Get Adobe Flash player

Tanak portugál győzelmével felzárkózott Ogier mögé

A 2019-es Portugál Rally összefoglalója

 

Ott Tanak és a Toyota egy olyan versenyt nyert legfőbb riválisai, a hyundai-os Thierry Neuville és citroenes Sebastien Ogier előtt, melyen a japán gyártó autóinak kellett volna elfoglalni a dobogót.

Egy dél-amerikai túrát követően érkezett vissza a rali világbajnokság az öreg kontinensre, és futotta első idei európai murvás versenyét a Portugál Rally keretében.

Mint ahogyan az argentin és a chile forduló, a portugál és szardíniai viadal is összekapcsolásra került a 2019-es rali világbajnokságban, ez pedig azt jelenti, hogy azok a gyári versenyzők, akik meglátták a célt az előbbi versenyen, ugyanazzal az autóval kell, hogy elrajtoljanak az olasz futamon is. Ez konkrétan a karosszériát, a motort és az erőátviteli rendszert jelenti.

A gyártói pontversenyt vezető Hyundai-nál Andreas Mikkelsen ismét a partvonalra került, remek chilei teljesítményének köszönhetően a csapatvezető Andrea Adamo még akkor, vasárnap este megkérdezte Sebastien Loeböt, hogy vállalná-e a luzitán viadalt. A kilencszeres világbajnoknak nem volt semmi a naptárában, így igent mondott, bár eredetileg nem tervezték ezt a futamot. A csapat a Chile Rally utáni héten tesztelt Szardínián, melyen részt vett a Chilében nagyot eső Neuville is. Mellé ugyanakkor nem Nicolas Gilsoul, hanem murvakémük navigátora, Julien Vial ült be, ez azonban nem a baleset következménye volt, hanem korábban is így tervezték már. Az alkalmi páros egy napot tölthetett az i20 Coupe WRC-ben, mint ahogyan Dani Sordo is. Loeb ezen a teszten nem vett részt, és számára az is hátránynak számított, hogy ő nem versenyzett még az észak-portugál pályákon. A sportág legendája egy olyan autót kapott, ami legutóbb tavaly futott, Hayden Paddonnal Ausztráliában, Sordo azt használhatta, amit legutóbb Mexikóban, Neuville pedig azzal a Hyundai-jal állhatott rajthoz, amivel megnyerte a Korzika Rally-t. Neuville a tesztet követően elmondta, hogy fontos elem volt a differenciálmű beállítások határozása, mivel azokat egymás után két versenyen kell használniuk, de azt is hozzátette, hogy találtak az autóval javulási lehetőséget a Szardínia Rally-t illetően is. Loeb a sajtótájékoztatón megerősítette, hogy egy új homologizációjú első differenciálművet fog használni. Mindeközben Jari Huttunen részt vett egy i20 WRC-vel a Riihimaki Rallin Finnországban, ahol második helyet ért el, azt azonban nem tudni egyelőre, hogy mi volt a célja a Hyundai Motorsportnak azzal, hogy korábbi junior pilótáját nevezte egy finn bajnoki futamra.

Azt a versenyt nem mellékesen a Toyota protezsáltja, Takamoto Katsuta nyerte ugyancsak egy WRC-vel. Róla tudni, hogy vele komoly tervei vannak csapatának, mely május közepén látogatott el Portugáliába, és az alakulat mindhárom párosa egy-egy napot tesztelhetett, majd a Korzikán használt Yaris WRC-ket vehették birtokba a Matosinhos központú versenyen.

A Citroen ugyancsak Szardínián készült, ahol két produktív napot töltöttek. A franciák az alacsony tapadási körülményekre koncentráltak, hiszen elsőszámú pilótájuk, Ogier sokat panaszkodott az ilyen szituációkban. A világbajnoki pontverseny éllovasa és Esapekka Lappi is abba a versenygépbe ülhetett bele, amivel Korzikán indult.

Az M-Sport négynapos tesztet folytatott le Portugáliában, Elfyn Evans és Teemu Suninen másfél-másfél napot tölthetett a volán mögött, majd Gus Greensmith következett, aki a Portugál Rally-n debütált World Rally Car-ral. A huszonkét éves brit pilóta nem a teszten találkozott először új gépével, már tavaly kipróbálhatta azt Greystoke-ban. Ő azt a Ford Fiesta WRC-t kapta a versenyre, amivel Evans a dél-amerikai viadalokon versenyzett, Evans abba autóba ülhetett, ami legutóbb vele futott Ausztráliában tavaly, Teemu Suninen pedig a chilei gépébe pattanhatott be.

A pénteki különleges napnak számított a versenyen, hiszen 2001 után most először rendeztek gyorsasági szakaszt az Arganil régióban. Ezek tehát új pályák voltak mindenkinek, és ahogyan a Chile Rally-n is, most is tiszta, azaz üres lappal kellett kezdeni a pályabejárást a párosoknak. Nem csak ez volt a nyitány kihívása, hanem az is, hogy nap közben nem állt rendelkezésre szervizpark, csupán egy kerékcsere lehetőség. A versenyzők a pályabejárás után felhívták a figyelmet arra, hogy nagy lesz a por, a csapatok pedig elkezdtek lobbizni a három percnél nagyobb rajtoltatási időközökért. Ezt megkapták, a WRC-s egységek négypercenként indultak útnak.

A pénteki nap teljesen ellentétesen alakult a Toyota és a Hyundai számára, előbbi szárnyalt, utóbbi küszködött. Tanakot nem igazán zavarta, hogy a nagy por még a nagy rajtközökkel sem ült el teljesen és hogy másodikként rajtolva nem voltak ideálisak a tapadási viszonyok, egy második idő után két szakaszgyőzelmet aratott. A japán márka versenyzője délidőben hét másodperccel vezetett, amit a nap végére, az igencsak rossz állapotúvá vált pályákon további tíz szekundummal megtoldott.

Tanak mellett csapattársa, Jari-Matti Latvala volt azon kevesek egyike, aki viszonylag eseménymentes napot teljesített. A finnt mindössze egy hajtűkanyarban történt lefulladás bosszantotta amellett, hogy mindkét körben megjegyezte, próbálja óvni az abroncsait. A Toyota nagyszerűen alakult napját Kris Meeke tette teljessé. A brit öt másodperccel, tulajdonképpen akkora különbséggel zárt Latvala mögött, amennyit délelőtt az átbeszélő hibája miatt vesztett, ekkor navigátora, Sebastian Marshall kézzel próbálta mutatni az itinerinformációkat. A pilóta szerint nagyon jól csinálta ezt, délután viszont a defektre figyelmeztető lámpa rémítette meg őt.

Neuville a shakedown-on futott legjobb idővel bizonyította, hogy jóllehet fáj még egy kicsit a lába, a chilei baleset nem hagyott nyomot benn. Pénteken aztán a saját bevallása szerint küszködött egy kicsit délelőtt, le is fulladt egyszer, ami még este is frusztrálta, délutánra viszont változtattak a Hyundai beállításain, megtalálta a tempót, és két szakaszgyőzelmet aratva a kezdeti tízedik helyről egészen a negyedikig kapaszkodott fel.

Ogier – aki a shakedown-on csupán a tizenegyedik időt produkálta, miután sosem a pályaviszonyoknak megfelelő beállításokkal ment – nem volt elégedetlen az ötödik pozícióval, úgy érezte, a takarítói szerepkörben megtett mindent, amit tudott. Miközben a riválisok kemény gumikat választottak délutánra, ő felemásakkal ment, így dobogós időket tudott autózni. Ő fél percen belül tartózkodott ekkor Tanakhoz képest, a következő versenyző, Suninen azonban már jóval egy percen kívül volt. A finn a nap végén a kámforrá vált fék miatt vesztett egy percet, előtte szakaszt is nyerve a harmadik pozícióban állt. Greensmith dicséretes módon mutatkozott be, az ismeretlen autóval az ismeretlen pályákon nem hibázott – autója egyszer nem akart verseny üzemmódban működni –, és végül szorosan csapattársa nyomában, hetedikként érkezett a nap végi szervizparkba. Lappinak sokakhoz hasonlóan nem volt eseménytelen a napja, délelőtt összeszedett egy bal első defektet, amivel egy percet bukott. Miután Evans feltartotta, jóváírták az idejét, annak pedig még inkább örült a Citroen versenyzője, hogy sokkal jobb sebességet tudott mutatni, mint a korábbi futamokon.

Evans az ötödik pozícióban autózott, amikor délután egy apró elektromos probléma miatt négy percet vesztett. Az M-Sport versenyzője – akit a shakedown-on kormányszervó probléma hátráltatott – megtalálta a problémát, és visszadugta a gázpedál szenzor kicsúszott csatlakozóját, de az időveszteséggel csak tizenhatodikként zárhatta a pénteket. Nála is hátrébb csúszott Loeb és Sordo, akik a harmadik szakaszon vesztettek tizenöt, illetve tizennyolc percet egyaránt üzemanyagellátási gond miatt. A gyorsaságin mindkét versenyző többször is megállt. A probléma a spanyolt bosszanthatta igazán, aki a nyitószakaszt megnyerte, a másodikon harmadik időt autózott, így az élen állt, amikor az eset történt. Sordo délután is a leggyorsabb volt a lousai különpróbán, aztán viszont defektet kapott, a lousadai szuperspeciálon pedig bizarr módon nyitva volt még autója ajtaja, amikor megkapta a rajtjelet. Loebnek délután is dadogott a motorja az arganili gyorsaságin, összességében azonban ezek nem igazán számítottak, hiszen mindketten a mezőny legvégén tartózkodtak már.

Az első szombati szakaszt háromperces rajtközökkel kezdte az élmezőny, de miután sokan panaszkodtak a nagy porra, a következő különpróbától négyperces időközöket rendelt el a versenyfelügyelőség. A Toyotának immár nem volt olyan egyszerű napja, mind pénteken. Tanak autóján az első szakaszon elment a fék, így teljesített az észt másfél gyorsaságit, mire meg tudta javítani. Mindeközben Latvala, aki a lágyabb gumikon autózó Tanakkal ellentétben vegyes felállással ment ki a nagy távot, nyolcvan versenykilométert szem előtt tartva, két gyorsaságit is nyert, nap közben pedig öt másodperc volt már csak közöttük. Délután Tanak szakaszgyőzelemmel kezdett, Latvala viszont megütötte egy kemény landolást követően Yaris WRC-je bal elejét, és annyira megsérült a lengéscsillapító, hogy a következő szakasz után kiállni kényszerült a finn. Tanakot sem kerülte el a balszerencse, ő az autó jobb elejével járt csapattársához hasonlóan a harmincnyolc kilométeres zárószakaszon, ki is csúszott egyszer emiatt, viszont be tudta fejezni a napot. Előnye azonban négy másodpercre csökkent a nyitószakaszon legjobb időt futó Meeke-vel szemben, akit egy hidraulikai probléma hátráltatott délután, ami miatt nem tudta a brit a kéziféket használni az utolsó, hajtűkanyarokkal teli pályán.

Tanak és Latvala páros küzdelméhez hasonlót folytatott Neuville és Ogier is a nap folyamán. A francia két különpróba teljesítése után a két pótkereket cipelő belga riválisa elé került. Neuville a nap közbeni szerviz előtt visszaelőzte Ogier-t, majd két szakaszgyőzelmet bezsebelve el is szakadt tőle. A különbség köztük tizenkét másodpercre nőtt, de Neuville szempontjából fontos dolognak számított, hogy Tanaktól már csak kilenc szekundumra volt lemaradva, így a győzelem lehetősége is felcsillant.

Lappi a délelőtt folyamán megelőzte a két M-Sportos autót, délután pedig további pozíciót nyert, számára azonban ennél is lényegesebb volt, hogy elmondhatta végre, élvezi a C3 WRC vezetését. Suninen autójából délelőtt elment az erő, Evans pedig, aki a nap folyamán a hetedik pozícióig jött előre, a pályák takarításával küszködött. Ennek az volt az oka, hogy az első gyorsasági rajtjába Sordo tizenkilenc perc késéssel érkezett. A miértekre úgy válaszolt, hogy megpróbálnak dolgozni az autón a Szardínia Rally-ra. Amikor azonban két szakasszal később Loeb is késett huszonkét percet, nyilvánvalóvá vált, hogy másról van szó, a Hyundai Motorsport a napi sajtóközleményében be is vallotta, hogy megkérték a két versenyzőt erre, akik önzetlenül segítettek Neuville-nek. Annyit késtek mindketten, hogy éppen Neuville elé kerültek, így Ogier két pozícióval korábban kellett, hogy rajtoljon. A citroenes nem örült ennek, de az vesse a Hyundai-ra az első követ, aki nem emlékszik az M-Sport tavalyi taktikázásaira. Sordónak egy harmadik, Loebnek pedig egy ötödik volt a legjobb ideje a nap folyamán, és mindketten a húszon kívül tartózkodtak még mindig. Greensmith ezen a napon is megtapasztalt egy kis elektronikai hibát, a nagyobb gond azonban az volt számára, hogy az utolsó szakaszt az árokban fejezte be.

Meeke azt a tanácsot kapta Tommi Makinen csapatvezetőtől, hogy erősen kezdje a zárónapot, amit meg is tett a brit, két másodperccel jobb időt futott Tanaknál, és majdhogynem lefelezte hátrányát. Tanak nem esett kétségbe, a következő két különpróbát megnyerve nyolc szekundumra növelte az előnyét, a Power Stage előtt pedig már ennek duplája volt a fórja a második helyen állóval szemben – aki Neuville volt. Történt ugyanis, hogy Meeke megforgott, nehezen vette be a sebességi fokozatot az autója, saját porától nem látott, mindezzel pedig tizenhét másodpercet vesztett. A pilóta visszaesett a harmadik helyre, de nem volt még vége a kanosszajárásának, a befejező szakaszon nekiment egy fatönknek, ami kiszerelte a Yaris WRC jobb első futóművét. Meeke nem tudta befejezni a szakaszt, egy Toyota maradt az élmezőnyben, holott szombaton délután magabiztosan foglalták el a dobogós pozíciókat. A Power Stage legjobb idejével ekkor Ogier rendelkezett, a szakaszmegszakítás miatt pedig Tanak tisztában volt a helyzettel, a cél előtt lelassított, hogy a bónuszpontokkal ne vegye át a vezetést a világbajnokságban, így ne neki kelljen elsőként rajtolni Szardínián. „Ez a valaha megszerzett egyik legnehezebb győzelmem” – nyilatkozta Tanak a célban. „Nagy csatánk volt és néhány kis gondunk, de sikerült győznünk. A verseny előtt keménynek nézett ki. Pénteken nem tűnt rossznak, tegnap ebédidőben azonban elég rossznak látszott.”

Neuville nem tudta a toyotásokkal a lépést tartani reggel, aztán az utolsó előtti szakaszt megnyerte, de akkor nem volt már reális esélye a győzelemre. A belga másodikként ért célba végül, miután Tanak előtt második időt futott a Power Stage-en. Azt a különpróbát Ogier nyerte, aki egész nap erre készült, azt megelőzően poroszkált a pályán, a lemaradása ezáltal csaknem egy percre nőtt. A 2019-es világbajnokság felénél a francia továbbra is az élen áll a pontversenyben, előnye azonban két egységre csökkent Tanakkal szemben, akit nyolc pont lemaradással követ Neuville. A gyártóknál a Toyota a harminckilenc pontról húszra csökkentette lemaradását a Hyundai-jal szemben, de a futam során úgy nézett ki, hogy a japán márka sokkal közelebb férkőzhet dél-koreai riválisához.

Lappi reggel ugyanott hibázott, ahol a második körben Meeke, a hajtűkanyar kijáratánál túlfordult a Citroen, felment a partoldalra, ami úgy megdobta a gépet, hogy az két bukfencet mutatott be. A járgány, bár elvesztette a hátsó szárnyat, üzemképes maradt, Lappi viszont vesztett egy pozíciót. A következő, fafei szakaszon a finn aztán a bal hátsó futóművet ütötte ki, és ugyan kiért a célba, nem tudta megjavítani annyira az autót, hogy folytatni tudja. A kiesésekből az M-Sport profitálhatott, Suninen és Evans szerezték meg a negyedik, valamint az ötödik helyezést, ezzel a pontversenyben is előreléptek.

Hatodikként Kalle Rovanpera ért célba az R5-ös kategóriájú Skoda Fabiával. Latvala a hetedik pozícióba kapaszkodott fel végül, Power Stage pontokra ugyanakkor nem volt esélye, mert Greensmith éppen előtte amortizálta le Fordját a hírhedt fafei dobbantón, ami miatt a finn versenyzőnek lassítania kellett. A pontszerző helyeken R5-ös autók pilótái végeztek még Jan Kopecky, Pierre-Louis Loubet és Emil Bergkvist sorrendben.

A Hyundai ugyanazt csinálta Sordóval és Loebbel, mint az előző napon, reggel késtek a versenyzők, hogy szépen fogalmazva segítsék Neuville-t, ami a valóságban azt jelentette, hogy Ogier-nek teremtettek rosszabb rajtpozíciót. Sordo jóval a pontszerző zónán kívül végzett, Loeb viszont a Power Stage-en kiütötte autója futóművét, és bár befejezte a szakaszt, a céldobogóig nem jutott el.

A Skoda a cseh bajnokság után a világbajnokságon is bemutatta a Fabia R5 továbbfejlesztett változatát, mely a típus hírnevéhez méltóan szerepelt. Rovanpera rögtön az elején a kezébe vette az irányítást, és már csaknem fél perccel vezetett, amikor pénteken délután defektet kapott. A fiatal tehetségnek szombat délelőttig tartott, hogy visszavegye a vezetést, utána azonban már nem adta ki azt a kezéből, és a szakaszok több mint felét megnyerve magabiztos győzelmet aratott a WRC 2 Pro kategóriában. Rovanpera – aki egyébként elmondta, szombat délután a leromlott állapotú pályákon nem volt kellemes vezetni – átvette a vezetést a bajnokságban.

A második helyet a csapattárs, Kopecky szerezte meg egy perc lemaradással. A cseh versenyző szombaton délután elfelejtette rendesen lezárni a motorháztetőt, így korlátozott kilátással teljesített egy egész szakaszt. A riválisok nem tudták teljesíteni a teljes versenytávot. A harmadikként befutó Mads Ostberg az új hátsó felfüggesztéssel ellátott Citroen C3 R5-össel azért állt ki pénteken, mert három defektet is összeszedett egy kör során. A norvég a harmadik helyet szereztem meg. Lukasz Pieniazek Ford Fiesta R5-ösében szombaton délután elszállt a fék, az M-Sport versenyzője ennek következtében nekiment egy fának. A lengyel versenyző vasárnap vissza tudott állni, és negyedikként ért célba.

Az igencsak népes WRC 2-ben a „nagyokhoz” hasonlóan rengeteg esemény történt. A győzelmet ebben az értékelésben is egy Skoda szerezte meg, Loubet bizonyult a leggyorsabbnak. A második helyet több mint másfél perces lemaradással a Fordot kormányzó Bergkvist szerezte meg, a dobogó legalsó fokára pedig a veterán Henning Solberg állhatott fel egy Skoda Fabia R5-össel. Ole Christian Veiby szombaton délelőtt az élről adta fel a versenyt, miután kigyulladt Volkswagen Polo R5-öse. Veiby autójának „csak” a hátulja sérült, Pedro Meireles Polója viszont teljesen kiégett az előző napon, folytatódik tehát az R5-ös Volkswagenek tüzes szériája. Egy kivételével az összes vasárnapi szakaszt Katsuta nyerte, ez azonban sovány vigasz volt csak a Fordot hajtó, de a Toyota GAZOO Racing kötelékébe tartozó japán számára, miután szombaton egy baleset miatt a második helyről esett ki. Nikolay Gryazin is több gyorsaságit nyert a kategóriában, de több defektet is kapott, emiatt az ugyancsak skodás Eerik Pietarinen mögött az ötödik helyet szerezte meg, mindössze nyolctized másodperces lemaradással.

 

Eredmények

 

53. Portugál Rally

A 14 futamos világbajnokság 7. versenye – Matosinhos – 2019. május 31. – június 2.


1. Ott Tanak EST Toyota WRT, Yaris WRC 3ó 20p 22,8mp

2. Thierry Neuville BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +15,9mp

3. Sebastien Ogier FRA Citroen WRT, C3 WRC +57,1mp

4. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +2p 41,5mp

5. Elfyn Evans GBR M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +7p 8,3mp

6. Kalle Rovanpera FIN Skoda Fabia R5 evo +10p 34,2mp

7. Jari-Matti Latvala FIN Toyota WRT, Yaris WRC +11p 28,2mp

8. Jan Kopecky CZE Skoda Fabia R5 evo +11p 41,9mp

9. Pierre-Louis Loubet FRA Skoda Fabia R5 +12p 46,3mp

10. Emil Bergkvist SWE Ford Fiesta R5 +14p 28,4mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Neuville, 3. Tanak, 4. Suninen, 5. Sordo

Szakaszgyőzelmek: Tanak: 5, Neuville: 5, Sordo: 2, Latvala: 2, Meeke: 2, Suninen: 1, Ogier: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Ogier: 142, 2. Tanak: 140, 3. Neuville: 132, 4. Evans: 65, 5. Meeke: 56, 6. Suninen: 44, 7. Loeb: 39, 8. Latvala: 38, 9. Mikkelsen: 36, 10. Lappi: 34, 11. Sordo: 27, 12. Rovanpera: 12, 13. Guerra: 8, 14. Greensmith: 6, 15. Bulacia: 6, 16. Tidemand: 4, 17. Bonato: 4, 18. Ostberg: 4, 19. Kopecky: 4, 20. Sarrazin: 2, 21. Veiby: 2, 22. Loubet: 2, 23. Fourmaux: 1, 24. Tuohino: 1, 25. Trivino: 1, 26. Heller: 1, 27. Bergkvist: 1

Gyártók: 1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 202, 2. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 182, 3. Citroen Total World Rally Team: 158, 4. M-Sport Ford World Rally Team: 122


Andrew

 

2019. június 2.