Get Adobe Flash player

Műszaki adatok: Ford Fiesta MkII R5

A teljesen új Ford Fiesta R5


Az M-Sport és a Ford büszkén mutatta be a teljesen új, EcoBoost motorral szerelt Ford Fiesta R5-öst. A roppantul sikeres elődjét váltva az új Fiesta a legújabb autósport technológiát és sorozatgyártású tervezési filozófiát képviseli.

A Ford világszínvonalú kölni gyárában készülő Ford Fiesta ST-Line-on alapul a Fiesta R5, az M-Sport pedig szoros együttműködésben volt a Ford Motor Company-vel annak biztosítására, hogy az új versenyautó nagy előrelépést jelentsen sebességben és teljesítményben is.

Az eredeti Fiesta R5 az M-Sport legsikeresebb globális raliautója, mely továbbra is nyer szakaszokat, versenyeket és bajnokságokat szerte a világon. A kifutó Fiesta több mint kétszázötven példánnyal alkalmas és versenyképes a győzelmekhez, az utódja azonban fejlesztésekkel büszkélkedhet minden területen.

Az 1,6 literes turbófeltöltéses motor 290 lóerős teljesítményt és 475 newtonméteres forgatónyomatékot biztosít négyezres percenkénti fordulatszámon. A direktbefecskendezéses erőforrás, melyet az R5-ös előírásoknak megfelelően 32 milliméteres turbószűkítővel látnak el, jelentős javulást biztosít a rugalmasságban és a vezethetőségben is.

A teljesen új felfüggesztési elemek elöl és hátul is McPherson rugóstagokat tartalmaznak a Reigertől származó újratervezett háromutas lengéscsillapítókkal. Az új, alumínium lengéscsillapító testek jelentős súlycsökkentést jelentenek, a geometriát pedig átalakították, hogy optimalizálják a tapadást és a stabilitást.

Az újratervezett ötfokozatú Sadev sebességváltóhoz mechanikus első és hátsó differenciálművek kapcsolódnak, a fogasléces kormánymű hidraulikus rásegítéssel rendelkezik, a fékezésről pedig négydugattyús, kovácsolt Brembo féknyergek gondoskodnak elöl és hátul is.

A kezdeti tervezés és fejlesztés 2018 januárjában indult, az első tesztre pedig ugyanennek az évnek a decemberében került sor. Azóta nyolc pilóta több mint harminc tesztnapot teljesített különféle utak és körülmények keverékén.

Sima aszfalt, érdes aszfalt, forró murva, laza murva, tapasztalt tesztpilóták, raliversenyek győztesei és még egy Forma-1-es futamgyőztes is – a legújabb Fiestát alaposan megdolgozták, és minden követ megmozgattak, hogy megtalálják az optimális sebességet, megbízhatóságot és teljesítményt.

Annak keretében, hogy az M-Sport támogatja a fiatal tehetségeket, a Sebestien Ogier-t a bajnoki sikerhez segítő mérnök, a 28 esztendős Bernardo Fernandes vezette a csapatot.

A tudását a győztes Ford Fiesta WRC-ben és az eredeti Fiesta R5-ben elmélyítő Fernandes tapasztalata az ifjúi innovációval kombinációt alkotva a csapat az M-Sport egyik legrégebb óta várt és legizgalmasabb művét alkotta.

Malcolm Wilson, az M-Sport ügyvezető igazgatója: „A Ford Fiesta R5 a legsikeresebb globális raliautónk. Ez egy nagyon különleges autó az M-Sport számára, és bár az eredeti autó folytatja a győzelmeket a versenyeken és a bajnokságokban szerte a világon, kihasználtuk az időnket, hogy biztosak legyünk abban, hogy az új modell még jobb azzal, hogy minden területen teljesítményjavulást érünk el vele.

A tesztprogram kiterjedt volt, és keményen dolgoztunk, hogy biztosítsuk, hogy passzoljon ez az új autó minden szintű versenyző számára. A szó szoros értelmében átutaztuk a világot, a felületek széles skáláján, változatos feltételek között teszteltünk, és temérdek pilóta foglalt helyet a volán mögött. Rendkívül fontos ez az autó számunkra, az alkalmazkodási képessége pedig létfontosságú a sikereihez.

Rendkívül büszke vagyok erre a projektre. Egy olyan vállalatként, mint amilyen a miénk, mindig is támogatjuk a fiatal tehetségeket, a teljesen új Fiesta R5 tervezését és fejlesztését pedig az egyik legambiciózusabb fiatal mérnökünk, Bernardo Fernandes vezette.

Lehetőséget adunk mindig azoknak az ifjoncoknak, akik igazi lendületet és szenvedélyt mutatnak abban, amit csinálnak. Bernardo egy kitűnő példája ennek, és miután magam is vezettem az autót, el tudom mondani, hogy ő és a csapata fantasztikus munkát végeztek. Várom már, hogy akcióban lássam a teljesen új Ford Fiesta R5-öt, és remélem, hogy további sikereket biztosít az autó.”

Gerard Quinn, a Ford Performance szenior vezetője: „Ez egy újabb fontos mérföldkő a Ford számára, mivel a teljesen új Ford Fiesta R5 bemutatása a hírnöke a legújabb autósport technológia bemutatásának, amit a kategóriájában Európa legjobb értékesítési mutatójával bíró autójába csomagoltunk.

A Fordnak az új Fiesta R2-esbe történt befektetése felfedésre került az év korábbi részében, a legújabb Fiesta R5 pedig biztosítja, hogy támogatjuk a fenntartható jövőt a ralisportban a versenyzők és a mi M-Sportos partnereink számára.

Ez az új Fiesta R5 azt is lehetővé teszi számunkra, hogy egy magas minőségű helyettesítőt biztosítsunk a rendkívül sikeres elődje számára, mely hat évvel ezelőtt került bemutatásra. Az elmúlt két szezonban több mint negyven bajnokságot nyert a Fiesta R5 globálisan, mi pedig még több sikert várunk ezzel a legújabb modellel.”

Bernardo Frenandes, az M-Sport ralimérnöke: „Ez volt az első alkalom, hogy egy projektet vezettem. Egy kihívás volt ez, ugyanakkor egy igazi megtiszteltetés, hogy megkaptam a felelősséget. A kifutó Ford Fiesta R5 igencsak sikeres volt, és nagyon versenyképes még mindig a megfelelő kezek között, kihasználtuk azonban az időnket, hogy átnézzük és javítsuk az autó minden területét.

Az R5-ös kategória végtelenül versenyképes volt mindig is, a legnagyobb kihívás pedig az, hogy a költség és a teljesítmény között megtaláljuk a legjobb kompromisszumot. Sok korábbi tapasztalatunk volt, ami segített, és meghatározott egy szigorú tesztprogramot egy sor különféle felületen és különböző pilótákkal.

Kivételesen keményen dolgozott az egész csapat, és minden részletet a határig vittünk a teljesítmény és a megbízhatóság csúcsát keresve. Kiemelt köszönetet is kell mondanom Richard Christensennek, aki a tervezői csapatot vezette – a ráfordítása nélkülözhetetlen volt a projekthez, és nem tudtuk volna ezt megcsinálni nélküle.

Összességében magabiztos vagyok, hogy jelentős lépést tettünk előre, és alig várom már, hogy lássam, mit tud hozni a teljesen új Ford Fiesta R5 az ügyfeleink kezében.”

Műszaki adatok

 

Motor: elöl keresztben elhelyezett, M-Sport fejlesztésű 1,6 literes, soros, négyhengeres, 16 szelepes benzinmotor, turbófeltöltés (az FIA által megszabott 32 mm-es szűkítővel ellátva), DOHC vezérlés, közvetlen befecskendezés, Life Racing F88 motorfelügyelet PDUx4 egységgel, intercooler, katalizátor

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Hengerűrtartalom: 1620 cm3

Teljesítmény: 290 LE (fordulatszám: 4000 1/min)

Forgatónyomaték: 475 Nm (fordulatszám: 4000 1/min)

 

Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, Sadev 5 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, Sadev mechanikus első és hátsó differenciálmű, kézifékhasználatkor leoldó hátsó hajtás

 

Felfüggesztés: elöl-hátul McPherson rendszerű felfüggesztés, háromutas állítható, alumínium testtel rendelkező Reiger lengéscsillapítók

 

Fékek:

Aszfalt (első-hátsó): 355x32 mm-es belső hűtésű féktárcsák, négydugattyús Brembo kovácsolt féknyergek

Murva (első-hátsó): 300x32 mm-es belső hűtésű féktárcsák, négydugattyús Brembo kovácsolt féknyergek

Hidraulikus kézifék

 

Kormányzás: hidraulikus rásegítésű kormánymű

 

Kerekek:

Aszfalt: 8x18 collos felnik

Murva: 7x15 collos felnik

 

Karosszéria: önhordó karosszéria, az FIA 2019-es R5-ös szabályainak megfelelő M-Sport biztonsági bukókeret, szélestett karosszéria, megerősített rugótornyok, Brembo pedálbox

 

Üzemanyagtartály: a célfeladatra készült ATL üzemanyagtartály középre beépítve, 80 literes térfogat

 

Méretek:

Hossz: 4065 mm

Szélesség: 1820 mm

 

Súly: 1230 kg (FIA minimum súly)

Andrew