Tommi Makinen a toyotás változásokról
A Toyota GAZOO Racing csapatvezetője, Tommi Makinen a 2017-es rali világbajnokság utolsó előtti fordulója, a Brit Rally előtt beszélt azokról a változásokról, melyek az alakulatnál történnek.
- Milyen technikai módosítások vannak tervben az autóval kapcsolatban a következő évre?
- Van néhány kis dolog. Az egyik ilyen, amit meg lehet nevezni, hogy új aero csomagunk lesz Monte-Carlótól, semmi komplikáltabb dolog, mint amilyen most. Úgy gondolom, az eleje nyitottabb lesz, alapvetően azért, hogy jobb hűtést biztosítson. Azt is gondolom, hogy jobb aerodinamikát fog biztosítani az elejének, ami aerodinamika tekintetében eléggé kiegyensúlyozottá teszi az autót, ennek pedig javítania kellene az autót egy kicsit.
Alapvetően nem olyan nagy dolgok ezek, de könnyebbé teszik a szervizelést. Az első splitterünknek például nagyon alacsonyan kell lennie, hogy aerodinamikailag hatékony legyen. A jelenlegi első lökhárítónk egyrészes, úgyhogy amikor megsemmisíted az alsó részt, a teljes lökhárítót cserélned kell. Különálló darabokból fog állni, csak az alsó részt kell cserélnünk tehát ahelyett, hogy a teljes elemet cserélnénk. Ez elég nagy pénzmegtakarítást is fog eredményezni!
- Mit tesztek Jari-Matti Latvalával, hogy egy olyan autót adjatok neki, amivel befejezi a versenyeket?
- Remélem, sikerül legyőznie a balszerencséjét! Elképesztő, nem értem, hogy hogyan történhettek ilyen furcsa dolgok. Oké, Spanyolországról azt mondanám, az első saját hibánk volt, a tesztkörülmények nem voltak elég tökéletesek, ami ezt a bajt okozta, némileg rosszul volt beállítva az autó. Ezek a kis nehézségek, amikben Finnországban és Németországban része volt, abszolút furcsa dolgok…
- Bejelentésre került, hogy Juho Hanninen navigátora, Kaj Lindström lesz az új sportigazgató, mely feladatkör Jarmo Lehtinené volt korábban. Mi lesz Kaj munkája?
- Csupán egy éve vagyunk jelen a rali világbajnokságon, tanuljuk az operációnkat. Sokkal többet tudunk már a különböző területekről, hogy hogyan lehet csinálni, és folytatjuk a fejlődést.
Azt mondanám, hogy nagyon hatékony már a működésünk összességében, de úgy gondolom most, hogy egy jó pillanat ez, hogy átbeszéljük megint, mit csinálunk, hogyan tartjuk fenn a fejlődést és mik a szerepeik a különböző embereknek.
A sportigazgató azt jelenti, hogy gondoskodik a versenyzőkkel, szervezőkkel, az FIA-val történő szoros munkáról és ezekről a területekről, és biztosítja, hogy minden információ ott legyen, ahol lennie szükséges. Ez azonban csak a World Rally Car munkára vonatkozik.
- Terveztek más projektet a World Rally Car-on kívül?
- Beszélünk az R5-ről. Látjuk, hogy az R5 egy nagyon érdekes világ. Szeretnénk látni Toyota R5-ös autót is ügyfélhasználtban. A célunk az, hogy ugyanolyan szinten fejlesszünk egy ilyent, mint ahogyan tettünk a World Rally Car project során. Ami az időzítést illeti, attól függ ez, hogy mikor válik elérhetővé egy megfelelő sorozatgyártású autó.
Andrew
2017. december 10.