Get Adobe Flash player

Kérdőjeles az M-Sport jövő évi szereplése

 

A Sebastien Ogier-vel elért két világbajnoki címet követően a francia pilóta távozásával az M-Sport rali világbajnoki szereplésének jövője bizonytalanná vált. Malcolm Wilson, az alakulat feje azt állítja, csapata teljesítménye nem fog visszaesni, amennyiben maradnak a következő szezonban. Wilson elismerte, Ogier távozása jelentős veszteség, de hozzátette, különítménye sokat tanult az immár hatszoros világbajnoktól, miután négy éven keresztül komoly sikerek nélkül szerepeltek Ogier érkezése előtt.

„A cél még mindig az, hogy a megpróbáljunk a legmagasabb szinten maradni” – magyarázta Wilson. „Amennyiben futunk a következő szezonban, két autóval fog ez történni, hacsak nem lesz egy fizetős harmadik autó. Sokat tanultunk Sebtől, és abszolúte nincs szándékomban semmi olyat tenni, ami rontaná a teljesítményszintünket. Az biztos, hogy nem fogunk jó hotelekben maradni, és vannak dolgok, amiket nem fogunk csinálni jövőre. Meg fogjuk nézni a költségeket – minden költséget –, de nem fogunk semmi olyat tenni, aminek káros hatása lenne az autóra.”

Bár kérdéses a jövő, az M-Sport megkezdte a 2019-es szezonnyitó Monte-Carlo Rallye-ra a felkészülést Teemu Suninennel, főnöke pedig elmondta, jelentős fejlesztések vannak a csőben a Ford Fiesta WRC-vel kapcsolatban. „Sok dolog folyik még az autó fejlesztésével” – árulta el Wilson. „Vannak új aero és új motoralkatrészeink. Az aero márciusi homologizációval lenne, tehát a Mexikó Rally idejére, amennyiben ott leszünk.”

A Ford Fiesta WRC a legújabb hátsó aerodinamikai kialakítással a jövő évi Monte-Carlo Rallye tesztjén

 

Az új aerodinamikai kialakítás az autó elejét és hátulját célozza meg, és Wilson azonnal meg is védte az idei év közepén hadba állított hátsó módosítást. „Nem mondanám, hogy a javított hátsó aero, amivel idén futottunk, rossz volt a teljesítmény tekintetében, tartóssági szempontból azonban rossz volt. Nincs itt tiszteletlenség, de nem engedhetjük meg, hogy folyamatosan alkatrészeket rakjunk az autónkra, mint ahogyan a Toyota tette azt Ausztráliában – kétszázezer fontot is elkölthettek karosszériaelemekre. Ezek a karosszériaelemek sok pénzbe kerülnek, annyira bonyolult az aero a sok elemmel – ezért kerülnek olyan sokba. Talán jó lenne egy olyan utat találni a következő szabálycsomaggal, amivel azt látjuk, hogy ugyanezt az aero hatást tudjuk elérni, de csökkentett költségekkel.”

Wilson egyúttal dicséretben részesítette a Fordot a folyamatban lévő fejlesztések segítését illetően is. „Lehetne néhány új motoralkatrészünk a Montéra, olyan dolgok, mint az injektorok cseréje – a nagyobb dolgok azonban később jönnek, amikorra is egy teljesen új hengerfejet tervezünk. Ezek nagy alkatrészek, nagy befektetést igényelnek, és ez az, ahol a Ford igazán segít a dolgok műszaki oldalán, sokat tettek értünk.”

Az még nem dőlt el, hogy Elfyn Evans a következő szezonban is az alakulat színeiben versenyezhet-e, de úgy tudni, hogy Wilson hajlik arra, hogy megtartsa a wales-i pilótát, ugyanakkor Craig Breen is jó eséllyel pályázik az ülésre, amennyiben az M-Sport marad a világbajnokságban.

A csapat vezetője tudja, hogy Ogier távozásával csökkentek a győzelmi esélyeik, azt azonban nem fogadja el, hogy olyan szintre esnek vissza, mint ahol 2016-ban voltak, amikor győzelem nélkül zárták a szezont Evans-szal és Mads Ostberggel. „Versenyképesebb autónk van most. Ne feledjük, az előző Fiesta WRC a S2000-es autónk egy evolúciója volt. Ez a jelenlegi autó teljesen World Rally Car-ként került megtervezésre, én pedig tudom, mi jön technikailag, amivel továbbra is versenyképesek maradunk. Amennyiben nem kapnánk meg ugyanezt a szintű technikai támogatást a Fordtól, realisztikusnak kellene lennem és azt mondani, nem, nem maradunk ilyen versenyképesek. A Ford azonban magabiztosságot ad nekem – és hiszem még, hogy lesz egy támogatónk, történni fog valami. Tudom, hogy versenyképes csomagunk lesz.”

Wilson elismerte, működésük kereskedelmi oldala komplikáltabb, mivel az M-Sport még mindig nyögi Ogier kétévnyi szerepeltetésének anyagi vonzatát. „Nem cserélném el a sikert, amink Sebastien Ogier-vel volt, de nem tudom így folytatni. Bebizonyosodott, hogy még mindig megvan a képességünk arra, hogy győzzünk – sosem vesztettem el ebben a hitemet. Tudtam, hogy az új autó elég lehet, hogy elvégezzük a feladatot, az utóbbi két év pedig megadta az M-Sportnál mindenkinek az önbizalmat, hogy meg tudjuk csinálni. Ha kivennénk az elmúlt tizenkét hónapot az ugyanilyen sikerekkel, akkor oké lenne. Nem nyertünk egy versenyt sem négy éven keresztül, mielőtt Seb csatlakozott hozzánk. Ne értsen félre senki, nem akarok újabb négy évbe belemenni… Tudjuk, hogy megvan a csomagunk, hogy nyerjünk ezzel az autóval.

Vannak embereim, akik azt mondják nekem, nem szükséges, hogy a rali világbajnokságon legyünk, és ha egy vállalat lenne ez, akkor valószínűleg azt mondanák: ’Nem fogom csinálni’. Ez azonban csak tőlem függ. Úgy érzem, a legmagasabb szinten kell lennem, ugyanakkor ésszerűnek kell lennem és megérteni a kereskedelmi vonatkozásokat is.”

A döntésnek, hogy részt vesz-e az M-Sport a 2019-es rali világbajnokságon, december 21-ig meg kell születnie, ez ugyanis a nevezési határidő.

 

Az M-Sport más tevékenységei

Wilson a nyilatkozatot megelőzően büszkén vett részt az új, kétszáz lóerős Ford Fiesta R2 bemutatóján cége krakkói létesítményében. „Ez egy nagy lépés számunkra az M-Sportnál, és természetesen ez az első autó, ami itt, a lengyel üzemünkben került megtervezésre és kifejlesztésre” – kezdte a különítmény első embere a kisebb kategóriás Fiesta leleplezésekor. „És természetesen óriási sikereink voltak az R2-es előző modelljével, ez azonban most az FIA új technikai szabályai szerint készült, úgyhogy egy új technikai szint.”

A cég Fiestája volt a R5-ös kategória első képviselője, 2013 fut az a modell, és mivel azóta megjelent a Ford Fiesta új változata, ideje volt ezzel a kategóriával is foglalkozni. „A dovenby-i létesítményünkben folyamatban az új Fiesta R5 tervezése és fejlesztése. Valójában éppen megkezdtük a tesztelést. Az első, kezdeti tesztek nagyon jól mentek, az autó pedig a jövő év júliusában kerül bemutatásra.”

Wilson beszélt arról is, hogy cége az új technológiákkal is foglalkozik. „Ez egy olyan dolog, amit vizsgálunk, de nincs semmi elektromos dolgunk jelenleg. Benne vagyunk a Jaguarral, vizsgáljuk tehát az elektromos technológiát a jövőre nézve, de egy kicsit korai ez még a ralisporthoz.”

A közvélemény számára természetesen a ralisport csúcskategóriája a legszámottevőbb kérdés a csapat szempontjából. „Még mindig vizsgáljuk a különféle utakat, hogy hogyan maradhatunk a rali világbajnokságban, a legmagasabb szinten. Az biztos, hogyha ott leszünk, Teemu Suninen lesz az egyik autóban, de a többi versenyzőről nem tudok döntést mondani jelen pillanatban.”

Természetesen szóba került akkor is, hogy kivel pótolhatják Ogier-t és hogy le tudnak-e igazolni egy másik nagyágyút. „Valójában nem beszéltem Sebastien Loebbel. Tegnap volt a búcsúpartink Sebastien Ogier-vel, ami egy nagyon kellemes érzelmi ügy volt. Most tehát arra koncentrálunk, hogy lássuk, mit tudunk csinálni 2019-ben, de túl korai arról beszélni, hogy Sebastien Loeb nálunk fog-e vezetni vagy sem.” Azóta kiderült, Loeb a Hyundai-jal kétéves szerződést kötött, és 2019-ben hat rali világbajnoki futamon fog szerepelni a koreai márka színeiben.

Julien Ingrassia, Sebastien Ogier és Malcolm Wilson a világbajnok páros búcsúztatóján

 

Az M-Sport jövője a rali világbajnokság legmagasabb szintjével kapcsolatban azonban továbbra is kérdéses. „Sok emberrel vagyunk tárgyalásban jelenleg. Kereskedelmileg nagyon nehéz volt számunkra az elmúlt két év. Nem cserélném el a sikert, amink Sebastien Ogier-vel volt, most azonban vissza kell térnünk az üzlethez egy jó kereskedelmi alapon. Nagyon keményen dolgoztunk, a csapatom a bázison nagyon keményen dolgozik, hogy megpróbáljon megállapodni szponzorokkal és a csapatot illetően mindennel kapcsolatban, ami a jövő évet érinti.”

Egyes források mindeközben arról számoltak be, hogy az M-Sport tanulmányozta már a Ford Focus-ból építendő TCR géppel kapcsolatos lehetőségét is. A túraautós projekt az első lépések után megállt, de ez – az R5-ös raliautókhoz hasonlóan – egy eszköz lehetne az M-Sport megfelelő kereskedelmi prosperálásához.

 

Ogier ismét méltatta Wilsont

A Le Figaro francia lap mindeközben interjút készített Ogier-vel, aki nyíltan beszélt a ralisportról, köztük az M-Sportos időszakáról is. „Az Ford M-Sport képében a fedélzeten lévő legkisebb csapattal küszködtünk, ami az erőforrásokat illeti és a legkevésbé hatékony autóval a riválisainkhoz képest. Úgy dolgoztunk, mint a többiek, de kevesebb eszközzel.

A szezon folyamán a versenytársak módosításokat hoztak, teljesítménynyereséget értek el, mi viszont nem tudtuk ezt tartani. Mindezek ellenére mindenkit betettünk a sorba. Az emberi oldalát illetően is egy kivételes kaland volt ez, Malcolm Wilson egy nagyszerű főnöke egy családias csapatnak.”

 

Andrew

 

2018. december 16.