Get Adobe Flash player

Colin McRae momentumai

 

A legendás skót 2018. augusztus 5-én ünnepelte volna ötvenedik születésnapját. Felejthetetlen pillanatait lehetetlen lenne felsorolni, alább csupán egy csokor olvasható eseménydús karrierjének momentumaiból.


10. Új-Zéland Rally 1993

Ez az a helyszín, ahol McRae és a Subaru szempontjából egyaránt elkezdődtek a sikerek. Új-zélandi győzelme első volt a huszonötből, de az új Subaru World Rally Team-nek is ez volt az első sikere a rali világbajnokságon, ami éppen a Legacy nyugdíjazása előtt történt. A Legacy-t az Impreza követte, ezzel vált legendává McRae.

 

9. RAC Rally 1995

A McRae Top 10 nem lenne teljes az 1995-ös RAC Rally nélkül, amikor is Colin világbajnokká vált, ráadásul a legfiatalabb rali világbajnokká. Az egyik legmaradandóbb emlék mindig is az lesz, hogy a kék Subaruval tiszteletköröket rajzol, és miközben nézett ki annak ablakán, büszkén mosolygott. Ez az, ahogyan mindig is emlékezni fogunk rá.

 

8. Ford szerződés 1999

Sok pletyka keringett akkoriban, de egy dolog biztos volt: McRae 1999-ben megkötött fordos szerződésével az addig valaha volt legjobban fizetett raliversenyzővé vált. A kontraktus értéke valahol három millió font környékén járt, ami jelzés volt arra, milyen nagyra tartják. A Focus bemutatkozása alkalmával a Ford még televíziós reklámjában is szerepeltette.

 

7. Safari Rally 1999

Még Carlos Sainz is azt állította, egy új autóval nem lehel Safari Rally-t nyerni. Valószínűleg igaza volt, de ebben az évben a McRae faktor jelenthette a különbséget. Colin leglenyűgözőbb mutatványa volt az, hogy a Focus-t először vitte győzelemre, tette mindezt úgy, hogy egy szakaszt sem nyert meg a versenyen. Ez bizonyítéka volt nyers sebességén túl veleszületett műszaki érzékének is.

 

6. Tour de Corse 2001

„Ha kétségeid vannak, taposs bele” – volt a jelmondata, így elkerülhetetlenek voltak a balesetek. A nagyok is. Korzika az egyik példa, a Focus lecsúszott az útról, oldalával eltalált egy fát, pont úgy, hogy a bukócső szétzúzza McRae kisujját. A kötés aztán akadályozta kezét a mozgásban. „Ha nem javul – jegyezte meg Colin –, levágatom.” Így is történt. Ez mutatja, mennyire a versenyzésnek élt.


5. Ciprus Rally 2002

Az utolsó nap McRae Mad Max napja volt. A verseny elejétől vezetve egyszer csak azon találta magát, hogy előnye vészesen csökken a peugeot-s Marcus Grönholmmal szemben, mivel a részidőkkel kapcsolatba félreértették egymást a csapattal. A nap második szakaszán felborult és tizenkilenc másodpercet vesztett. De eltökélt volt, hogy visszaszerzi a vezetést. Két gyorsaságival később ismét bukott, ami már több mint két percébe került. Annak ellenére, hogy autója alig emlékeztetett egy Focus-ra, befejezte a futamot, hatodik lett. És sosem adta fel.

 

4. Dakar Rally 2005

Hogy valaki sikeres legyen a Dakaron, évek tapasztalatába telik. Legalábbis a bölcsességek így szólnak. McRae ugyanakkor két szakaszt is megnyert, mikor először indult az afrikai klasszikuson, majd a következő alkalommal vezette is a viadalt Nissanjával. McRae megmutatta rendíthetetlenségét, egyúttal azt is, bármihez gyúl, gyors benne.

 

3. Ausztrál Rally 2005

Amiről lecsúszott. McRae szívszorítóan közel került egy nagyszerű eredményhez, egy második helyhez, nem mással, mint egy Skoda Fabia WRC-vel. Messze ez lehetett volna az autó legjobb eredménye. De jött az utolsó kör előtti szerviz, ahol egy javítási hiba miatt kifutottak az időből, kiestek a versenyből. Felnőtt férfiak sírtak. McRae elvonult egy kocsmába, hogy vegyen némi italt.

 

2. Török Rally 2006

Az évtized egyik legnagyobb izgalommal várt versenye akkor laposodott el, amikor Colin egy elektromos hiba miatt a partvonalon kívülre került. Miután Sebastien Loeb karját törte egy mountain bike balesetnek mondott motoros incidens következtében, McRae visszatért, hogy helyettesítse őt a Citroen Xsarában. A futam előtti hangulatot felvillanyozta ez, majd kiderült, ez volt a skót legenda legutolsó rali világbajnoki futama.

 

1. McRae megemlékezés 2008

McRae halálának egy éves évfordulóján ezernél is több Subaru gyűlt össze a Prodrive tesztpályájánál Warwickban, hogy így emlékezzenek meg a legendás versenyzőről. A subarus konvoj csaknem ötven kilométer hosszúra nyúlt. Több volt, mint egy bajnok, McRae minden ralikedvelő ember hősévé vált.


Andrew