Get Adobe Flash player

A Volkswagen Polo WRC aerodinamikája - A nagy hiányzó aerodinamikája

 

A nagy hiányzó aerodinamikája


A Volkswagen nem jutott el a 2017-es rali világbajnokság rajtjáig, miután a gyártó az előző év végén, egy hirtelen döntéssel kivonult a sorozatból. Ettől függetlenül érdemes megnézni a 2017-re szánt Polo WRC-jük kialakítását és összehasonlítani azt a vetélytársakéval, akik teljesítettek már egy szezont az újgenerációs autókkal.

A Volkswagen Motorsport 2016 novemberének elején jelentette be, hogy kivonul a rali világbajnokságból, így az ígéretesnek tűnő Polo WRC-nek nem volt lehetősége, hogy bizonyítsa képességeit a pályákon. Nem számított, hogy ez a csapat volt az, amelyik a leghosszabb és legátfogóbb tesztprogramot bonyolította le, ment a kukába minden erőfeszítésük.

A bejelentést követően a csapat tovább dolgozott az autón, hogy az homologizálásra kerüljön, de nem minden tesztelt módosítást próbáltak ki a legutolsó alkalmakkor, miután a döntés nyilvánosságra került.


Sebastien Ogier, Volkswagen Polo WRC, Gratallops, 2016. szeptember 22.

 

Az áttekintésben a cikk szerzőjének, Illuis555-nek a képei láthatók, melyek 2016 szeptemberében készültek a Katalán Rally egyik tipikus szakaszának első kilométerein. Ez volt a legutolsó konfigurációja az autónak, amit a teszteken látni lehetett, ezt használták a 2016 októberében tartott wales-i futás alkalmával is, melyen az egyetlen észrevehető módosítás a még inkább kiálló splitter volt.

A Polo splittere (A) egy megemelt középső résszel rendelkezett, talán azért, hogy kevésbé sérüljön az elem a durva felületeken és az aszfaltos szakaszok kanyarlevágásaiban. Ez az első különbség a többi WRC-hez képest, melyek mindegyike egyenes splittert használ. Egyedül a Citroen alkalmazott egy megemelt középső részt a 2017-es Monte-Carlo Rallye-n.

Citroen C3 WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: Vladislav Maschl (rally-mania.cz)

 

A Volkswagen nem tervezett az első lökhárítóra szárnyakat, oldalsó paneleket (B) azonban tettek az elemre, hogy az autó oldalára segítsék irányítani a légáramlatokat. A megoldás hasonló, de nagyobb, mint amit a Toyota Yaris WRC-n és a Ford Fiesta WRC-n lehet látni.


Toyota Yaris WRC, Deutschland Rallye 2017 / Ford Fiesta WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: DR / Nextgen-Auto.com

 

A motortér levegőbeölőjének (C) méretét megnövelték a 2016-os Polo WRC-hez képest, és külön nyílásokat (D) készítettek mindkét oldalon a fék hűtésére. Jelentős méretű nyílást (E) szabtak a motorháztető oldalaira a forró levegő eltávolítása miatt.


A hátsó fékek hűtése céljából levegőbeömlő (F) került a hátsó sárvédőszélesítésekbe, melynek tetején egy kis szárnyacska (H) is helyet kapott. Ez utóbbi megoldást a Hyundai is alkalmazta az i20 Coupe WRC-n azon módosítások között, melyeket a 2017-es szezon végén vetett be.

Thierry Neuville, Hyundai i20 WRC, Brit Rally 2017

 

Az első sárvédőszélesítések oldalsó peremet (G) kaptak abból a célból, hogy segítsék a légáramlást az autó oldalára irányítani. A Hyundai autóján hasonló megoldás található 2017 januárjától.


Dani Sordo, Hyundai i20 WRC, Monte-Carlo Rallye 2017; fotó: Martin Husar (ewrc.cz)

 

A Polo WRC első és a hátsó sárvédőszélesítéseinek mérete és formája is hasonló a Hyundai i20 WRC-n található elemekhez. A fékek levegőkilépői az első és a hátsó sárvédőszélesítések hátuljába (I és J), valamint a hátsó lökhárítóba (K) kerültek. Zsalukat nem alkalmaztak, hogy specifikus irányba tereljék a levegőt.

Az ajtók aljára egy bevágás (L) került az oldalsó légáramlás elősegítésére, ez hasonló megoldás a 2017-es WRC-k többségéhez. Nagy oldalszoknyákat (M) is alkalmaztak, hogy megakadályozzák a levegő autó alá kerülését, ami megzavarhatná a karosszéria alatti légáramlást.

A 2017-es Polo WRC diffúzora (N) kevésbé tűnik fejlettnek a másik csapatok kiviteléhez képest, ami egy jelzése lehet annak, hogy ez még nem a végleges megoldás. Négy függőleges elemet tartalmaz ez, hogy elősegítse a kevésbé turbulens áramlást az autót alól kilépve. A diffúzor szöge elég nagy, és állandó is az, mint ahogyan a Hyundai kivételével a többi csapaté is.


Dani Sordo, Hyundai i20 WRC, Svéd Rally 2017

 

A hátsó szárny a Hyundai i20 Coupe WRC-jéhez hasonló, hattyúnyak tartókkal (O), egy nagy szögben álló felső lappal (P), nyitott oldalemelekkel (R) és egy Gurney-bajusszal ellátott alsó lappal (S).

Andreas Mikkelsen, Hyundai i20 WRC, Tarragona, 2017. szeptember



Ahogyan a fenti képek is mutatják, az aero kivitel tekintetében a Volkswagen Polo WRC-hez leginkább hasonlító kocsi a Hyundai i20 Coupe WRC (lásd: videó), bár a német csapat által alkalmazott bizonyos megoldások a másik három, a 2017-es szezon során futó autón is megtalálhatók. Andreas Mikkelsen az egyetlen ember, aki eddig mindkét autót vezette, ő nemrég megerősítette a Motorsport News interjújában ezeket a hasonlóságokat.

Az utolsó tesztre 2016 novemberében került sor Svédországban Marcus Gronhölmmal és Dieter Deppinggel, ami után készen állt volna a Polo WRC a homologizációra. A Volkswagen azonban nem tette ezt meg 2017. január 1-ig, a későbbi erőfeszítések pedig nem bizonyultak gyümölcsözőnek, mivel az FIA februárban kijelentette, hogy az autó nem vehet részt a 2017-es rali világbajnokság egyik versenyén sem.

A 2017-es Volkswagen Polo WRC kivitele, mint ahogyan azt Francois-Xavier Demaison, a Volkswagen Motorsport technikai projektvezetője is kijelentette az autosport.com-nak 2016 decemberében, relatíve konzervatív összehasonlítva a riválisokkal, bár a várakozásai szerint megbízhatóbbak lettek volna ilyen szempontból, főleg a durvább felületeken. A megbízhatóságot helyezték ugyanis előtérbe a tiszta aerodinamikai teljesítménnyel szemben, mivel úgy gondolták, „jobb megtartani a leszorítóerőt a teljes körre, semmint nagyszerű leszorítóerővel rendelkezni öt kilométerre úgy, hogy a többire semmi sem marad”.

Az első szárnyak hiánya és a hátsó diffúzor egyszerűsége a Demaison által említett konzervatív megközelítést igazolja, de az is igaz, hogy a Polo WRC-n alkalmazott megoldások nagy része feltűnt a másik csapatoknál is.

Amit nem tudunk, hogy mennyire teljesítettek volna jól ez a csomag a riválisokkal szemben a 2017-es bajnokságban.

 

Forrás: wrcwings.wordpress.com

 

2017. december 2.


Fordította: Andrew