Get Adobe Flash player

A Citroen C3 WRC aerodinamikája - A C3 WRC aerodinamikai módosításainak tesztje

 

A C3 WRC aerodinamikai módosításainak tesztje

 

A Citroen Racing csapatvezetője, Yves Matton a nyár közepén kijelentette, onnantól kezdve az a prioritásuk, hogy a 2018-as szezonra készüljenek. Az első meglepetés aztán az volt, hogy az azt követő teszteken Andreas Mikkelsen és Sebastien Loeb vett részt. Előbbi pilóta utána nem sokkal leszerződött a Hyundai-hoz, utóbbi pedig kipróbálta a C3 WRC-t azzal a nem titkolt céllal, hogy 2018-ban visszatér a francia csapattal a rali világbajnokságba néhány verseny erejéig.

Az első tesztre augusztus első hetében Németországban került sor, melyen – mint ahogyan az alábbi fotón is látható – Mikkelsen azt a splittert használta, amivel a Monte-Carlo Rallye-n futott az autó. A feltételezések szerint ezt a splittert az aszfaltos versenyekre tervezték, de sem a Tour de Corse-on, sem a német, sem a katalán versenyen nem került fel az autóra.

Andreas Mikkelsen, Citroen C3 WRC, Németország, 2017. augusztus; fotó: Jeremy Piroton (Planetmarcus)

 

Stephane Lefebvre, Citroen C3 WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: Gonzalo Belay (ewrc.cz)

 

Loeb ugyanezt az autót hajtotta ugyanezzel a splitterrel egy franciaországi aszfaltteszten ugyancsak augusztusban. Az alábbi képek összehasonlításul szolgálnak, a felső a francia teszten készült, az alsó pedig a splitter azon változatát mutatja, amit a monte-carlói futam után használt a csapat.

Fotó: Herve Tusoli (Planetmarcus) (felül) és Citroen Racing (alul)


Ez a splitter vékonyabb, és meg van emelve a középső része. A Michelin matricák különböző elhelyezése segít megkülönböztetni a két konfigurációt.

Van egy harmadik változata is a splitternek, amit Sebastian Loeb és Stephane Lefebvre próbált ki a spanyolországi Lloret de Mar mellett szeptember 20-án tartott murvás teszten. Ez a két előző kombinációja, csak az oldalai vékonyabbak, a középső rész változatlan maradt. Az alábbi kép mutatja az új splitter geometriáját.

Sebastien Loeb, Citroen C3 WRC, Lloret de Mar, 2017. szeptember 20.; fotó: Jaume Soler videójából

 

A képen az első lökhárító módosított felső szárnya is látható, melyet Loeb próbált ki. Ezt újratervezték, ígyrásimult felül a sárvédőszélesítésre. A kivitele nagyon hasonló a Hyundai által a szezon elejétől használt – alább látható – változathoz, bár ez hosszabb és nem rendelkezik oldalsó éllel.

Dani Sordo, Hyundai i20 WRC, Svéd Rally 2017

 

Az M-Sport által az első lökhárítóra tervezett felső szárnyak is a sárvédőszélesítésen végződnek a 2017-es Ford Fiesta WRC-n.

Elfyn Evans, Ford Fiesta WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: Martin Husar (ewrc.cz)

 

Különös, hogy a Hyundai ugyanezekben a napokban új első szárnyakat tesztelt ugyancsak Katalóniában, melyek nagyon hasonlítanak a Citroen C3 WRC eredeti kialakításához. Úgy tűnik, mindkét csapat hasonló megoldásokkal foglalkozik, ugyanakkor egymással ellentétes irányba mennek.

Sebastien Loeb, Citroen C3 WRC, Lloret de Mar, 2017. szeptember 20.; fotó: Jaume Soler videójából

 

Azt is fontos kiemelni, hogy Loeb ennek a tesztnek a végén a C3 WRC hátuljának néhány helyen tapasztalt alacsony tapadására panaszkodott, míg a módosítások mindegyike az autó első részét érintette, ezekkel a kezelhetőség javítását és az alulkormányozottság csökkentését célozták meg.

Sebastien Loeb, Citroen C3 WRC, Lloret de Mar, 2017. szeptember 20.

 

Meg kell jegyezni, hogy a C3 WRC egy, az első szélvédője elé helyezett Pitot-csővel futott a német és a spanyol teszten is, hogy mérjék a sebességét ezen a pontot. A Pitot-csövet széleskörűen alkalmazzák áramlások sebességének mérésére, mivel kevéssé zavarja az eszköz az áramlásokat. A Pitot mérőrendszer lényege a nyomáskülönbség az első nyíláson (A) mért dinamikus nyomás és az oldalsó nyíláson (B) mért statikus nyomás között.

Pitot-cső; fotó: Ilde Cuesta

Forrás: wrcwings.wordpress.com

 

2017. szeptember 21.

 

Fordította: Andrew