Get Adobe Flash player

Citroen DS3 R1

Citroen DS3 R1: rali mindenkinek

A Citroen Racing ügyfeleknek szánt legújabb termékét azért fejlesztették ki, hogy könnyedén kipróbálja magát bárki az autósportban. Könnyű vezethetőségével egyfajta tréningeszköz, mellyel tulajdonosa biztonságban, elfogadható költségek mellett teheti meg első lépéseit a ralisportban.

Az R1-es kategóriával az FIA-nak az volt a szándéka, hogy a gyártók bárki számára elérhető raliautókat készítsenek. Azért, hogy a költségek a lehető legalacsonyabb szinten maradhassanak, a legtöbb mechanikus alkatrész – mint például az erőátvitel, a karosszéria, a felfüggesztési rendszer és a fékek – eredeti kell, hogy legyen. Miután nem a teljesítmény a priorítás, a legtöbb módosítás a vezető és a navigátor biztonságát szolgálja.

A Citroen DS3 So Chic VTi 120-ból épített R1-es autó kihasználja az utcai modell minden előnyét, legfőképpen az 1,6 literes, direkt befecskendezéses VTi motorét, mely a PSA konszern és a BMW Group közös munkájának eredményeként született meg. Az erőforráshoz egy mechanikus működtetésű, rövid áttételezésű szinkronizált sebességváltó kapcsolódik.

Miután a biztonság a legfontosabb szempont mind a Citroen Racing, mind az FIA számára, a Citroen DS3 R1 ezen a téren új mércét állított kategóriában. A kitűnő szerelési minőség és a példátlan megbízhatóság érdekében az autókat a poissy-i üzemben szerelik össze, azok versenykész állapotban kerülnek kiszállításra. A gyártósorról lekerülve a karosszériákba a DS3 R3 alapján megtervezett hegesztett bukócsőrendszer kerül, valamint a kötelező biztonsági eszközöket (kagylóülések, biztonsági övek, tűzoltókészülékek, áramtalanító, stb.) is beszerelik.

A karosszéria és a futómű minden alkatrésze széria kialakítású, kivételt ez alól a lengéscsillapítók képeznek, melyek a Citroen Racing fejlesztései. A fékek teljesítményét a verseny fékbetétek és fékolaj alkalmazásával javították. Az egy darabból készült felnikre Pirelli RX (slick) vagy RE (eső) gumikat szerelnek.

A fejlesztésben részt vevő pilóták arra törekedtek, hogy a Citroen DS3 R1-et könnyű legyen kezelni, így az autó igazi vezetési élményt nyújt, kényelmes, ugyanakkor a legjobb teljesítményszintet nyújtja kategóriájában. Az ügyfelek számára készített vonzó versenyautó annak a létrának az első foka, mely a Citroen DS3 R3-hoz, a legtehetségesebbeknek pedig a DS3 WRC-hez vezet…

 

A karosszéria és ami alatta van

A PSA poissy-i gyártósoráról lekerülve a karosszériát hegesztéssel erősítik meg, mielőtt a bukócsövet beépítik. A bukócsőrendszer a DS3 R3 bukócsőkialakításának egyszerűsített változata, miután ebben a kategóriában a futómű felfüggesztési pontjait nem lehet ilyen módon kitámasztani. Az utastér ugyanakkor változatlan, az a legmagasabb szintű biztonsági követelményeknek is megfelel még oldalütközések esetén is. Az emelési pontokat a DS3 R3-hoz hasonlóan a karosszériába integrálták.

Az utastérben átalakították a műszerfalat és az ajtópaneleket is annak érdekében, hogy a bukócső beépíthető legyen. Minden olyan alkatrészt és berendezést, ami a verseny célú használathoz kell, beszereltek: kormánykerék, alumínium pedálok, tűzoltókészülék, HANS kompatibilis kagylóülések és biztonsági övek, áramtalanító, emelő, kerékkulcs, stb.

A kormánymű maradt az eredeti, de a precízebb kormányzás miatt a rásegítésen módosítottak.

A Citroen DS3 R1-hez készített kartervédőt a motortartó bakhoz és az oldalelemekhez rögzítik, amitől a karosszéria is merevebbé vált. Az első (McPherson rendszerű) és a hátsó (merev hidas) futóműbe a Citroen Racing által fejlesztett lengéscsillapítókat szerelik.

A fékrendszerben megmaradt a rásegítő, de kivették az ABS-t és az ESP-t. A fékkört módosították, hogy beépíthető legyen a hidraulikus kézifék. A féktárcsák és a féknyergek eredeti alkatrészek, viszont a fékolaj és a fékbetétek ugyanolyanok, mint amilyet a DS3 R3-ban is alkalmaznak. Ez javítja a fékek teljesítményét és tartósságát.

A 6,5x16 collos felnikre 200/60x16-os méretű Pirelli RX (slick) vagy RE (eső) gumikat szerelnek.

 

Motor és sebességváltó

A Citroen DS3 R1-be a négyhengeres 1,6 VTi (Variable Valve Lift and Timing injection) motort szerelik, mely a PSA konszern és a BMW Gruop együttműködésének eredménye. Az 1,6 literes THP (Turbo High Pressure) erőforrás számos alkatrészét felhasználó egység ebben a lökettérfogat kategóriában a legjobbnak számít.

A szívó- és kipufogó oldali változó szelepvezérlés mellett a szívószelepek változó kiemelése teszi lehetővé azt, hogy a szelepek mindig olyan mértékben legyenek nyitottak, mint ahogyan a gázpedál lenyomták. A benzinmotor termodinamikai hatásfoka a két rendszer együttes használatának köszönhetően javul, ami spontánabb gázreakciót és nagyobb rugalmasságot eredményez.

Miután az FIA kategóriára vonatkozó előírásai szerint a motor belső részein nem megengedettek a változtatások, a Citroen Racing mérnökei az erőforrás perifériájára koncentráltak. A katalizátor a kocsi közepére került, aminek következtében az új kipufogócsonk a legszembetűnőbb változás. A versenycélokra készült levegőszűrőnek és a módosított motorprogramozásnak is köszönhetően a teljesítmény 125 lóerőre, a forgatónyomaték 165 newtonméterre növekedett. A nyomaték folyamatos, 2000-es percenkénti fordulatszám mellett a csúcsnyomaték csaknem 90 százaléka rendelkezésre áll már.

Az ötfokozatú kézi kapcsolású szinkronizált sebességváltó ugyanolyan, mint amilyen a sorozatgyártású modellben található, de áttételezését lerövidítették, aminek köszönhetően jobb a gyorsulás és a motor rugalmassága.

 

Fejlesztés

A Citroen DS3 R1 homologizációját az FIA 2012. március 1-én hagyta jóvá. Az autó tesztelése azt a célt szolgálta, hogy annak megbízhatóságát és teljesítményét vizsgálat alá vonják, és hogy meggyőződjenek a kocsi könnyű kezelhetőségéről.

Az FFSA által kiírt Rallye Jeunes (fiatal raliversenyzők) sorozaton, melynek a 2012-es francia rali bajnokság első öt fordulója adott helyet, a pilóták Citroen DS3 R1-et hajtottak. Ennek köszönhetően nem csak az autó fejlesztése zajlott, de a tehetségek fel is készülhettek arra, hogy a szezon végén egy Citroen DS3 R3-at vezethessenek.

Azzal, hogy a motor, a sebességváltó, a kormánymű és a fékek a sorozatgyártású egységekkel közel azonosak maradtak, a tapasztalatlan versenyzők is rendkívül könnyen elsajátíthatják az autó kezelését. A Citroen Racing belépőszintű modellje emellett kategóriájának jelenlegi legmagasabb szintű teljesítményét kínálja, míg a versenyzők a kitűnő úttartásnak köszönhetően nagy biztonságban érezhetik magukat.

 

Értékesítés

A Citroen DS3 R1-et összeszerelt, forgalomba helyezett, versenykész állapotban, négy széria és négy versenykerékkel szállítja a Citroen Racing a megrendelőknek. Tartalék alkatrészeket a cég honlapján keresztül lehet rendelni.

Opciók:

- navigátor taposólemez,

- tetőszellőző,

- Citroen Racing külső tükrök,

- lámpasor kábelköteggel.


Műszaki adatok

 

Motor: elöl keresztben elhelyezett, EP6C kódjelű 1,6 literes, soros, négyhengeres, 16 szelepes, szívóüzemű benzinmotor, DOHC vezérlés, direkt befecskendezés, katalizátor

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Furat: 77 mm

Löket: 85,8 mm

Hengerűrtartalom: 1598 cm3

Teljesítmény: 125 LE (fordulatszám: 6000 1/min)

Forgatónyomaték: 165 Nm (fordulatszám: 4200 1/min)

 

Tengelykapcsoló: egytárcsás Cerametallic; átmérő: 200 mm

 

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, MA5/S típusú 5 fokozatú kézi kapcsolású sebességváltó, rövid váltóáttételezés

 

Felfüggesztés: elöl McPherson rendszerű felfüggesztés, merev hátsó híd, Citroen Racing lengéscsillapítók (nem állíthatóak)

 

Fékek:

Elöl: egydugattyús féknyergek, belső hűtésű féktárcsák, méret: 266x22 mm

Hátul: egydugattyús féknyergek, tömör féktárcsák, méret: 247x9 mm

Hidraulikus kézifék

 

Kormányzás: elektromos rásegítésű kormánymű

 

Kerekek: 6,5x16 collos felnik

 

Gumik: 200/60x16 Pirelli RX (slick) és RE (eső) gumik

 

Karosszéria: megerősített önhordó acélkarosszéria, ahhoz több ponton rögzített, hegesztett biztonsági bukókeret

 

Üzemanyagtartály: 50 literes térfogat

 

Méretek:

Hossz: 3948 mm

Szélesség: 1715 mm

 

Súly: 1180 kg (versenyzőkkel együtt – FIA minimum súly)

 

Andrew