arról, hogy az idén életbe lépett új technikai szabályoknak milyen hatásai vannak.


- Érdekes látni, hogyan dolgoznak az emberek az új autókkal, hogy valami újat csinálnak ahelyett, hogy időről időre ugyanazokat a dolgokat tennék és nagyon kis előrelépéseket keresnének olyan területeken, amiket már felfedeztek. Nyilvánvalóan az eredeti koncepcióból indultunk az új szabályokkal, megbeszéltük a formulát a technikai munkacsoportokkal. Volt némi bizonytalanság, hogy mennyire lesznek most gyorsak az autók és hogy hogyan fog működni az aero, de úgy gondolom, jó lett minden. Voltak kihívások, mint például az aero csomag tartóssága, főleg az első splitteré, az első lökhárítóé, a küszöböké és a hátsó diffúzoré. Bizonyos versenyeken szignifikáns különbség volt a kezelhetőségben, úgyhogy tartóssá tenni az aerot igencsak küzdelmes volt, mi pedig nem akartunk kompromisszumot a teljesítményben azokon a versenyeken, ahol haszon várható, ugyanakkor együtt kell élni a következményekkel másik versenyeken. A kompromisszum nem egy könnyű dolog.

- Volt az új szabályokban valamilyen különösen sikeres aspektus vagy azoknak különleges hibája?

- Néhány területe mindig van a szabályoknak, melyekről lehet vitázni. Talán még mindig van néhány szürkés terület, amit más és más módon kezelnek a csapatok, ez az, amiért annyira máshogy néznek ki az autók. Néhány csapat teljesen belement minden területbe a tervezésnél, és olyan területre jutott, ami a gondolatok szerint a határon kívül van. Mások konzervatívabbak voltak, és nem használták ki maximális mértékben az új szabadságfokokat. Végül is, egyik autó sem különbözik a sebesség tekintetében. A jó dolog a szabályokkal kapcsolatban, hogy mindegyik különböző autó győzött már.

Úgy gondolom, valamennyire az aeronak tudható ez be, ami hozzájárult ahhoz, hogy elég közel van minden autó a másikhoz. Egy sikeres formula ez több tekintetben. A közönség szemében az autók kétségtelenül drámaiabban néznek ki, és drámaibb a teljes látvány a szakaszokon, ami, úgy gondolom, egy jó dolog.

- Mik a World Rally Car-ok jövőbeli fejlesztésének határai?

- Tiltott a még a tömeggyártásban is használt számos elem használata szerte sok autósport szakágban, az olyan dolgok, mint a menetstabilitás felügyelete, az ABS, az aktív differenciálművek, a nyomaték felügyelet. Mérnökként szeretnék többet használni ezekből a dolgokból, de ha így teszünk, az költséget hoz. A nagyobb költségvetéssel rendelkező csapatok nagyobb fejlesztéseket tudnak végrehajtani, éppen ezért nagyobb a lehetőségük finomítani a technológiák ezen új területeit. És a további fejlesztés nehezebbé teszi azt egy új csapat számára, hogy a meglévő csapatok szintjét elérje. Minél fejlettebbek műszakilag az autók, annál nehezebb bármelyik új gyártó számára, hogy belépjen a bajnokságba.

- Eljutunk egy olyan területre, ahol a gazdasági képességek döntik el, hogy ki nyeri a versenyeket?

- Van néhány olyan műszaki terület, amiben van kompetenciánk és tapasztalatunk, de az M-Sportnál a költségvetés a legnagyobb küzdelmünk jelen pillanatban. Nagy mértékben önfinanszírozók vagyunk jelenleg. Nem vagyunk képesek fenntartani ezt a fajta költekezést, hogy versenyképesek tudjunk lenni, vagy csupán a technológiai szint következő lépését megtegyük.

Vannak faktorok, melyek egy nézőpontból jók a sportnak, de rosszak más tekintetben. Technológiailag fejlettebbé tenni az autót talán jó dolog egy tekintetben, de lehet, hogy kevesebb csapat fog részt venni benne. 2017-ben minden csapat hasonló időkeretben dolgozott, mindegyiknek egy éves vagy másfél éves periódusa volt, hogy elvigye az autóját az első versenyre. Majdhogynem egyenlők voltak az esélyek. Továbbmenni azonban nehezebb most, hogy extra teljesítményt találjunk. Sok pénzt költhetsz az elemzésre, hogy másnak mije van már, összehasonlítva azzal, hogy te mivel rendelkezel, és azzal, hogy implementálod a két világ legjobb dolgait. Egy drága projekt ez valójában.

- Az az ember érzése, hogy az új autók viselkedése sokkal kritikusabb a körülményekre, mint korábban.

- Korlátozott volt a csapatok ideje a fejlesztési tesztelésre tavaly, és így mindig egy tanulóév lesz az első év egy új autóval, főleg ha nem voltál néhány helyen. Most, hogy az autók homologizáltak, korlátozott mennyiségű tesztünk van, mivel korlátozott számú nappal rendelkezünk. Az olyan területeken, amikre koncentráltak a csapatok a múltban a tesztmunkájukat, kitűnhetnek. Ahogyan telnek az évek, figyelmet tudsz fordítani a gyengébb területeidre is, és többet tanulhatsz az autódról.

- Az aero elemek sérülése elég jól megjósolható volt, de ami az M-Sportot illeti, fordultak-e elő váratlan problémák?

- Nagyon sok sérülést láttunk a kerekeken idén. Az elhasználódási ráta magasabb, mint amit vártunk. Amikor először előjött ez a probléma, a korzikai teszten, megijedtem. Tudom, hogy a Citroen ugyanilyen meglepetésben részesült. És azt is tudom, hogy a murvás kerekeink veszteségi aránya is nagyon magas összehasonlítva az előző évekkel, de beszélgetve a másik csapatokkal, akik ugyanezt a beszállítót alkalmazzák, az ő veszteségi arányuk is nagyon magas. Nem hiszem tehát, hogy ez egy egyedi dolog nálunk!

 

Andrew

 

2017. december 3.