A bajnokságokat nyerő Skoda Fabia R5
Bármilyen felületen és bármilyen körülmények között is szerepeljen, a Skoda Motorsport legutolsó raliautója, a Fabia R5 páratlan eredményeket ér el. Kerüljön akár a Skoda gyári csapatának egyik versenyzőjéhez az autó vagy az ügyfélcsapatokhoz, sikereket arat mindenütt, szerte a világon.
Technikai információk
Motor
A Fabia R5 motorjának fejlesztése
A Fabia R5 erőforrásának fejlesztése akkor kezdődött el, amikor a Skoda Motorsport eldöntötte, hogy belép az R5-ös kategóriába. A szabályok akkoriban nem engedélyezték, hogy egy tömeggyártású 1,6 literes turbófeltöltéses motoron kívül bármi mást lehessen használni, ilyen viszont még most sem része a Volkswagen konszern motor portfoliójának.
A csapat először is megpróbálta módosíttatni ezeket az előírásokat. Az új szabályok szerint lehetőség van a motor hengerűrtartalmának változtatására. Ezután a Skoda Motorsport motorszakértői összehasonlították a különböző Volkswagen motorok előnyeit és hátrányait az R5-ös kategóriában történő használhatóság szempontjából, majd az 1,8 literes, 123 kilowattos EA 888 kóddal rendelkező egység mellett döntöttek, mely Kínában, Sanghajban készül.
Ezen a ponton kezdődhettek meg a munkák az alapvető termodinamikai jellemzőkön, mint amilyen a furat, a löket, a szívó- és kipufogócsatornák mérete vagy a vezérlés. Megépült az első prototípus, és számos optimalizációt hajtottak végre, hogy a legjobb teljesítményt, megbízhatóságot és árazást biztosítsák mind a gyártói, mind az ügyfélcsapatok számára, melyek használják majd az erőforrást a versenyeken. A motor homologizációjára 2015. április 1-én került sor a teljes autó homologizációjával együtt.
Tömeggyártású erőforrástól a versenymotorig
A tömeggyártású erőforrást, melyből a Fabia R5 versenymotorja származik, eredetileg a kínai piacra készülő Volkswagen Lamando és a Skoda Superb modellekbe szerelték.
A tömeggyártású változathoz képest a raliautóban lévő motor a következőkben különbözik:
- miután a hengerűrtartalom 1,8 literről 1,6-ra csökkent, teljesen új a forgattyús mechanizmus, melyet kifejezetten versenycélokra fejlesztettek;
- a szelepvezérlést, valamint a szívó- és kipufogórendszert teljesen áttervezték, hogy ideális feltételeket biztosítsanak a töltéscseréhez;
- az üzemanyagrendszert (nagynyomású szivattyú és befecskendező fúvókák) szintén átalakították;
- az Audi S3-ról származó, de módosításon átesett turbófeltöltőt szerelték a versenymotorra, hogy biztosítsák a megfelelő mennyiségű levegőt;
- a motor autóban elfoglalt új pozíciója miatt teljes áttervezésen és optimalizáláson esett át a kenő- és a hűtőrendszer.
Egy ilyen, a ralisportban használt motor megbízható módon felügyelt kell, hogy legyen, emiatt speciális motorfelügyelő rendszert fejlesztettek hozzá, mely a teljesítményre vonatkozó paraméterek mellett gondoskodik a megbízhatóságról az elektromos elemek bármelyikének meghibásodása esetén is.
Mindennek megvannak a korlátozásai és a szabályai
Az erőforrásnak – természetesen – meg kell felelnie minden, az FIA R5-ös kategóriájára vonatkozó előírásnak. A motor teljesítményét az FIA szabályok korlátozzák, ami azt jelenti, hogy meghatározott a maximális turbónyomás, ennek értéke 1,5 bar, valamint 32 milliméter átmérőjű a turbószűkítő. A motorhoz használt alkatrészek jelentős részére költségkorlátozás vonatkozik, illetve azoknak egy sorozatgyártású autóból kell származniuk.
Garanciális felülvizsgálat még egy raliautónál is! Tervezett revízió vonatkozik a motorra, ezt kétezer versenykilométerenként kell elvégezni.
Erőátvitel
Négykerékhajtás
A Fabia R5 négykerékhajtással rendelkezik. A hajtásrendszert két, a tengelyekben lévő differenciálművel tervezték meg. Az első a sebességváltóval van egybeépítve. A hátsó hajtás egy kardántengellyel kapcsolódik a sebességváltóhoz. Középső differenciálmű nincsen a kocsiban. A kézifék megfelelő használatához azonban egy leoldó kuplung szükséges, ez szétoldja az első és a hátsó tengelyeket a kézifék meghúzásakor. A differenciálművek mechanikusak és önzáróak, elektronikával nem rendelkeznek.
Ötfokozatú sebességváltó és kétszáz kilométer/óra
A Fabia R5-ben egy ötfokozatú, szekvenciális, manuális kapcsolású sebességváltó található. A maximális sebesség áttételezéstől függ, 200 kilométer/óra körül van. Egy raliversenyző tizedmásodpercek alatt képes sebességet váltani.
Felfüggesztés, fékek
McPherson felfüggesztéssel rendelkezik mindkét tengely, melyet extrém, az általános közlekedésben nem előforduló körülményekre terveztek. Az ugratókon a kerekekre jutó erők többszörösét teszik ki az autó tömegének.
Jóllehet fontos, hogy az ember a leggyorsabb legyen egy versenyen, bizonyos alkalmakkor le is kell tudni lassítani. A fékezésnek is megvannak a sajátosságai, így a féktárcsák különböző átmérőjűek a különböző talajtípusokra.
A különbség a gumi képességétől függ, hogy egy adott felszínen hogyan tudja átvinni az erőket a jármű és az út között. Miután ez a képesség jobb az aszfalton, nagyobb féktárcsát használnak ezen a felületen. A szabályok szerint nagyobb aszfaltkerekek is alkalmazhatóak, a felni 18 collos ekkor, murván pedig 15-ös.
A különböző talajtípusok nem csak a féktárcsák cseréjét jelentik. A murva nagyobb egyenetlensége miatt az autó hasmagassága több tíz milliméterrel nagyobb ezen a felületen.
Vannak más alkatrészek is, például a lengéscsillapítók és a rugók, melyeket csak adott talajtípuson használnak, és a felszín sajátosságaihoz adaptálják őket, mely jellemzők például a rugókeménység, a lengéscsillapító karakterisztika vagy a stabilizátor merevség.
Egy valódi raliautó, elektronikai támogatás nélkül
A Fabia R5-ben nincs semmilyen, a vezetést segítő elektronika. A lehetséges szenzorok, melyekkel felszerelték az autót, a motor kontrolljához kellenek, szenzorok vannak továbbá a féknyomáshoz, a kormányálláshoz és az üzemanyagszinthez – ezek azonban nem kapcsolódnak a motor működtetéséhez, és információkat biztosítanak csupán. Ahogyan a motor szenzorainak a neve is sugallja, a jelüket a motorvezérlő egység használja, hogy megfelelően kontrollálja a motort a működés során mindenféle vezetési módban és a különféle atmoszférikus körülmények között.
Milyen üzemanyagot használ a Fabia R5?
A Fabia R5-nek speciális versenybenzinre van szüksége, melyet direkt raliautók számára fejlesztettek az FIA előírásainak megfelelően. Néhány verseny részletesen meghatározza az üzemanyagra vonatkozó elvárásait, mások ugyanakkor nem. A Skoda Motorsport emiatt csaknem húsz különböző üzemanyaghoz kínál útmutatót, az ügyfelek tehát kiválaszthatják a számukra optimális versenybenzint az adott versenyre.
Az üzemanyag tárolására az autó egy speciális tartállyal rendelkezik, mely megfelel az FIA szabályainak. Ez kevlárból, valamint lyukadásálló gumiból készül. A tankot speciális szivaccsal töltik meg, ami meggátolja a benzin ellibbenését. Alulról üveg- és kevlárszálas borítás védi az üzemanyagtartályt energiaelnyelő rétegként. A borítás minimális vastagsága tíz milliméter az FIA előírásai szerint.
A Fabia R5-t üzemanyagtartályát az annak a tetején lévő gyorscsatlakozón keresztül lehet megtölteni.
Felnik és kerekek
A Skoda kétfajta felnit alkalmaz a Fabia R5-ön: az egyik alumínium-, a másik magnéziumötvözetből készül. A gumi beszállítója a francia cég, a Michelin.
Az aszfaltos világbajnoki futamokra háromféle gumiösszetételt használhatnak a résztvevők, melyek a keménységükben és a különféle aszfalttípusokra és légköri körülményekre – beleértve az esőt is – való alkalmasságukban különböznek egymástól.
A murvás futamokra kétfajta gumiösszetételt vehetnek használatba az indulók, lágyat és keményet. A raliversenyek extrém és kihívásokkal teli körülményei kemény feladatot jelentenek az abroncsok számára, mindezek ellenére a csapatok által a versenyek során felhasználható gumik száma korlátozott, melyet a versenyek szervezői határoznak meg a futam hossza szerint – általában huszonnyolc környékén van ez egy teljes versenyre.
Andrew