Get Adobe Flash player

Vízállósági próba Argentínában

Rohammunkában dolgoztak a rali világbajnoki csapatok, hogy a lehető leginkább vízállóvá tegyék autóikat a 2019-es Argentin Rally előtt, mivel nagy esőzés köszöntötte őket a viadal rajtját megelőzően.

A sorozat argentin fordulója a patakátkelésekről híres, a szakadó eső pedig az autók szempontjából veszélyesen megemelte a vízszinteket a 2019-es sorozat dél-amerikai fordulójára. Az újgenerációs World Rally Car-ok 2017-es bevetése óta ez a verseny ígérkezett a legnagyobb kihívásnak a versenygépek beázását illetően. „Az egyik probléma, amire ezen a futamon számítunk, a víz mélysége” – nyilatkozta a Toyota főmérnöke, Tom Fowler az autosport.com-nak. „Keressük annak a módjait, hogy javítsuk a víz motortérből történő elvezetését, és akcióba is helyeztünk néhány folyamatot.”

Amikor megkérték, hogy áruljon el többet is ezekről a folyamatokról, Fowler a következőket mondta: „Több lyukat fúrtunk… A probléma, amivel szemben állunk, hogy a motortérbe jutó víz elgörbíti a turbófeltöltőben a kompresszort, ami nagyon szegényes teljesítményt fog biztosítani a motor számára. Vagy pedig bejut a víz a motorba, aztán nyilvánvalóan nem lehet azt összenyomni, és ez az, ahogy elgörbült szelepeket és rossz híreket kapunk.”

A navigátorok feladata ilyenkor a víz erőforrásba történő bejutásának megakadályozására, hogy megnyomnak egy gombot a lábukkal, ami lezárja a motor levegőbeömlőjét a kényes pillanatokban. „A párosoknak bent vannak az itinerben a patakátkelések, a navigátornak pedig van egy jelzése, ami megmondja, mikor kell megnyomni a gombot” – tette hozzá Fowler. „A gomb elektronikusan zárja le a beömlőt. Amennyiben víz jut be, a rendszer biztosítja, hogy amíg ki nem folyik az, a motor a motortérből szívja a levegőt.

Minden párosnak megvan a külön stratégiája arra a gombra – a stratégia azonban kapcsolatban van a gomb más funkcióival is, nevezetesen az ablaktörlő indításával: mennyi törlést vagy az ablakmosótól mennyi spriccelést akar a pilóta. Néhány pilóta két törlést akar, néhány egyet sem és inkább maga csinálja ezt.

A nyitó napon döntő lesz mindez, még ha el is áll az eső, annyi tócsa van, és az átkelések olyan mélyek. Létfontosságú lesz a pilóta részéről, hogy emlékezzen a tanácsra, miszerint állandó sebességgel teljesítse a vízátkeléseket, a saját maguk által keltett hullámok megelőzése ugyanis katasztrófát eredményez.”

 

Andrew

 

2019. május 2.