Get Adobe Flash player

Gumikezelés 2017-ben

Van-e hatása az új, 2017-es World Rally Car-oknak a gumikopásra? George Black gumimérnök adott erről felvilágosítást a 2017-es Katalán Rally hétvégéjén.

Amikor az FIA közzétette az új WRC szabályokat, melyek szerint az autók szignifikánsabb nagyobb teljesítménnyel fognak rendelkezni, ugyanakkor a világbajnoki futamokon felhasználható gumiabroncsok száma a korábbiakhoz hasonlóan szigorú korlátozások alá esik, széleskörű spekuláció kezdődött azzal kapcsolatban, hogy a ralisport új döntő faktora a gumikopással lesz-e kapcsolatos.

Az M-Sport gumis szakembere George Black azon a véleményen van, hogy a 2017-es viadalok nem igazolták ezt. Megváltoztatták-e tehát az új technikai szabályok a gumiabroncsok világát?

 

- Nem változtatta meg annyira, viszont zavarossá vált, mivel 2016-ban a shakedown gumik a versenycsomag teljes engedélyezett csomagjából jöttek, és mindenki tudta, hogy mi a helyzet. Ahogyan ismert, három futás kötelező a shakedown-on a WRC autók számára.

2017-re kimondják a szabályok, hogy a shakedown-ra kapsz extra négy gumit. A konfliktus onnan ered, hogy a szabályok nem beszélnek arról, hogy az extra négy guminak keménynek vagy lágynak vagy minek kell lennie. Itt, Spanyolországban van egy extra probléma is, a murvás és aszfaltos talajokkal.

- Ami a gumik fogyását illeti, a 2017-es szabályok lehetővé teszik, hogy nagyobb teljesítménnyel rendelkezzenek a motorok, ugyanakkor szükségszerűen nem nyomatékosabbak. Milyen hatással van ez a gumikopásra?

- Nem mondjuk, hogy szignifikánsan nagyobb gumikopást látnánk a motorral kapcsolatos előírások vagy a megnövekedett leszorítóerő miatt, valójában nagyobb a tapadás és kisebb a kerekek kipörgése. Én tehát nem látok drámai változást tisztán a ’17-es szabályok miatt, olyat nem, amitől féltünk, amikor megláttuk a szabályokat.

- Akadtak olyan példák eddig idén, amikor szükség volt a keverékek autón történő keverésére, hogy ki legyen pótolva a keret, mivel kritikussá vált a kopás?

- Igen, volt pár alkalom, nyilvánvalóan mi az M-Sportnál jobban benne voltunk a kevert csomagokban a rajtpozíciónk miatt. Azzal, hogy a srácaink futnak elsőként a murvás szakaszokon, mindig nehéz elsőként ez reggel, úgyhogy több kevert csomagot használtunk, hogy előnyünkre váljon és megpróbáljunk egy kicsit nagyobb tapadást találni, mint a hátrébb lévő srácok.

Néhány alkalommal kritikus volt a gumiválasztás. Németországban Tanak pénteken az eső miatti gumiválasztással nyerte meg a versenyt, amikor mindenki más ideges volt egy kicsit. Ez volt a verseny fordulópontja.

A kevert keverékek felszerelése normális esetben inkább az azonnali előnyszerzésre próba, nem arra, hogy a verseny végső csomagjával kapcsolatban előnyre tegyenek szert.

- Mit hozott Sebastien Ogier a csapathoz, és hogyan változott az életed, mióta megérkezett?

- Nem változott meg az életem. Nehéz számszerűsíteni bármi ilyesmit. A gumis világunkban nem változott sok minden, mivel megvan a fejében a saját gumiterve. Amikor végzett a pályabejárással, megvan a saját terve, és elmondja, hogyan akar játszani a gumicsomagjával, aztán tartja magát ehhez, amíg oda nem érünk, hogy felrakjuk a kerekeket az autóra, és akkor azt mondja, ezt akarom vagy azt akarom. Nem vitázom vele, ez… arról volt ismert mindig is, hogy saját maga jól választ gumit.

- Miben jó Ogier, a választásaiban vagy abban a tényben, hogy úgy tűnik, fogékonyabb arra, hogy kihozza a legjobbat a gumikból?

- Egy kicsit mindkettő, hogy őszinte legyek. Úgy gondolom, inkább az, ahogyan kezeli azt a gumicsomagot, amije van az autón. Amikor meghozza a döntést, biztos abban, hogy tudja, mit csinál azzal, és ez egy olyan dolog, amit megértesz vele kapcsolatban, amikor azt mondja, ezt akarom, ezt és ezt, aztán rendben van az.

Visszatérve az utolsó, németországi versenyre, amikor Tanak meghozta a döntését az esőre, Seb a szervizben volt még, amikor Ott azt választotta, hogy a vizesre megy. Seb ezt mondta: „Azzal fogok menni, amim van”, magabiztos volt a választásával.

- Követi Tanak azt, amit Ogier tesz?

- Nem, megvannak, a saját ötletei erről, ez nem kérdés.

 

Andrew