Get Adobe Flash player

A Hyundai i20 WRC aerodinamikája - További aero fejlesztés az i20 WRC-n

 

További aero fejlesztés az i20 WRC-n


Miután jelentős, az első és a hátsó szárnyakat érintő aerodinamikai változtatásokat hajtott végre a Hyundai Motorsport az i20 WRC-n a Katalán Rally előtt, folytatta a munkát a csapat, hogy legyen esélyük Thierry Neuville révén megszerezni az egyéni világbajnoki címet. A versenykörülmények között először a Brit Rally-n bevetésre kerülő módosításokat októberben tesztelték a világbajnokság wales-i fordulója előtt. A fejlesztéseket végül csak Neuville autója kapta meg a versenyre.


Hayden Paddon, Hyundai i20 WRC, Wales, 2017. október; fotó: RallyCapture.com

 

A módosítások központjában a hátsó sárvédőszélesítés állt. A szélesítés első részét újratervezték. Ez kerek formát ír már le, és lehetővé teszi, hogy a levegő függőleges irányba áramoljon a szélesítés teteje felé, míg az eredeti kialakítás a levegőt vízszintes irányban az autó mellé küldte. A lenti kép mutatja a különbséget (az új és a régi sárvédőszélesítés összehasonlítása: balra Thierry Neuville-é, jobbra Dani Sordóé).


Thierry Neuville és Dani Sordo, Hyundai i20 WRC, Brit Rally 2017

 

Alább a jobb oldalon az új kialakításnak megfelelő áramlás látható (Neuville autóján), összehasonlítva a bal oldalon az eredeti kialakítás vízszintes áramlásával (Sordo autóján).

A sárvédőszélesítés tetejének végére egy további szárnyacskát raktak, hogy segítsék a levegő felfelé történő áramlását, hasonlóan a Volkswagen Polo WRC 2017-es kialakításához. Az ajtót is módosították, annak alsó része egy egyenes lapot kapott, megszüntetve a kis holt területet.

A módosítás célja valószínűleg a leszorítóerő növelése volt: a levegő felfelé küldésével további nyomás érhető el a hátsó tengelyen. A sárvédőszélesítés módosítása abban is segít, hogy további légáramlást irányítsanak a hátsó szárnyra is, melynek oldalsó elemét megnövelték a Katalán Rally-ra.

Az alábbi kép mutatja a sárvédőszélesítés új formáját a régihez képest.


Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Brit Rally 2017; fotó: Michelin

 


Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Monte-Carlo Rallye 2017

 

Az elem hátsó része is módosításra került. Az új változatban több zsalu van (A), melyek a szélesítés tetejétől indulnak, ráadásul szélesebbek is a korábbi változathoz képest. A hátsó lökhárítót szintén átalakították, az oldalt lévő levegőkilépők (B) mérete nőtt az eredetihez képest.


Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Brit Rally 2017; fotó: Jakub Pojmicz (ewrc.cz)


A sárvédőszélesítés korábbi kivitele kevesebb zsalut tartalmazott, melyek szűkebbek voltak, így kevesebb hűtőlevegő tudott távozni a fékek felől. A tájolás is módosult: eredetileg lefelé irányították a levegőt, az új verzióban viszont vízszintes csatornák láthatók.

Andreas Mikkelsen, Hyundai i20 WRC, Brit Rally 2017; fotó: Michelin


Ennek a módosításnak az oka feltehetőleg a hátsó fékek hűtésének problémájában keresendő. Ez a magyarázata annak is, hogy Wales-ben mind a négy Hyundai nyitott NACA-csatornával futott, míg más, magasabb hőmérsékletű versenyeken – mint amilyen az augusztusi Finn Rally is – zárt volt ez az elem. A NACA-csatornát azért építették be, hogy minimális légellenállás növekedés mellett biztosítsanak hűtőlevegőt a hátsó fékek számára.

A katalán és a brit futamokon bevetett módosítások tették teljessé a Hyundai i20 Coupe WRC új aerodinamikai csomagját.

 

Forrás: wrcwings.wordpress.com


2017. november 2.

 

Fordította: Andrew