Get Adobe Flash player

A ralisport gumiszabályai - Új gumiszabályok a rali Európa-bajnokságon

 

Új gumiszabályok a rali Európa-bajnokságon

 

A 2013-as rali Európa-bajnokság hatodik futamától, az Ypres Rally-tól kezdődően a párosok által felhasználható gumik száma korlátozásra kerül. A döntés a sorozat promótere, az Eurosport Events erőfeszítésnek eredménye, hogy a versenyek izgalmainak fokozása érdekében csökkentsék a költségeket.

A Nemzetközi Automobil Szövetség rali bizottsága a május 24-i ülésen elfogadta az Eurosport Events előterjesztését, így a következő futamtól, a június második felében Belgiumban megrendezésre kerülő Ypres Rally-tól kezdődően korlátozzák a versenyzők által felhasznált gumiabroncsok mennyiségét. Ez azt jelenti, hogy innentől kezdve az Európa-bajnoki futamokon maximum húsz abroncsot lehet használni, plusz négyet olyan verseny előtti eseményeken, mint a shakedown, a szabadedzés vagy a kvalifikáció.

Az új előírások tapasztalatait a szezon végén kiértékelik, hogy azok alapján alkossák meg a 2014-es gumiszabályokat.

Emellett a 18 collos kerekeket használó párosoknak megtiltják a tapadás növelése érdekében alkalmazott kézi vágást, ez alól rendkívüli időjárási viszonyok esetében tehetnek csak kivételt. A kétkerékhajtású autókkal rajthoz álló versenyzők esetében a 2013-es rali Európa-bajnoki sportszabályzat tiltja a kézi gumivágást.

Francois Ribeiro, az Eurosport Events autósport fejlesztési osztályának igazgatója így nyilatkozott: „A rali Európa-bajnokság szabályai miatt nagyon drágák voltak a gumik. Továbbra is azt szeretnénk, hogy nyílt legyen a gumiverseny az Európa-bajnokságon, de valamit tennünk kell azért, hogy a csapatok költségeit drasztikus mértékben csökkentsük. Az, hogy minden szervizparkban hat új gumi vételezhető, azt eredményezte, hogy a csapatok 36-42 abroncsot használtak 250 gyorsasági kilométerre, ami gazdasági nonszensz a gumik tartósságát figyelembe véve. Konzultáltunk a csapatokkal, a versenyszervezőkkel és a gumigyárakkal, majd előterjesztettünk egy gumikra vonatkozó korlátozási tervet, amit az FIA rali bizottsága jóváhagyott.”

A gumiabrocsok korlátozására vonatkozó előírás kiegészíti az FIA regionális ralibajnokságokra vonatkozó sportszabályzat május 1-én életbe lépett V függelékét. Eszerint két különböző típusú gumi használata engedélyezett az egyes versenyeken, a 18 collos felnikre szerelt aszfaltgumikra vonatkozóan pedig speciális követelményeket tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy a rali világbajnoksághoz hasonlóan a regionális bajnokságokban is időjárástól függetlenül mindösszesen kétfajta, mintázattal rendelkező gumi használható az aszfaltos versenyeken, ezeket továbbvágni nem lehet.

A Pirelli és a Yokohama mentességet kapott október 1-ig, nekik onnantól kezdve kell olyan gumikat szállítani, melyek megfelelnek az új előírások támasztotta követelményeknek.

 

Andrew

 

2013. június 27.