Get Adobe Flash player

Műszaki adatok: Peugeot 208 R5

A Peugeot Sport a 208 Type R5-tel a modell sportverzióinak sorában a 208 R2 után egy új fejezetet nyit. Igazi, „versenyre született vadmacskaként” az S2000-es kategória egyik élharcosát, a 207 Szuper 2000-et fogja váltani mind műszaki, mind sport és piaci szempontokból.

 

Világpremier Párizsban

Megszületését a 2011-es év végén jelentették be, leleplezésére szeptember 27-én a Párizsi Motor Show-n fog sor kerülni, ahol egészen október 14-ig megtekinthető lesz. Formája és technikai megoldásai a Peugeot ralisporttal kapcsolatos hagyományait követik. Az aszfalt és murvás versenyekre egyaránt fejlesztett 208 Type R5 a 2013-as szezon második felében fogja első versenyeit teljesíteni és ekkor kerül piacra azzal a céllal, hogy az azt követő idényben meghódíthassa a nemzeti és nemzetközi bajnokságokat.

 

A sikerek útján

A 207 Szuper 2000 úttörőként megnyert mindent, és kategóriájában kétségtelenül a legjobb eredményekkel büszkélkedhet. Az Intercontinental Rally Challenge-ben (IRC) hat bajnoki címet szerzett, a különböző nemzeti bajnokságokban számtalan győzelmet aratott, világszerte nagy diadalokat aratott, beleértve San Remót, Korzikát és Monte Carlót. Ez idáig 107 darabot értékesítettek belőle, melyeket privát csapatok, vagy éppen a Peugeot importőrök üzemeltetnek Belgiumban, Csehországban, Dániában, Dél-Afrikában, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Lengyelországban, Magyarországon, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban. Thierry Neuville-t és Kris Meeke-t a 207 Szuper 2000-ben fedezték fel, ezek a versenyzők a 207 volánja mögött mutatták meg képességeiket. A 208 Type R5-nek bizonyítania kell, hogy méltó utódja a 207 Szuper 2000-nek. A Peugeot Sport a 208 Type R5 megalkotásakor felhasználta a hosszú évek alatt összegyűlt minden szakértelmét és tapasztalatát. A Peugeot 208 Type R5 fejlesztése Alexis Avril, a Peugeot Sport technikai igazgatója és a korábban a 207 S2000-ért felelős, most projektvezetőként tevékenykedő Bertrand Vallat irányítása alatt zajlik.

 

Teljesítmény és költségcsökkentés

A R5-ös kategória A csoportos autókat foglal magában, melyek szériagyártású alapváltozatából legalább 25 ezer darabot kell legyártani. Az FIA 2013-ban vezeti be a kategóriát, amellyel a költségcsökkentés, leginkább az üzemetetési költségek csökkentése a cél. A technikai előírások emiatt nagyrészt megegyeznek az S2000-es kategóriával: négykerékhajtás, ötfokozatú szekvenciális sebességváltó, ugyanakkor tiltott a középső differenciálmű és a nagy rugóúttal rendelkező felfüggesztés. Külsőleg a növelt nyomtáv, a légterelő, a 18 collos kerekeket befogadni képes sárvédők jellemzik, a minimális súly pedig a WRC-khez hasonlóan mind aszfalton, mind murván 1200 kilogramm.

„A szabályok megszabják a költségeket – áruja el Bertrand Vallat –, többek között meghatározták bizonyos alkatrészek maximális árait és korlátozták a technikai megoldásokat, mint például a karosszéria és a motor minimális tömegét. Ráadásként az autó bizonyos számú alkatrészeinek meg kell egyezni. A kerékagy egy kitűnő példa erre, ugyanolyan mind a négy. Ez egyszerűbbé teszi a karbantartást, csökkenti a költségeket és megkönnyíti a raktározást.” A másik fő különbség az erőforrás, a kétliteres szívómotor 1,6 literes turbófeltöltéses egység váltja. A 208 Type R5-be az EP6 CDT típusú motort szerelik. „ Az S2000-es változathoz képest valamivel nagyobb teljesítményt szeretnénk elérni” – emeli ki Vallat. „Az elismert 1,6 literes THP motorral indultunk neki a fejlesztésnek. Tudjuk erről, hogy megbízható és erős, el tudjuk érni vele a 280 lóerőt. Komoly alapokkal rendelkezünk, mivel az erőforrás endurance változata az RCZ Racing Cup-ban 260 lóerőt tud. Azon vagyunk, hogy minél tartósabb és megbízhatóbb legyen, hogy kibírjon 3000-5000 kilométert (függően az alkatrészektől és a körülményektől), ami a fenntartási költségekre ugyancsak kedvező hatással van.” Az FIA az R5-ös autók maximális árát is megszabta, azok az adók nélkül nem kerülhetnek többe 180 ezer eurónál.

 

A 208: egy kincs

A 208 Type R5 a 208 utcai változatának fejlesztéseiből jelentős hasznot húz, különösképpen a súlyt nézve. A 208-as karosszériája mintegy negyven kilogrammal könnyebb az előd, 207-éhez képest. Másrészről a méretei fantasztikus előnyöket kínálnak a Type R5 számára, a nagy tengelytáv kitűnő menetstabilitást kínál. Kompaktabb felépítésének köszönhetően a 208 ugyanakkor agilisabb és hatékonyabb, melyek egy versenyautó esetében kulcsfontosságú tényezők. Mindezen dinamikai tulajdonságoknak köszönhetően az R5 kitűnő úttartással fog rendelkezni.

 

2013-as elkötelezettség

A 208 Type R5 nagy ambíciókkal készült. A tervezés és az összeszerelés a Peugeot Sport vélizy-i üzemében történik, ami után, a 2012-es év végén kezdődik az intenzív tesztprogram aszfalton és murván egyaránt. Ez a program aztán az autó egész életciklusa alatt folytatódni fog, ez biztosítja a folyamatos fejlesztéseket, hogy az ügyfelek számára mindig is garantált legyen a győzelem lehetősége. Az eladások 2013 második félévében történő megkezdése után a 208 Type R5 különböző sorozatokban, az Intercontinental Rally Challenge-ben, az Európa-bajnokságon és a nemzeti bajnokságokban bizonyíthat.

 

 

Műszaki adatok

 

Motor: elöl keresztben elhelyezett, EP6 CDT kódjelű 1,6 literes, soros, négyhengeres, 16 szelepes motor, turbófeltöltés (az FIA által megszabott 32 mm-es szűkítővel ellátva), DOHC vezérlés, Magneti Marelli nagynyomású közvetlen benzinbefecskendező, intercooler, katalizátor

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Furat: 77 mm

Löket: 85,8 mm

Hengerűrtartalom: 1598 cm3

Teljesítmény: 280 LE (fordulatszám: 6000 1/min)

Forgatónyomaték: 400 Nm (fordulatszám: 2500 1/min)

Maximális fordulatszám: 7500 1/min

 

Tengelykapcsoló: kéttárcsás

 

Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, 5 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, önzáró első és hátsó differenciálmű

 

Felfüggesztés: elöl-hátul McPherson rendszerű felfüggesztés, állítható lengéscsillapítók, elöl-hátul stabilizátor

 

Fékek:

Elöl: belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton 355 mm, murván 300 mm, Alcon négydugattyús féknyergek

Hátul: belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton 355 mm, murván 300 mm, Alcon négydugattyús féknyergek

Hidraulikus kézifék

 

Kormányzás: hidraulikus rásegítésű kormánymű

 

Kerekek:

Aszfalt: egy darabból készült alumínium 8x18 collos felnik

Murva: egy darabból készült alumínium 7x15 collos felnik

 

Gumik:

Aszfalt: 225/40x18 gumik

Murva: 215/65x15 gumik

 

Karosszéria: az FIA által jóváhagyott megerősített acél karosszéria, több ponton rögzített biztonsági bukókeret

 

Méretek:

Hossz: 3962 mm

Szélesség: 1820 mm

Tengelytáv: 2560 mm

 

Súly: 1230 kg (aszfalt és murva)

Andrew