Mitsubishi Lancer Evolution X R4
A Szuper 2000-es versenygépek bevezetésekor azt remélték a szabályalkotók, hogy azok pályán mutatott teljesítménye hasonló lesz az N csoportos raliautókéhoz, így a különböző specifikáció szerint épült kocsik egymás ellenfelei tudnak lenni. Gyorsan nyilvánvalóvá vált azonban, hogy az S2000-esek alacsonyabb tömege szignifikáns előnnyel vértezi fel azokat az N csoportos ellenfelekkel szemben.
Az FIA emiatt létrehozta az R4-es kategóriát, ami lehetővé teszi azt, hogy az N csoportos autókba a szériaalkatrészeknél könnyebbeket építsenek, mellyel kiegyenlítik a teljesítményeket és biztosítják a versenyképességet.
2010-ben a Mitsubishi Motors Corporation az MML Sports-ot kereste meg azzal a feladattal, hogy a Ralliart Italiával karöltve fejlesszék ki és vigyék piacra a Lancer Evo IX és Evo X R4-es kiegészítő csomagját. A homologizáció a 2011-es első felében történt meg, az MML Sports pedig azonnal bizonyította, hogy az R4-es Lancer Evo X legalább olyan versenyképes, néha még versenyképesebb is, mint a szívómotoros Szuper 2000-es autók.
Az R4-es kit számos olyan alkatrészt tartalmaz, amivel az Evo X össztömegének csökkentése volt a cél. Az előírások engedélyezik a kisebb súllyal rendelkező motorháztető és csomagtérfedél, valamint az energiaelnyelő habbal ellátott ajtóelemek használatát. Könnyebb, rétegelt kivitelű első szélvédőt lehet beépíteni, mely fűthető, így a továbbiakban a páramentesítés miatt nincsen szükség a fűtésre és a ventilátorra. A hátsó szélvédő és az oldalablakok Perspex anyagból készültekre cserélhetőek. A csomag tartalmazza az első és hátsó kereszttartókat, újratervezett futómű elemeket, melyek a súlycsökkentés mellett a jobb futómű geometria kialakítását is lehetővé teszik.
Az eredmény jól látható, az Evo X R4 60 kilogrammal könnyebb az N csoportos változatnál. Ez ugyanolyan körülmények között 0,5 másodpercet jelent kilométerenként.
Műszaki adatok (Van Hoof Sport változat)
Motor: 4B11 kódjelű 2 literes, soros, négyhengeres 16 szelepes turbófeltöltéses motor, elektronikus benzinbefecskendezés, Inconel Turbo 33 mm-es szűkítővel, Ralliart speciális hajtókarok, Ralliart könnyűfém motortartók, Ralliart levegőbeömlő, Ralliart motorsport gyújtógyertyák, K&N levegőszűrő egység. Motec M800 motorfelügyelet, anti-lag system, rajtprogram, adatgyűjtő rendszer, 4 féle programmód. Goodridge üzemanyagcsővek FIA jóváhagyással rendelkező csatlakozókkal, Goodridge turbó olajcső. Rozsdamentes kipufogórendszer, átmérő: 68 mm, falvastagság: 1 mm, FIA jóváhagyással rendelkező katalizátor, hangtompító (opcionális)
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Furat: 86 mm
Löket: 86 mm
Hengerűrtartalom: 1998 ccm
Kompresszióarány: 9:1
Tengelykapcsoló: Helix egytárcsás
Erőátvitel: 5 fokozatú kézi kapcsolású Drenth sebességváltó. Elektrohidraulikus felügyeletű középső differenciálmű, Motec MDC2 elektronikus felügyelet, 4 féle programmód és teljes zárás. Korlátozott zárású első és hátsó differenciálművek. Megerősített kuplungmunkahenger
Felfüggesztés:
Elöl: Ralliart R4 specifikációjú segédkeret, McPherson rendszerű felfüggesztés, Ralliart R4-es futóműelemek, Exe-TC négyutas állítható lengéscsillapítók
Hátul: Ralliart R4 specifikációjú segédkeret, többlengőkaros felfüggesztés, Ralliart R4-es futóműelemek, Exe-TC négyutas állítható lengéscsillapítók
Ralliart R4 specifikációjú felső felfüggesztési pontok
Minden felfüggesztési pont gömbcsuklós kivitelű
Fékek:
Elöl: Brembo féknyergek és belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton 355 mm, murván 300 mm
Hátul: Brembo féknyergek és belső hűtésű féktárcsák, átmérő 295 mm (kőfelverődés elleni védelem murvára)
Fékbetét: Ferodo Racing
Ralliart főfékhenger
Ralliart hidraulikus kézifék
AP Racing fékerő határoló
Ralliart fékhűtő csatornák
Alumínium / Goodridge fékcsövek
Kerekek:
Aszfalt: 18x8 collos felnik
Murva: 15x7 collos felnik
Hó: 16x5 collos felnik
Karosszéria: megerősített önhordó acélkarosszéria (alap: Mitsubishi Lancer Evolution X RS), hegesztett, több ponton rögzített króm-molibdén biztonsági bukókeret (súly: 44 kg). Könnyített motorháztető és csomagtérfedél. Ralliart R4 specifikációjú karbonszálas ajtópanelek, polikarbonát oldalablakok és hátsó szélvédő. Nagy szilárdságú alumínium kartervédő, opcionális karbonszálas lökhárítóvédelem, Goodridge kormányszervó olajcső
Belső tér: Ralliart R4 specifikációjú karbonszálas műszerfal, fűtés. Race Tech kevlár ülések. OMP Pro-Light 6 pontos biztonsági övek. Speciális, repülőgép minőségű alumíniumból készült üléstartók, Life Line Zero 360 tűzoltórendszer
Elektromos rendszer és kiegészítő berendezések: R4-es elektromos rendszer a műszerfalba integrált kijelzővel és a kormányra helyezett kezelőgombokkal, Motec SDL3 kijelző, kis tömegű versenyakkumulátor, Peltor átbeszélő, Coralba méterszámláló, a navigátor által működtethető hangjelzés és méterszámláló, elektromos fűtésű szélvédők, Xenon lámpasor, gyorsműködtetésű emelő, könnyűfém kerékkulcs
Méretek:
Hossz: 4505 mm
Szélesség: 1810 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Nyomtáv: 1545 mm
Súly: 1325 kg (murva specifikáció)
A Mitsubishi Lancer Evolution X R4 eredményei:
ERC Production Cup bajnok:
2014: Vitaliy Pushkar
Andrew