Get Adobe Flash player

Hírek: Citroen DS3 WRC - A Citroen és a Michelin ötvenedik közös győzelme

 

A Citroen és a Michelin ötvenedik közös győzelme

A 2015-ös Argentin Rally-n Kris Meeke megszerezte a rali világbajnokság 1973 óta íródó történetében a Michelin 280. futamgyőzelmét, a diadal egyben a francia cég 50. közös elsőségét jelentette a Citroennel, azzal a márkával, amellyel a legsikeresebbek a sorozatban.

1934-től 1976-ig a Citroen és a Michelin szoros kötelékben dolgozó ipari vállalkozások voltak. Az autósportban az első rali világbajnoki sikerük a ’73-as portugál futamra datálódik, amikor a harmadik helyen végző Francisco Romaozhino DS 21-ese a Michelin aszimmetrikus XAS gumijain futott. Két hónappal később Marokkóban két, Michelinnel szerelt DS 23, kormányuknál Bob Neyrettel és Richard Bochnicekkel végzett az első háromban.

A ’80-as évek kezdetén a Citroen fejlesztette ki az első francia négykerékhajtású autót, a B csoportos Citroen Visa 1000 Pistes-t. Bár a jóval erősebb masinákkal, az Audi Quattróval, a Lancia Deltával és a Peugeot 205 T16-tal nem tudta felvenni a versenyt az apróság, néhány komoly eredményt így is elért a világbajnokságon – az 1984-es Safari Rally-n tizenharmadikként futott célba, egy évvel később pedig nyolcadik lett a Monte-Carlo Rallye-n, és inspirációul szolgált a Citroen Competition számára a Michelin segítségével futó BX 4TC projekthez, aminek a B csoport 1986. év végi beszüntetése vetett kényszerű véget.

A Citroen és a Michelin közös aktivitása a terepraliban vett új utat, ahol négy Dakar győzelmet arattak és szereztek őt gyártói, valamint egyéni címet, mielőtt visszatértek volna a ralisporthoz, kezdetben a francia bajnokságban, majd világszinten.

1999-ben a Citroen és a Michelin nagy meglepetést okozott a katalán és a korzikai világbajnoki futam megnyerésével, mivel Philippe Bugalski egy szívómotoros kétkerékhajtású kocsival, egy Kit-Car-ral szállt csatába a kor top autói, a World Rally Car-ok ellen. Tizennégy más márkával aratott győzelem után ez volt az első közös világbajnoki diadaluk a Citroennel.

2001-ben, amikor a francia autógyár megérkezett a sportág csúcskategóriájába, azt ugyancsak a Michelinnel tette. A következő év nyitányán, Monte-Carlóban közel került első győzelméhez a Sebastien Loeb/Citroen/Michelin egység, amit aztán Németországban tudtak végül megszerezni. A két francia gyártó 2003-ban szerezte meg első közös világbajnoki koronáját.

Kris Meeke Argentin Rally-n aratott győzelme immár az ötvenedik, amit Michelin abroncsokkal ellátott Citroen szerzett, most már ez az autógyár a legsikeresebb partnere világbajnoki szinten a clermont-ferrandi székhellyel rendelkező gumis cégnek, akik a Peugeot-val negyvenhat, a Lanciával pedig negyvenhárom győzelmet arattak. Meeke sikere a huszonnegyedik volt a Michelinen futó DS3 WRC-nek, ugyanennyi győzelmet szerzett a Citroen másik olyan WRC modellje is, a Xsara, amit története egy szakaszán Michelin abroncsokkal szereltek.

A Citroen és a Michelin dominálta a rali világbajnokság utóbbi időszakát, jóllehet a gumis cég öt évig távol volt a sportág csúcsától. Az ötven világbajnoki futamgyőzelem mellett ketten együtt jóval több, mint száz dobogós helyezést szereztek, sikeresek voltak a junior világbajnokságon, de sok más rekord is a nevükhöz fűződik. ezek között van például a 2005-ös Tour de Corse-on aratott Loeb siker, ahol a pilóta mind a tizenkét szakaszt meg tudta nyerni, vagy a legnagyobb átlagsebességű viadal, a Loeb győzelmével végződött Finn Rally 2012-ben, ahol 122,89 kilométer/óra volt a pilóta átlagsebessége.

Megjegyzés: a Citroen Racing 2015-től DS márkanévvel futtatja autóit a rali világbajnokságon, a statisztikák viszont együtt kezelik a Citroent és a DS-t.

 

Andrew

 

2015. május 18.