Get Adobe Flash player

A herceg továbbra is Ogier Monte-Carlóban

A 2019-es Monte-Carlo Rallye összefoglalója

 

Sebastien Ogier kiélezett csatában nyerte újabb Monte-Carlo Rallye-ját, ezúttal a Citroen nyergében. Thierry Neuville egy apró hiba, Ott Tanak pedig egy defekt miatt csúszott le a győzelemről.

 

A rali világbajnoki szezon tradicionális nyitófordulója a Monte, ami az egyik legkeményebb kihívás is egyben a versenyzőpárosok számára, mivel a téli időjárás megjósolhatatlan feltételeket teremt a gyorsasági szakaszokon.

A verseny útvonala jócskán, az előző évhez képest több mint negyven százalékban megújult, a gyorsasági össztáv tekintetében viszont ez volt a modern idők legrövidebb Monte-Carlo Rallye-ja. A központnak Gap adott helyet ezúttal is. A szándék szerint a pályabejárásra kedden és szerdán került volna sor, a csapatok kérésére azonban a Monte-Carlo feletti szakaszokat hétfőn tréningezhették le a versenyzők.

A Citroen összesen hét napot készült a versenyre, négyet még decemberben, hármat januárban. A Gap körzetében tartott teszteken két versenyzőjük, a világbajnoki és egyben Monte címvédő Sebastien Ogier, valamint Esapekka Lappi testvériesen osztozott, és mindenféle körülmény között, száraz úton, jégen, havon és latyakon is elemezhették a beállításokat, valamint a különböző gumiabroncsokat. Céljuk az volt, hogy biztosítsák, a C3 WRC kezelhetősége mindig megjósolható marad. Ezzel kapcsolatban arra is figyelmet fordítottak, hogy olyan beállítási opciókat találjanak, melyeket a gyorsasági szakaszok között is el tudnak érni versenyzőik. Mindkét pilóta 2017-es építésű autót kapott, Lappi azt, amivel Sebastien Loeb megnyerte a Katalán Rally-t tavaly.

A Toyota szintén két teszttel készült Dél-Franciaországban. Jari-Matti Latvala a decemberi alkalmon szalagkorlátnak ütközött, a Yaris WRC annyira megsérült, hogy azon a napon nem tudták folytatni a munkát, az alkalmi navigátor Juho Haninnennek pedig kórházi kivizsgálásra is szüksége volt. Latvala az eset másnapján ugyancsak hibázott, és lecsúszott az útról. A csapat a három legutolsó építésű versenygépét vitte a hercegségbe, bár ezek sem voltak vadonatújak, a tavalyi német és spanyol versenyen vettek részt. Latvala abba az autóba ülhetett, amit akkor hajtott, Ott Tanak Lappiéba, Kris Meeke pedig Tanakéba. A Toyotákat átrendszámozták, ezentúl észt azonosítókkal fognak futni.

A Hyundai Theirrry Neuville és Andreas Mikkelsen mellett Dani Sordóval tervezte a versenyt. Aztán viszont leigazolták Loeböt, aki bevállalta a futamot annak ellenére, hogy a Dakar Rally-ra is nevezett. Sordónak emiatt egy decemberi tesztnap jutott csupán a felkészülés elején, valamint a pályabejárás. Loeb a sűrű program miatt közvetlenül a verseny előtt próbálhatta ki csak az i20 WRC-t. Először úgy nézett ki, hogy egy napot tesztelheti az autót, de végül másfél lett belőle. A verseny előtt egy héttel tartott Gap melletti teszten Neuville és Mikkelsen is lehetőséget kapott természetesen. Neuville új autót vehetett birtokba, Mikkelsen egy olyat, amivel tavaly négy versenyt teljesített, Loeb pedig azzal állt rajthoz, amivel Hayden Paddon a wales-i, Sordo pedig a katalán futamot teljesítette 2018-ban.

Az M-Sport egy kétnapos fejlesztési teszttel kezdte a 2018-as év végén a felkészülést Gap körzetében, melyen Teemu Suninen vezette az autót, jóllehet ekkor még az sem volt biztos, hogy részt tudnak-e venni a világbajnokságon. A verseny előtt is tartottak egy tesztet, ezen természetesen ott volt a Monte-Carlo Rallye-ra nevezett mindhárom versenyzőjük, Suninen mellett a másik állandó pilóta, Elfyn Evans, valamint Pontus Tidemand is. Suninen egy olyan Forddal szállhatott csatába, ami a 2017-es szezon közepén épült, Evans egy átrendszámozott 2018-assal, mely két futamot teljesített Ogier-vel. Tidemand egy olyan Fiesta WRC-t kapott, ami az elmúlt két szezon csaknem összes világbajnoki futamán részt vett.

A párosok az itteni szokás szerint négyfajta abroncs, a lágy, a szuperlágy, a hógumi és annak szöges változata közül választhattak, persze mindegyikbők korlátozott mennyiség állt rendelkezésükre.

A csütörtök délutáni rajtceremóniát követően – melyre ezúttal nem Monte-Carlóban, hanem Gapban került sor, jócskán lecsökkentve a verseny össztávját – az esti sötétben két szakasszal kezdődött meg a viadal. A havas és jeges részeket is tartalmazó, tehát a Monte-Carlo Rallye hírnevéhez hűen nehéz elsőt Tanak nyerte, a másodikon pedig harmadik idővel ment át. A Toyota versenyzője kilenc másodperc előnnyel az élen zárta a kezdést. Ogier két dobogós idővel nyitott, és másodikként várhatta a folytatást. Ők ketten, valamint a mezőny nagy része óvatos volt, az első szakaszt szem előtt tartva négy szöges gumit szereltetett autójára, valamint két szuperlágyat magával vitt, és a második, tulajdonképpen végig száraz felületen futó gyorsaságira feltették ezeket keresztben.

Neuville volt az egyedüli, aki kockázatot vállalt, a belga az első különpróbát teljesítette vegyes gumikkal, hogy a másodikon négy szuperlággyal támadást indíthasson. Taktikája hatásosnak bizonyult, ugyanakkor nem tudott annyival gyorsabb lenni a második szakaszon, hogy visszahozza a korábban elszenvedett veszteséget. Neuville tizennégy szekundum hátránnyal zárta a csütörtöki napot Tanakkal szemben.

A tavalyi világbajnokság főszereplői jócskán megléptek a többiektől már ezen a negyven kilométeren, hiszen a következő pilóta fél perc különbséggel következett. Az óvatosan kezdőt Lappit, a túl lágy beállításra panaszkodó Latvalát, valamint a szintén óvatos Evans-ot ugyanakkor mindössze három másodperc választotta el egymástól. A shakedown-on leggyorsabb Meeke egy második idővel nyitott, aztán viszont defektet kapott – amit nem értett, hol és hogyan szedte össze –, ezzel visszacsúszott a hetedik pozícióba. A brit ugyanakkor elmondta, magabiztosnak érzi magát a Toyotával. Őt Loeb követte az összetettben, aki a négy szöges mellett egy hógumit vitt magával. A francia legenda elsőre egy negyedik szakaszidőt teljesített, a választás azonban megbosszulta magát, és a második különpróbán rengeteget vesztett. Mikkelsen a Loebéhez hasonlót gumitaktikát követte, hasonló eredménnyel. Csapattársához képest mindössze négy másodperc lemaradásban volt, a Tanakhoz képesti különbség viszont egy percre rúgott. Mikkelsen hátrányát részben az is okozta, hogy az első gyorsasági vége felé egy jelzés megtévesztette, azt hitte, célba értek, visszavett, holott egy kilométer hátravolt még a szakaszból. Tidemand élvezte a World Rally Car nyújtotta élményt, ugyanakkor vissza kellett tartania magát, nehogy hibázzon. A svéd pilóta a tizedik pozícióból várhatta a folytatást. A verseny első WRC-s áldozata Suninen lett. A finn a nyitószakasz harmadik kilométerén, egy havas részen szemből belecsúszott egy árokba, ahonnan nem tudták kiszedni a nézők az autót. Ráadásul később Kalle Rovanpera neki is ment a Fordnak, jelentős sérüléseket okozva benne.

 

Momentum

A versenyzők sikerének kulcsszereplői a jégkémek a Montén. Ők azok a megfelelő tapasztalattal rendelkező, az adott páros itinerrendszerét ismerő segítők, rendszerint korábbi vagy aktív versenyzők, akik a szakaszok rajtja előtt egy órával végigmehetnek a pályán, és információt biztosíthatnak párosuknak arról, hogy a pályabejáráshoz vagy az előző kör viszonyaihoz képest hol és milyen változás történt a gyorsasági állapotában. Ez segít a gumiválasztásban is, de a legfőbb szerepe abban van, hogy kiegészítik az itinert, amit régebben egy találkozási ponton átadtak a párosnak, ma már telefonon is be tudják diktálni a plusz információkat.

„A pályabejáráson leginkább száraz volt. Láttunk néhány jégfoltot, de nem sokat. Aztán amikor kijöttünk a bejáráson a második szakaszról, elkezdett esni a hó, és amikor láttam néhány képet egy vagy két órával később, nem úgy nézett ki az út, mint amin éppen átmentünk. Ez a Monte-Carlo Rallye része” – mesélte Gus Greensmith, rámutatva arra, hogy miért is van szükség segítőik munkájára.

Tanak számára kulcsfontosságú volt a szombat délutáni gumiválasztás, melyben jégkéme is nagy szerepet játszott. „Megkaptam a hívást a pilótámtól, Martintól, és azt tanácsolta: ’Meg kellene próbálnod valami mást… Öt kilométernyi jég van, úgyhogy ha elég bátor vagy, kezelni tudod.’ Oké, jobban biztonságban lehettem volna, de ha változik az időjárás, hasznot húzhatunk belőle. Úgy érzem, olvadt egy kicsit a jég, az a néhány másodperc pedig pontosan az volt, ami ahhoz kellett nekünk, hogy tartsuk a nyomást. Pontosan ez volt az, amire szükségünk volt.”

Az idei Monte-Carlo Rallye jégkémei: Simon Jean-Joseph (Ogier), Mikko Heikkila (Lappi). Martin Kangur (Tanak), Toni Gardemeister (Latvala), Stephen Whitford (Meeke), Bruno Thiry (Neuville), Bernt Kollevold (Mikkelsen), Patrick Magaud (Loeb), Gwyndaf Evans (Evans), Juuso Pykalisto (Suninen), Emil Bergkvist (Tidemand), Antoine l’Estage (Greensmith).

Pénteken a legelső szakasz elmaradt, mivel rengeteg néző érkezett, és rossz helyen foglaltak helyet. Ez bosszúságot okozott többeknek is, mivel az abroncsokkal erre a gyorsaságira taktikáztak, ez ugyanis havas, jeges volt, ellentétben a következővel. Ogier bánta is a dolgot, a száraz felületű következő különpróbán pedig a szöges és szuperlágy gumik keverékével jócskán kapott az ellentétes taktikán lévő riválisaival szemben, és visszacsúszott a harmadik pozícióba. A kör zárószakaszát, majd a délutáni első gyorsaságit megnyerte, a nap befejező szakasza előtt pedig az élre is állt a francia versenyző, és ott is tudott maradni annak ellenére, hogy az utolsó gyorsaságin óvatosra vette a figurát.

Neuville ellentétes gumiválaszt eszközölt Ogier-hez képest reggel, nem volt csoda tehát, hogy kimagaslott a mezőnyből a negyedik szakaszon, amivel az élre is került. A kör utolsó szakaszát ugyanakkor meglehetősen viseletes hátsó gumikon teljesítette. Délután ő inkább a biztonságra helyezte a hangsúlyt, de hiába a taktikai előny, a szerviz utáni első gyorsaságin túlcsúszott egy helyen, ami húsz másodpercébe került. A száraz gyorsaságin ezúttal ő volt hátrányban, tizenöt másodpercet kapott is Ogier-től, ezzel búcsút mondhatott az éllovas pozíciónak. A nap befejező szakaszán a belga kihasználta a gumielőnyt, tizenkét másodperccel jobbnak bizonyult közvetlen ellenfelénél, és két másodpercre megközelítette.

A sokak számára fordulatot hozó nap végére Mikkelsen került a harmadik helyre, aki délelőtt arra panaszkodott, hogy ideges alatta a Hyundai, délután viszont arról beszélt, hogy óvatosan közlekedett. A norvég versenyző már több mint egy perc hátrányban volt ekkor a két éllovastól, az utána következő két pilótával ugyanakkor komoly csatára számíthatott a továbbiakban. Latvala ugyanis hét, Loeb pedig további egy másodpercre követte őt. Latvala – aki később holtversenyben begyűjtött egy részsikert – a csapattársaival együtt a vegyes felületű pályákra gyúrt, így nagyon nem jött nekik jól a reggeli szakasz törlése. A történések miatt Tommi Makinen csapatvezető nagyon kiakadt, szerinte a teljes kört törölni kellett volna, hogy senki se kerüljön ily módon hátrányba. Loebnek ugyanis kapóra jött például a kérdéses gyorsasági elmaradása, ő ugyanis csak két szöges gumit vitt magával a két lágy és a két szuperlágy mellett. Utóbbiak jól jöttek neki a kör középső gyorsaságiján Neuville-hez hasonlóan, ahol a veterán sztár olyan jó tempót tudott diktálni, hogy megnyerte a szakaszt egy defekt ellenére is. Az viszont egyértelmű hátrány volt számára egész nap, hogy hátrébb rajtolt, így sok helyen találkozott kihordott murvával és sárral.

A hatodik helyen Evans tartózkodott péntek este csaknem két perc lemaradással korábbi csapattársához képest. Tanak utána következett. Az észt meglehetősen frusztrált volt, hiszen az élről előbb visszacsúszott két pozíciót is, majd délután egy defekt miatt – amit nem értett, hogyan történt – két és fél percet vesztett. Később kiderült, a Toyota felnije törött el, mint ahogyan Meeke-nek is ezért kellett megállnia ugyanezen a szakaszon. A britnek ez volt összességében a harmadik defektje a hétvégén, mérgelődött is, hogy egyszerű a dolog, erősebb felnire van szükségük. Meeke-nek nem ez volt az egyetlen gondja, az egyik szakaszon falevelekkel tömődött el autójának hűtőrácsa, ami miatt öt kilométert turbónyomás nélkül volt kénytelen megtenni. A pilóta öt perc lemaradással a nyolcadik pozícióban várhatta a folytatást este.

Lappi a hetedik helyen autózott, amikor délután egy levágásban eltalált valamit, és eltörött Citroenjének bal első lengőkarja, valamint féltengelye. Tidemand ugyanitt ugyanígy járt pórul, kiállni kényszerültek mindketten.

Szombat este Ogier örömmel mondhatta el: „Nagy előnyöm van. Megdupláztam reggel óta!”. A citroenes természetesen csak viccelődött első mondatával, az ugyanakkor igaz, hogy ment az adok-kapok közte és Neuville között. Az első erőpróbán a francia volt jobb a belgánál négy másodperccel, majd néhány tizeddel fordult a kocka annak ellenére, hogy Neuville-nek a két szöges mellett két lágy gumi volt az autóján, nem pedig két szuperlágy, mint Ogier esetében. A döntést a hyundai-os versenyző nagyon bánta. Délután aztán előbb ő volt a gyorsabb, majd riválisa vágott vissza. A befejező szakasz végén Neuville úgy nyilatkozott, eléggé a határon volt, nem tudott volna többet tenni, Ogier pedig azt mondta, nagyon keményen nyomta, több kockázatot vállalt, mint korábban. Kettejük tempójára egyébként jellemző, hogy két perc előnyre tettek szert már a többiekkel szemben. A harmadik helyre Loeb került szombaton, aki délelőtt lefulladt az egyik rajtban, délután viszont elégedett volt már a Hyundai-jal, miután a szervizben találtak egy jó beállítást. Latvala háromszor cserélt helyet a nap folyamán Loebbel, akihez képest két másodperc hátránnyal zárta a napot. Közöttük nagy csata ígérkezett a befejező napra, a dobogó alsó fokáért zajló csatába azonban Tanak is bejelentkezett, miután több mint egy perces lemaradását tizenöt szekundumra csökkentette. A toyotás megnyerte mind a négy gyorsaságit a nap folyamán. Végre Meeke is ott tudott autózni az elejében, három második időt is futott a brit versenyző, nem győzte dicsérni a Yaris WRC-t, és élvezte a versenyt.

Nem úgy Mikkelsen, Evans, valamint Lappi. Mikkelsen a reggeli szakasz célkanyarjában kiütötte autója bal hátsó futóművét, és bár célba ért, nem tudta folytatni a futamot. Evans a következő szakaszon egy tempós balkanyar jegén repült le az útról, a fák alaposan lezúzták a Fiesta WRC jobb oldalát. Lappi motorhiba miatt állt ki. A Monte-Carlo Rallye-n a szombati kiesőknek nincs lehetőségük vasárnap visszaállni, így mindegyik versenyző számára véget ért itt az idénynyitó.

A négy vasárnapi szakasz, a hatvannégy hátralévő versenykilométer előtt Ogier-t és Neuville-t mindössze 4,3 másodperc választotta el egymástól. A Hyundai Motorsport versenyzője előbb egy másodpercet faragott hátrányából, majd további egy tizedet annak ellenére, hogy gumijai nagyon korán túlmelegedtek és a jég miatt túl sokat kellett játszania a motorprogramokkal. Az utolsó előtti szakaszt megnyerve 2,8 szekundumot faragott hátrányából, így mindössze négytized másodperc volt közte és Ogier között a befejező gyorsasági előtt. Mindeközben a Citroen Racing pilótája a gázpedállal küszködött, annak szenzora nem működött tökéletesen. Így álltak oda a Power Stage rajtjához. Ennek felénél Neuville virtuálisan átvette a vezetést, Ogier azonban visszajött, és 2,2 másodperces különbséggel megnyerte a versenyt, ami a Monte-Carlo Rallye történetének eddigi legszorosabb befutója. „Ez az a verseny, amit leginkább meg akarok nyerni a szezon során, ezért vagyok most nagyon boldog. Kemény volt ma, mert problémánk volt a beragadó gázpedállal, ami tolta az autót akkor is, amikor már fékeztem. Hat év sorozatban három különböző autóval, ez nem rossz” – fogalmazta meg örömét a Gap mellett felnövő Ogier, aki még egy Monte győzelemmel rendelkezik – egy negyedik gyártó, a Peugeot színeiben – 2009-ből, amikor a futam az IRC sorozat része volt. Ezt is hozzászámolva hét Monte-Carlo Rallye diadala van, ezzel utolérte Loeböt. A Citroen a győzelemmel századik rali világbajnoki elsőségét is ünnepelhette.

Neuville bosszús volt, a pénteki hibáját „szép ajándéknak” titulálta Ogier felé, ebben látta a győzelem elbukásának okát. Hozzátartozik ugyanakkor, hogy a Power Stage végére ugyanúgy elment a fék autójából, mint az első kör ugyanezen szakaszán. Bár nem érezte jónak Toyotája beállítását, Tanak megnyerte az első két szakaszt, amivel előre is lépett a harmadik pozícióba. Innentől kezdve ennek őrzésére törekedett, a Power Stage-en sem húzta meg a tempót. A pénteki defekttel éppen annyit vesztett a legtöbb szakaszgyőzelmet arató észt, amennyivel a végelszámolásban elmaradt Ogier-től és Neuville-től… Loeb meg tudta őrizni előnyét Latvalával szemben, és örült a negyedik helyének, ami azt tekintve, hogy a Dakar Rally-ról épp hogy csak beesett, hogy új versenygépében mindössze másfél napot ülhetett és hogy négy éve nem szerepelt ezen a versenyen, elismerésre méltó teljesítmény, ráadásul szakaszt is tudott nyerni. Latvala ugyanakkor csalódott volt, de magára vállalta a várt eredmény elmaradását. „Nem volt ugyanaz az érzésem, mint tavaly. Minden az én hibám, elkövettem egy hibát a teszten, és összetörtem az autót, és rossz módon építettem fel az autót. Ez az én hibám” – magyarázta a finn pilóta.

Meeke csak a Power Stage-et várta, miután hátraesett a korábbi napokon. Vasárnap végig a gumikkal spórolt, hogy a befejező szakaszon tudjon egyet villantani, ami össze is jött neki. Erre büszke volt, már csak azért is, mert a többieknek is nyomni kellett az összetettbeli pozíciójuk miatt is. A Toyota újdonsült versenyzője hatodikként fejezte be a versenyt. A hetedik pozíciótól R5-ös gépeket irányító versenyzőket találunk az abszolút pontszerző helyeken Gus Greensmith, Yoann Bonato, Stephane Sarrazin, Adrien Fourmaux sorrendben. Az M-Sport gyászos hétvégét tudhat a háta mögött, egyik autójuk sem teljesítette a teljes versenytávot. Suninen a tizenegyedik, Tidemand pedig a huszadik pozícióban ért célba, ezzel a gyártói versengésben szereztek azért néhány pontot csapatuknak.

Az új kategóriának, a WRC 2 Pro-nak mindössze két nevezője volt, Kalle Rovanpera a Skoda, Greensmith pedig az M-Sport színeiben állt rajthoz. A Fordot hajtó pilóta sallangmentes versenyzést bemutatva nem csak a kategóriát nyerte, de a legjobb R5-ös indulóként futott célba, némi gyógyírt nyújtva az M-Sportnak. Rovanperának kalandosan alakult a hétvégéje. Előbb belecsúszott Suninen autójába, és a kerékcserékkel több mint tíz percet vesztett, majd másnap etapon rossz irányba mentek, és az egyik gyorsaságihoz az időellenőrző és a rajt közé érkeztek. Ezért egy perc büntetést kaptak, szombaton pedig egy defekttel vesztettek sokat. Rovanpera Greensmith-hez képest tizenhárom perces hátránnyal ért célba.

A WRC 2 küzdelmeiben a Citroen C3 R5-öst hajtó Bonato bizonyult a legjobbnak, aki a WRC 2 Pro-ba nevezett, de egy kereskedelmi témájú konfliktus miatt inkább itt értékeltette magát. Másodikként a Ford Fiesta R5-össel versenyző, a tavaly a francia junior bajnokságot megnyerő, az első rali világbajnoki futamát ezúttal teljesítő Fourmaux ért célba kétperces lemaradással, a harmadik pedig több mint négy perc hátránnyal a tarsolyában Ole Christian Veiby lett Volkswagen Polo R5-ösével. A citroenes Guillaume de Mevius vasárnap a második helyről esett ki egy baleset következtében. Az R5-ösök között a Hyundai i20-asával harmadik leggyorsabb Sarrazin nem nevezett a WRC 2-es küzdelmekbe. Az R-GT kategóriának két indulója volt, közülük csak Enrico Brazzoli látta meg a célt Fiat 124 Abarth Rally-jával.

 

Eredmények

 

87. Monte-Carlo Rallye

A 14 futamos világbajnokság 1. versenye – Gap, Monte-Carlo – 2019. január 24-27.


1. Sebastien Ogier FRA Citroen WRT, C3 WRC 3ó 21p 15,9mp

2. Thierry Neuville BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +2,2mp

3. Ott Tanak EST Toyota WRT, Yaris WRC +2p 15,2mp

4. Sebastien Loeb FRA Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +2p 28,2mp

5. Jari-Matti Latvala FIN Toyota WRT, Yaris WRC +2p 29,9mp

6. Kris Meeke GBR Toyota WRT, Yaris WRC +5p 36,2mp

7. Gus Greensmith GBR Ford Fiesta R5 +13p 4,6mp

8. Yoann Bonato FRA Citroen C3 R5 +13p 56,5mp

9. Stephane Sarrazin FRA Hyundai i20 R5 +14p 6,8mp

10. Adrien Fourmaux FRA Ford Fiesta R5 +16p 3,4mp

 

Power Stage sorrend: 1. Meeke, 2. Ogier, 3. Neuville, 4. Tanak, 5. Suninen

Szakaszgyőzelmek: Tanak: 7, Neuville: 3, Ogier: 2, Loeb: 2, Latvala: 1, Meeke: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Ogier: 29, 2. Neuville: 21, 3. Tanak: 17, 4. Meeke: 13, 5. Loeb: 12, 6. Latvala: 10, 7. Greensmith: 6, 8. Bonato: 4, 9. Sarrazin: 2, 10. Fourmaux: 1, 11. Suninen: 1

Gyártók: 1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 30, 2. Citroen Total World Rally Team: 25, 3. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 25, 4. M-Sport Ford World Rally Team: 14

 

Andrew

 

2019. január 27.