Get Adobe Flash player

Az R5 belülről

 

Az FIA nemzetközi versenyeken alkalmazott kategória besorolásának racionalizálási programja az utolsó lépéssel lezárult. Karl-Heinz Goldsteint Martin Holmes kérdezte az R5-ös kategóriáról

 

Az R5 (korábban R4T) egy olyan kategória, amibe olyan turbófeltöltéses, négykerékhajtású autókat sorolnak, mely sokkal költségbarátabb alternatívája a Szuper 2000-es kocsiknak, miután az 1,6 literes turbós S2000-es járművek megjelenésével azok ára elérte a World Rally Car-ok szintjét.

Az új formula 2013. január 1-től kerül bevezetésre. Az R5-ös autók a tervek szerint a sportág második szintjén fognak szolgálni, az ezekre vonatkozó előírásokat a Motorsport Világtanács nemrég hagyta jóvá. A másik két S2000-es típushoz hasonlóan az R5-ös kocsik is olyan tömeggyártású járművekből alakíthatóak ki, melyeket az A csoportos szabályoknak megfelelően lehomologizáltak (ez azt jelenti, hogy egymást követő tizenkét hónapban 2500 darabot legyártottak belőlük) és minimum súlyuk, csakúgy, mint a jelenlegi S2000-ek, 1200 kilogramm.

Az FIA a szabályok kialakításához Karl-Heinz Goldsteint, a korábban különböző világbajnoki csapatoknál tevékenykedő mérnököt delegálta, aki a részleteket is elmagyarázza:

„A szándékok szerint ez az S2000-ek egyszerűbb és megfizethetőbb változata lesz. Az R5 az S2000 számos alaptulajdonságát alkalmazza, nevezetesen hogy egy már meglévő kétkerékhajtású autó is átalakítható négykerékhajtásúvá, de egy sorozatgyártású négykerekes is lehet az alap.

A motor 1,6 literes turbófeltöltéses négyhengeres egység, ez nem feltétlenül kell, hogy közvetlen befecskendezéses legyen. A motor lehet egy már turbós változat a gyártó modellpalettájáról, de egy szívómotor is használható, amire egy jóváhagyással rendelkező feltöltőt szerelnek. Az erőforrás ugyanakkor nem rendelkezhet a világmotor specifikációval.

A maximális kompresszióarány 10,5:1-hez. Az alapmotor hengerűrtartalmát lehet növelni vagy csökkenteni ahhoz, hogy megfeleljen a hengerűrtartalomra vonatkozó előírásoknak. (Érdekesség, hogy az R5 maximális lökettérfogata 1620 köbcentiméter lehet, szemben a WRC-k 1600-as értékével.)

Még nem tudjuk, milyen teljesítményre lesznek képesek ezek az erőforrások, mivel nem láttunk eddig ilyen prototípus motort. A turbószűkítő mérete 32 milliméter, a turbónyomást 2,5 bar-ban maximálták, de a változtatás jogát a későbbi időszakra fenntartják. A fordulatszámra nincsen korlátozás, ezt mindenki maga szabályozza.”

A turbófeltöltőt tekintve akár a saját gyártmányú, akár egy FIA által elfogadott egység használható.

Az erőátvitelnek is ellenőrzött egységnek kell lennie, az egy ötfokozatú sebességváltóból (az S2000-esekben hatfokozatú van) és mechanikus működésű, korlátozott zárású első és hátsó differenciálművekből áll, melyeken nem lehet negatív előfeszítési lehetőség.

A felfüggesztés csak McPherson rendszerű lehet. A futóműre vonatkozó szabályokat a költségcsökkentés jegyében alkották meg:

„Az S2000-esek kerékagyai általában hegesztett alkatrészek, ezek jóval drágábbak, mint a gépi megmunkálással készülő konstrukciók. Ez azt jelenti, hogy az R5-ös rugóstagok nehezebbek lesznek az S2000-es változatoknál, de nem lesz olyan sok opció a homologizációs kialakításhoz. Ezeknek az első és a hátsó felfüggesztésben cserélhetőknek kell lenni, csakúgy, mint a lengőkaroknak.”

A karosszériamódosítások az S2000-esekhez hasonlóan megengedettek a célból, hogy a négykerékhajtásos rendszer beépíthető legyen, a lökhárítót az extra hűtőcsatornák számára ki lehet vágni.

A maximális szélesség megegyezik az S2000 autókéval, az 1820 milliméter.

AZ R5-nél is jelen vannak a költségkorlátozások:

„Az emberek nem voltak boldogok a költségsapkától, de a szabályok mégis tartalmazzák ezt a kikötést. Mikor az R5-ben érintett mérnökökkel és gyártókkal beszélünk, mindenki tisztában van vele, hogy elérhető áru kocsit kell építeni. Senki sem tud olyan sok pénzt invesztálni raliautókba. Beszéltem mérnökökkel, akiknek voltak másfajta ötleteik, de a költséghatékonyság miatt megváltoztatták gondolkodásmódjukat, ami egy jó dolog.”

Az R5-ös szabályok megalkotásakor nem voltak különösebb problémák:

„A mérnökök most azt kérdezik, hogyan kell értelmezni az egyes szabályokat, mi pedig elmagyarázzuk őket. Folyamatos a kommunikáció.

Az FIA-nak mostanában olyan kérdésekben kell előírásokat kidolgoznia, mint például a nappali világítás használata. 2013-ra a szabályok megfogalmazása változni fog, hogy egyértelműbbek legyenek. Példaként, mikor felkapcsolják a fényszórókat, a nappali világításnak le kell kapcsolni. Sokan ki akarták emiatt szerelni a nappali világítást, hogy a lengéscsillapítóknak jobb hűtést biztosítsanak, de ezt nem engedik a szabályok. Ha valaki kiszereli a nappali világítást, el kell takarni a nyílást valamivel.”

Az R5-ös autók a 2013-as bemutatkozástól kezdődően a 2-es kategóriában fognak versenyezni, együtt a 2 literes szívómotoros S2000-esekkel, az 1,6 literes turbófeltöltéses S2000-esekkel és az R4-es kocsikkal.

„Az új autókat tervező mérnökök úgy gondolják, a változtatások ellenére versenyképesek lesznek a kategóriájukban ezek a gépek. Jelenleg nincsen terv a már létező S2000-esek (2 literes és 1,6-os turbós) kivonására. Eredetileg volt egy ilyen ötlet, de nem mostanra. Az S2000-esek addig futnak, amíg az R5-ösök át nem veszik a helyüket, 2015-ig egészen biztosan. Ugyanez a helyzet az N4-es kocsikkal is. Úgy gondolom, az lenne a legkézenfekvőbb politika, ha minél hosszabb ideig hagynánk futni a jelenlegi autókat, egészen addig, amíg ki nem futnak maguktól. Nem tervezzük, hogy kizárjuk őket.”

A Peugeot lesz valószínűleg az első autógyár, aki R5-ös autóval rukkol elő, ez a 208-as modelljükből fog épülni, amit nem sokkal később egy hasonló, a Citroen által készített autó követhet, melyet ugyanazon mérnökcsapat fejleszt. Az első kész autó novemberre várható:

„Nem kérdezzük őket folyton, hogy mikorra lesz meg a kocsi. Úgy tűnik, minden kérdésüket megválaszoltuk, így tudják, mit kell csinálniuk. Azt gondolom, a Peugeot tart a legelőrébb, ők töltik be a vezető szerepet jelen pillanatban.”

A másik, az FIA-val az R5-ről jelen pillanatban is aktív konzultációt folytató gyártó a Skoda, de a Fordnál is elismerték, vizsgálják egy R5-ös autó építésének lehetőségeit.

 

Forrás: www.GPweek.com, 2012. szeptember 17.

 

Andrew