Lassítják a Toyotát a szabályok
Jó híre van a Toyotának a riválisai számára: a Török Rally-n nem lesznek olyan gyorsak autói, mint voltak Finnországban és Németországban.
Ennek oka a rali világbajnokság egy – a gyári csapatokat érintő – furcsa szabálya, miszerint a török versenyt az olasszal párosítják. Ennek végeredményeként a Toyota GAZOO Racing csapatának vissza kell térnie a korábbi motorspecifikációhoz. Az erőforrás a Finn Rally-ra továbbfejlesztésen esett át, amihez homologizációs jokert is felhasználtak, és nagyobb nyomatékkal rendelkezik az alsóbb fordulatszám-tartományokban, ezáltal jobb kigyorsítást tesz lehetővé.
„Igen, a régi autókkal kell futnunk Törökországban” – erősítette meg az alakulat vezetője, Tommi Makinen, aki ettől függetlenül magabiztosnak tűnik, hogy pilótáit, köztük az előző két versenyen diadalt arató Ott Tanakot nem fogja túlságosan lelassítani a dolog és versenyben lesz a győzelemért, amivel mesterhármast érhetne el. Legutóbb Sebastien Ogier-nek sikerült ez 2016-ban, a francia pilóta Volkswagen Polo WRC-jével a német, a korzikai, a katalán és a brit futamot nyerte zsinórban.
A Török Rally 2010 után került vissza a világbajnokság versenynaptárába, és új helyszínnel rendelkezik, a Marmaris központú esemény a hírek szerint elég kanyargós szakaszokkal fog bírni, ahol a továbbfejlesztett erőforrás sokat segítene Toyotának.
„Amikor új homologizácóis jokert vetsz be, ami esetünkben a motor és az erőátvitel kapcsolódása, akkor nem teheted be az új motort a régi erőátvitelhez, az erőátvitelünk pedig a szardíniaival van párosítva” – magyarázta Makinen. „Ez azt jelenti, hogy a régi autókat futtatjuk Törökországban. Oké, ez nem annyira rossz. Csupán az előírásokból eredő kérdés ez. Nem tudom, honnan ered ez a szabály. Ez egy nagyon-nagyon bonyolult szabály, ami nem igazán segít senkit sem.”
A Toyota keményen dolgozik azon is, hogy orvosolja azokat a túlmelegedési problémákat a soron következő fordulón, melyek a szezon elején, Mexikóban sújtották a Yaris WRC-ket. A Marmaris központú futamon várhatóan hasonlóak lesznek a hőmérsékleti viszonyok, mint a márciusban megrendezett Mexikó Rally-n, ahol Tanaknak, Jari-Matti Latvalának és Esapekka Lappinak is óvatosan kellett bánnia a motorral, és a lassú részeken biztonsági üzemmódba kellett kapcsolniuk az erőforrást.
„Elkezdünk már gondolkodni Törökországon, és tettünk már előkészületeket a forró körülményekre” – nyilatkozta Makinen rögtön a Deutschland Rallye-t követően.
Andrew
2018. szeptember 5.