Get Adobe Flash player

Vita egy szakaszmegszakítás körül

 

A Citroen Racing vezetője, Pierre Budar elutasította azokat a feltételezéseket, miszerint csapata manipulálta a piros zászló használatát, kikényszerítve egy szakaszmegszakítást, amivel pilótájuk, Sebastien Ogier győzelmi esélyét szándékoztak fenntartani a 2019-es Mexikó Rally-n.

A futamot vezető versenyző a szombati első gyorsaságin defektet kapott, és több mint egy perc hátránnyal ért a különpróba céljába. A korábban rajtoló csapattárs, Esapekka Lappi és Janne Ferm a cél előtt nem sokkal kicsúszott, autójuk némileg belógott a pályára, de mivel felült az alja, nem tudta elhagyni a helyszínt. A szakaszt megállították, de csak azután, hogy két vetélytárs elhaladt már a megfeneklett C3 WRC mellett.

A szakasz megszakítása miatt megállapított időket kaptak a többiek, köztük Ogier is. A francia versenyző a tényleges szakaszidejével, amiben az is benne volt, hogy a piros zászló érkezése után lelassított, a harmadik helyre esett vissza, a versenybíróság által felülvizsgált és megállapított idővel azonban a második pozícióban találta magát. Ogier-nél egyébként figyelembe vették azt, hogy defektet kapott, a szakaszt ténylegesen teljesítő és azt megnyerő Kris Meeke-hez képest huszonkét másodperccel rosszabb időt adtak neki.

Meeke – aki ekkor az élre került átmenetileg, de a következő szakaszon neki is kidurrant egy abroncsa – egyike volt azoknak, akik azt feltételezték, hogy a Citroen kényszerítette ki a piros zászlót. Amikor az autosport.com megkérdezte a Toyota pilótáját, hogy szerinte szükség volt-e a szakasz megszakítására Lappi autója miatt, a következőket válaszolta: „Tisztán az út mellett volt, abszolút nem volt dráma. Jöttünk le a kanyar felé, Janne pedig integetett. Nem volt egyáltalán szoros. Valakinek keményen fel kéne lépni ellenük – visszaélnek egy biztonsági rendszerrel, amit azért helyeztek üzembe, hogy megvédjék az emberek életét.”

Lappi esetének következményei nagy port kavartak

 

Budar ugyanakkor elmondta, a Citroen nem tudott Ogier defektjéről mindaddig, amíg versenyzőjük célba nem ért, majd vehemensen utasította vissza a szakvezető a gaztettel kapcsolatos feltételezést. Lappi a nyomonkövető rendszer zöld gombját nyomta meg, ezzel arról informálta a versenyfelügyelőket, hogy nincs probléma sem velük, sem az autóval, nem pedig a piros gombot használták, ami a szakasz megállítását és segélykérést jelentett volna. A versenyigazgató ezt követően döntött mégis a gyorsasági megszakítása mellett. „Nincs kommentem Kris kommentjére” – nyilatkozta Budar. „Teljesen nonszensz ez természetesen. A piros zászló a versenyigazgató döntése. Esapekka a zöld gombot nyomta meg, nem nyomta meg a pirosat, ez könnyen látható az adatokon.”

Azt, hogy a Citroennek nem volt befolyása a döntési folyamatban, a Mexikó Rally rendezői is megerősítették. A főszervező, Patrick Suberville a következőket nyilatkozta: „Senki sem hívott fel minket a versenyfelügyelőségnél. Nem volt távol az autó az úttól. Nem szabad elfelejtenünk, hogy vannak a WRC autók és van a többi srác. A többiek, mondjuk úgy, más vezetési stílussal rendelkeznek, az autó pedig egy beláthatatlan balkanyarban volt. Nem lehetett látni. A biztonság az első, elnézést. A versenyigazgató hozta meg a döntést, én pedig teljesen egyetértettem vele. Szükségtelen kockázat volt. Nem tudtuk, hogy Lappi ott van-e még az autó körül. Láttuk, hogy két autó elment mellette, ők nem lassítottak le olyan nagyon. Ahogyan mondtam, a biztonság az első.”


Meeke később bocsánatot kért

Meeke véleményének az volt a pikantériája, hogy évekig a Citroennél versenyzett, a tavalyi év derekán a sorozatos balesetei miatt azonban viharos körülmények között távoznia kellett a gall alakulattól. A pilóta a szakaszleállítás részleteit a verseny során átgondolta, majd korrekt módon bocsánatot kért a verseny hevében tett nyilatkozatáért.

„Őszintén, a szívem mélyéről elnézést szeretnék kérni a Citroen csapatánál mindenkitől. Tettem néhány rossz megjegyzést, nem kellett volna a ’piszkos taktika’ szavakat használni. A pillanat hevében, amikor úgy tűnt, ahogy, annyi véletlen dolog történt, nehéz volt elképzelni, hogy mi is történt. Ugyanakkor őszintén elnézést kérek” – mondta el Meeke.

A versenyen egyébként nem ez volt az egyetlen szakasz, amit megszakítottak: az M-Sport versenyzője, Teemu Suninen a péntek reggeli gyorsaságin nekicsapódott a partoldalnak, az alaposan összetörött és menetképtelen Ford Fiesta WRC pedig az út jóval nagyobb részét foglalta el, mint Lappi Citroenje. A rajtoltatást ekkor is megszakították, ez azonban nem kapott különösebb publikációt, mivel gyári autókat nem, csak R5-ös, valamint kisebb kategóriájú gépeket érintett.


Andrew