Get Adobe Flash player

Kopecky nehéz körülmények között nyerte a Barumot

A 2018-as Barum Rally összefoglalója

 

A ralisport egyik patinás versenye a jó ideje az Európa-bajnokság részét is képező Barum Rally. A 2018-as viadal erős nevezési listával büszkélkedhetett, hiszen a kontinenssorozat élmezőnye mellett természetesen ott volt a hazaiak sztárja, a WRC 2-es értkelést is vezető Jan Kopecky, és a Hyundai Motorsport is elküldte ászát, Dani Sordót, aki egy i20 R5-tel állt rajthoz.

A nagy népszerűségnek örvendő péntek esti szuperspeciált a papírforma szerint Kopecky nyerte, másnap azonban elpártolt a szerencse a Skoda Motorsport pilótája mellől. Reggel a leggyorsabbnak bizonyult a brezovai körgyorson, utána azonban begyűjtött egy defektet, amivel visszacsúszott a negyedik pozícióba. A vezetés az Európa-bajnoki pontversenyt vezető Alexey Lukyanuk ölébe hullott, aki ezt követően nyert is egy gyorsaságit, délután aztán még egyet, de hangsúlyozta, a bajnokságot tartja szem előtt. Az orosz óvatossága már csak azért is érthető volt, mert az amúgy sem egyszerű zlin környéki szakaszokon folyamatosan rázendített az eső, nehéz volt megállapítani, hogy mennyire vizes az aszfalt, ami ráadásul egyre inkább felhordásos lett, megkeserítve a versenyzők életét. Lukyanuk végül tizenhét másodperc előnnyel zárta Ford Fiesta R5-ösével az első napot Kopecky előtt.

A verseny hétszeres győztese nem mondhatta magát igazán szerencsésnek, összesen három defektet könyvelt el a szombati nap folyamán. Emellett ugyanakkor négy szakaszon nem talált leggyőzőre, ami elég volt ahhoz, hogy esélye legyen a futamgyőzelemre.

Az Európa-bajnokság U28-as értékelését vezető Nikolay Gryazin a kvalifikáció megnyerését követően jól kezdte a versenyt is, a semetini különpróbát megnyerve harcban volt Lukyanukkal és Kopecky-vel, látva azonban az alattomos körülményeket, a saját bajnokságát szem előtt tartva visszavett a tempóból. Az orosz versenyző – aki elnézve a többiek kalandjait boldog volt, hogy egy darabban beért a szervizparkba – fél perc lemaradással követte a nap végén Skodájával Lukyanukot.

Sordo ismerkedett az autóval és a versennyel, ami a negyedik pozícióhoz volt elég az első napon. Délután Brezován ő is defektet kapott, ráadásul egy másik kerekének felnije is megrepedt, emiatt óvatosnak kellett lennie, hiszen egy pótkerék volt nála a további három szakaszra. Sordo óvatossága lehetővé tette Miroslav Jakes számára, hogy közel maradjon hozzá. A helyi tapasztalatokkal rendelkező skodás a brezovai szakasz mindkét teljesítése során hasonlóan járt, mint Kopecky és Sordo, ő azonban elhanyagolható időveszteséggel megúszta. A legjobb tízben ezt követően is Skoda Fabia R5-ösök voltak találhatóak, Filip Mares-t Fabian Kreim, Jaromir Tarabus, a többször is kicsúszó Chris Ingram és a futóműállítást követően magabiztosabb Bruno Magalhaes követte.

Vaclav Pech a második szakasz után Ford Fiesta R5-ösének kerékagy törése miatt volt kénytelen feladni a viadalt dobogós pozícióból, Herczig Norbert pedig a körülmények áldozatává vált az ötödik gyorsaságin, egy vizes részen lecsúszott az útról Skodájával, és felborult. Herczig pénteken este a szuperspeciálon a vasúti átjárónál dupla defektet kapott, emiatt a kilencvennegyedik helyen nyitott. Másnap mindhárom szakaszon a legjobb nyolcban tudott autózni, mielőtt kiesett volna. Német László, Rhys Yates, Hermann Neubauer és Albert von Thurn und Taxis ugyancsak baleset miatt nem teljesítette a napot.

Vasárnap hasonlóan változatos időjárási körülmények vártak a párosokra. Kopecky folyamatosan csökkentette hátrányát, a befejező kör előtt kevesebb, mint három másodpercre volt már csak Lukyanuktól. A befejező szakaszokra Kopecky merész húzással a száraz pályákra való abroncsok mellett tette le a voksát, melyekkel rögtön átvette a vezetést, és végül hét másodperces előnnyel nyerte meg a viadalt. Nehéz győzelem volt ez számára, de megérdemelten szerezte meg sorozatban negyedik, összességében nyolcadik Barum Rally diadalát. Lukyanuk nem izgatta magát különösebben, számára a második hely is azt jelentette, hogy jelentősen növelte előnyét az Európa-bajnokságon.

A dobogó alsó fokáért még kiélezettebb csata folyt, amit végül Sordo szerzett meg. A spanyol az extrém esőgumikra szavazott az utolsó kör előtt, a pályák azonban nem voltak teljesen vizesek, így a Hyundai elég sokat csúszkált. Sordo ettől függetlenül harmadikként zárta a Barum Rally-t, melynek nehézségét a Monte-Carlo Rallye-hoz hasonlította. Jakes az utolsó napon egy defekt mellett három szakaszt is nyert, a befejező gyorsaságin lépett egyet előre a tabellán, és minimális különbséggel, mindössze háromtized másodperccel maradt le a pódiumról. Gryazin ugyanakkor nem kockáztatott, a junior értékelést szem előtt tartva a biztonságra törekedett. Ezzel két helyet bukott, és ötödikként fejezte be a viadalt.

Mares a befejező szakaszig tartotta a hatodik helyet, azon azonban balesetet szenvedett, és kiesett. A pozíciót ezzel Kreim örökölte meg. Tarabus délelőtt megelőzte Kreimet, a rövid szerviz után viszont visszaelőzte a riválisa. Őt Ingram követte a végső értékelésben, majd Magalhaes következett, a pontszerzők sorát pedig a Peugeot Rally Academy pilótája, Laurent Pellier zárta, aki reggel csaknem két percet vesztett egy árokban.

Az U28-asok, azaz a 28 év alattiak versengésében Gryazin rajt-cél győzelmet aratott. Mares a harmadik szakasztól kezdve tartotta a második pozíciót, de a befejező gyorsaságin kiesett. Helyét Kreim vette át, a dobogó alsó fokán pedig Ingram végzett.

Az R2-es autókkal küzdő U27-eseknél, Martins Sesks bizonyult a leggyorsabbnak, az Opel Adam-et irányító pilóta Gryazinhoz hasonló úton aratta győzelmét. A második helyezett Simon Wagner tizenhét másodperces hátrányban ért célba 208-as Peugeot-jával. Harmadikként három perc lemaradással az opeles Tom Kristenssont intették le. Az ERC 3 dobogóját ugyanez a három versenyző foglalta el.

Az ERC 2-ben mindössze ifjabb Érdi Tibor rajtolt el. A Mitsubishi Lancer Evo X-et kormányzó pilóta teljesítette a távot, amivel megvédte Európa-bajnoki címét. Az R-GT kategóriában Raphael Astier győzött a másik Fiat Abarth 124-est kormányzó Simone Tempestini előtt. A hétvége folyamán Tempestini tűnt a leggyorsabbnak, az élen is állt, a hidraulikai rendszer szivattyújának hibája azonban folyamatos időveszteséget jelentett vasárnap délelőtt, amivel elvesztette a vezetést a pilóta, és másodikként ért célba. A harmadik helyet Petr Nesetril szerezte meg Porsche 997 GT3-asával. Astier a diadalával az R-GT bajnokság győztesének is mondhatja magát egy futammal a sorozat vége előtt.

 

Eredmények


48. Barum Rally

A 8 futamos Európa-bajnokság 6. versenye – Zlin – 2018. augusztus 24-26.


1. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 2ó 7p 47,2mp
2. Alexey Lukyanuk RUS Ford Fiesta R5 +7,5mp
3. Dani Sordo ESP Hyundai i20 R5 +53,6mp
4. Miroslav Jakes CZE Skoda Fabia R5 +53,9mp
5. Nikolay Gryazin LVA Skoda Fabia R5 +1p 13,2mp
6. Fabian Kreim DEU Skoda Fabia R5 +1p 58,2mp
7. Jaromír Tarabus CZE Skoda Fabia R5 +2p 14mp
8. Chris Ingram GBR Skoda Fabia R5 +2p 27,8mp
9. Bruno Magalhaes PRT Skoda Fabia R5 +5p 25,8mp
10. Laurent Pellier FRA Peugeot 208 T16 +7p 3,1mp

 

Szakaszgyőzelmek: Kopecky – 8, Jakes – 3, Lukyanuk – 2, Gryazin – 1, Kreim – 1, Mares – 1

 

Andrew

 

2018. augusztus 26.