Get Adobe Flash player

A Monte-Carlo Rallye titkos hősei

Sebastien Ogier nem lett volna képes megnyerni sorozatban ötödszörre is a Monte-Carlo Rallye-t a jégkém legénysége nélkül. De kik is valójában ők?

Látod azt a jégfoltot? Igen, a nap éppen elkezdte megvilágítani a kanyart. A hőmérséklet 2 Celsius fok, nekem pedig tudnom kell, hogy a jég felolvad-e egy órán belül. Mondd el most! Most!

Üdvözlet a rali világbajnokságon a jégkémek világában!

Ők a sport meg nem énekelt valódi hősei, akik valódi befolyással bírnak abban, hogy megvan-e az esélye a párosnak megnyerni a Montét.

Az ő segítségük nélkül Sebastien Ogier és Julien Ingrassia saját bevallása szerint sem tudta volna megnyerni sorozatban ötödszörre, összességében pedig hatodjára a hercegségi viadalt.

Az alábbiakban olvasható, amit tudni kell a jégkémekről:

- Jégkém legénység? Ők jegyzik fel, hogy hol van jég a Francia Alpokban futó gyorsasági szakaszokon.

- Kik ők? Mint ahogyan a tényleges ralipárosok esetében is, a jégkém legénység egy sofőrből és egy navigátorból áll. Mindegyik gyári duónak megvan a saját jégkém legénysége.

- A jégkémek általában nagyon tapasztalt raliversenyzők, ugyanakkor csaknem ugyanilyen fontos a személyes kapcsolat a párossal, hiszen a jégkémeik kezében van az életük. Ogier és Ingrassia jégkémei Simon Jean-Joseph, a Ford és a Subaru korábbi gyári versenyzője, valamint Jack Boyere, a szupertapasztalt mitfárer.

- A jégkémeket egy órával azelőtt engedik át a szakaszokon, hogy az első versenyautó elrajtolna, és mindig megy a ravaszkodás a pozícióért – az utolsó akar lenni mindenki, hogy a leginkább friss és pontos információkat biztosíthassa.

- A versenyzőpáros navigátora lemásolja az itinerét, a jégkémautós társa pedig felolvassa azt, amikor haladnak át a szakaszon, és a pilóta észrevételei szerint jelzi a változásokat. A módosítások ezt követően minden szakasz előtt lediktálásra kerülnek a jégkémautóból a raliautó felé.

- A jégkémautó az a jármű, amit a versenypáros a pályabejáráson használ. Ez egy standard, sorozatgyártású autó a teljes biztonsági kittel, beleértve a bukócsövet és a biztonsági öveket is.

- A 2018-as Monte-Carlo Rallye egy abszolút rémálom volt a jégkém legénységek számára. Jég az első éjszaka, eső és sár az első teljes napon, aztán komoly havazás, végül pedig rengeteg jég a Turini-hágón az utolsó napon. A jégkémek változtatások százait végezték az itinerben.

- A legrosszabb dolog, ami megtörténhet, hogy hirtelen esik a hőmérséklet – ez megtörténik állandóan, amikor a Nap kel fel –, ettől pedig lefagynak az utak. A következmény a verseny végét jelentő baleset. Másrészről ha valaki túl óvatos és jelöli azokat a jegeket is, melyek felolvadnak, túlságosan le fogja lassítani a versenyzőpárost.

- A jégkémek a rali világbajnokság aszfaltos versenyein murvakémekké válnak. A jég figyelése helyett a murvakihordásokat, a sarat és a tócsákat nézik, melyek hatással vannak a kanyarsebességre, miután a ralipáros teljesítette a verseny előtti pályabejárását.

- A jégkémek élete nem mindig a vidámságról szól. Általában négy óra körül kelnek és indulnak útjukra, a nyomás pedig hatalmas, nem csak az itinermódosításokat kell megcsinálniuk, de célba kell juttatniuk az információkat is. Próbáltad valaha is használni a mobilodat a hegyek között?

 

Andrew