Get Adobe Flash player

Egy World Rally Car tervezésének a kihívásai

A 2017-es technikai szabályváltozások revolúciója semmi máshoz nem hasonlíthatók a rali világbajnokság történetében.

Amikor az autókat 1973-tól a gruppe 1-be, 2-be, illetve 4-be sorolták, a legtöbb gyártó megfelelt már ezeknek. A ’80-as évek elején a B csoport bevezetésével más-más időpontokban mutatták be a csapatok az új autókat, amikor pedig megszűnt ez a kategória, az 1987-es szezon elején nem hirtelen jelentek meg új kivitelek. A World Rally Car szabályzat 1997-es bevezetésével az egyetlen, a szabályokat teljes mértékben kihasználó kocsi a Subarué volt, aztán az 1,6 literes formula 2011-es érkezésével csak a Citroen és a Ford jött rögtön, majd a MINI néhány hónappal később.

Most, 2017-ben négy csapat volt jelen Monte-Carlóban, mindegyik vadonatúj autóval, egyszerre. Az M-Sport főtervezője, Chris Williams mesélt arról, hogy milyen egy hektikus év vezetett el a 2017-es szezonig.

 

- Titokban, a színfalak mögött mindenki dolgozott, ugyanakkor birkózott a szabályokkal, melyek eléggé képlékenyek voltak. Kezdetben különböző ötleteken dolgozott mindenki.

Aztán a szabályok változtak egy kicsit, tisztázásra kerültek a részletek. Amit megfigyeltem, hogy közös témák vannak mind a négy csapat autóján. Nem hinném, hogy különböző filozófiák voltak a csapatok között. Azt is észrevettem, hogy néhány csapat emberei nagyobb kockázatot vállaltak különösképpen az aeroval, de alapvetően olyanok az autók, mint amilyeneknek vártuk őket.

Néztünk néhány dolgot, és elmentünk egy irányba, mások pedig másfelé mentek. Eléggé introvertáltak voltunk, magunkra tekintettünk, hogy biztosak legyünk abban, hogy azt kaptuk, amivel elégedettek vagyunk, és reméljük, hogy egy megbízható és tartós csomaggal rendelkezünk.

- Mi volt a legnagyobb tervezési kihívás a csapatok számára?

- Az aerodat egyben, egy darabban tartani alapvető fontosságú. Ha több törékeny alkatrészed van és elkezded leütni őket, akkor elég gyorsan elkezdesz teljesítményt veszteni.

Úgy gondolom, néhány ember nagyobb kockázatot vállalt ebben a tekintetben, mint mások. Nem változtathatod az aero kiviteledet versenyről versenyre, úgyhogy egyensúlyoznia kellett mindannyiunknak az aeronkkal, hogy megfelelő legyen az a teljes szezonra.

Bizonyos versenyeken lesz előnyöd a törékenyebb cuccal, de a durvább felületen kudarcot fogsz vallani. Ugyanakkor elvégezte mindenki a saját elemzését, megvan mindenkinek a saját filozófiája és a saját megközelítése.

Biztosnak kell lennünk abban, hogy az autó teljesítményét nem korlátozza súlyosan, ha sérülés keletkezik, úgyhogy az aero robosztussága egy alapvető faktor. Másrészről viszont azért vagyunk itt, hogy versenyezzünk, nem csak azért, hogy célba érjünk.

Végeredményben a teljesítményt kell keresned, aztán pedig azt nézni, hogy hogyan tedd azt tartóssá. Ha túl nagy kompromisszumot kötsz, hátul leszel mindig.


Andrew


2017. március 11.