Get Adobe Flash player

Korai rajt, piros zászló – Neuville chilei kálváriája

Szokatlan eset történt a Chile Rally-n, a világbajnokság vérkeringésébe 2019-ben bekerült futamon, a verseny második szakaszán a pontversenyt vezető és éppen ezért elsőként rajtoló Thierry Neuville-nek túl korán adtak zöld jelzést, ami miatt aztán piros zászlót kellett neki bemutatni.

Az FIA rali igazgatója, Yves Matton nem kívánta kommentálni a történéseket azon nyomban, mondván meg akarja várni először, hogy mit mond a szövetség biztonsági delegáltja, Michele Mouton. Egy, a verseny rendezőitől származó forrás azonban elismerte az autosport.com-nak, hogy sportbírói hiba miatt történt mindez. „Nem volt megerősítés az FIA részéről, hogy minden rendben és hogy mehetünk” – mondta el a forrás. „Neuville azonban elrajtolt a helyes időben.”

A legfőbb aggály az volt, hogy a Hyundai versenyzője utoléri a nullás autót a harmincegy kilométeres szakasz során. Neuville megtett már négy kilométert, amikor a piros zászló életbe lépett, ekkor arra utasították, hogy a szakasz hátralévő részét ne versenytempóba tegye meg. A többiek csak később rajtoltak el, akkor, amikor már minden rendben volt.

A versenyigazgató 21 perc 17 másodperces megállapított időt adott Neuville-nek, ami 6,6 szekundummal volt rosszabb a szakaszgyőztes Ott Tanak idejénél. „Ha ez így van és ez egy biztonsági téma, akkor törölni kell a futást, de korrekt időt kell adni” – bosszankodott Neuville, arra a kérdésre pedig, hogy szerinte mi lett volna a korrekt idő, a következő választ adta a harmadik gyorsasági után: „Mit gondoltok? Hét tizedet vesztettem az első szakaszon Tanakkal szemben, és hét tizedet nyertem a legutóbbin, úgyhogy egálban vagyunk, de elvesztek 6,6 másodpercet?

Mennyi versenyen látunk egy évben ilyen 6,6 másodpercnyi különbséget? Miért kaptam tehát ezt? Tényleg nem értem, amikor 1,3 másodperccel voltam gyorsabb a második szakasz első időmérő pontjánál. Még ha két másodperc is lett volna, úgy gondolnám, az is túl sok lenne.”

A versenyfelügyelők fenntartották a lehetőséget, hogy a kérdéses, El Puma nevű különpróba második teljesítése után Neuville eredménye alapján módosítják a megállapított időt. „Teljesen biztos vagyok benne, hogy tudják, mi a teendő” – mondta el Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport vezetője. „Thierry délelőtti körben mutatott teljesítménye nagyon tiszta volt. Nem aggódom.

Természetesen a többiek sírnak, mondván hogy Thierry nem használta el a gumijait, és keresik a kifogások könyvét, hogy azt mondhassák, előnye volt a következő szakaszon. Az is igaz azonban, hogy délután Thierry lesz az egyetlen versenyző, aki nem futott a szakaszon élesben – kevesebb tapasztalata lesz tehát.”

Délután a belga nem tudott villantani az El Puma szakaszon, így nem módosították a megállapított időt.

Kórházban egy rendőr

A verseny shakedown-ján is történt egy furcsa intermezzo, melynek következtében kórházba került egy rendőr.

A Chile Rally rendezői az autosport.com-nak elmondták, hogy a rendőr Pedro Heller vélt balesete miatt aktivizálta magát. A szakasz azonban nem lett megszakítva, az autók versenytempóban érkeztek, miközben a rendőr a pályára hajtott motorjával, és elindult a menetiránynak megfelelően. Egy Skoda Fabia R5 aztán utolérte a rendőrt, és egy egyenesben meg is előzte, aki mindeközben elesett, és megsérült a lába.

„A rendőr egyedül cselekedett. A rendőr hibázott” – adott tájékoztatást a verseny szóvívője pénteken. „Szalagok sérültek a lábában. Rendben van, de a kórházban maradt éjszakára. A rendőr úgy gondolta, hogy súlyos baleset történt, úgyhogy egyből odaindult. Tenni akart valamit, megpróbált segíteni. Egy kommunikációs hiba volt ez rendőr részéről, nem tudta, hogy műszaki hiba történt. Nem a rendezők hibája volt ez.”

Az első híradások szerint Heller súlyos balesetet szenvedett Ford Fiesta R5-ösével, valójában azonban egy ártatlan kicsúszás történt, és az ebből következő erőátviteli problémák miatt nem tudott továbbmenni.

 

Andrew