Get Adobe Flash player

A Fabia R5 evo módosításai - A Skoda Fabia R5 evo tíz legfontosabb módosítása

 

A Skoda Fabia R5 evo tíz legfontosabb módosítása

A Skoda Fabia R5 első és az evónak nevezett modernizált változatát öt szemmel is észrevehető dologban lehet megkülönböztetni, a legfontosabb változások azonban lemezek alatt rejlenek. A motor, a sebességváltó, a hűtés és a felfüggesztés is érintett. „Tetszik az autó kinézete, összességében azonban nem sokat foglalkozok vele, hogy zöld, arany vagy rózsaszínű. Ami fontos, hogy hogyan működik” – jelentette ki a WRC 2-es sorozat 2018-as bajnoka, Jan Kopecky a felfrissített autóval teljesített első versenyét követően.

A Fabia R5 evo fejlesztése a 2017-es év végén kezdődött, és körülbelül egy és egynegyed évig tartott, amíg meg nem történt a homologizáció. Az időzítés nem volt véletlen. A Fabia R5 2015-ben jelent meg, az FIA szabályai pedig ugyanazon sorozatgyártású autó esetében négy év után engedélyezik új raliautó homologizációját. Az első generáció kihasználta már mind a tizenkettő jokerét, mely lehetővé teszi az adott gyártónak, hogy az eredeti specifikációjú alkatrészt kicserélje. Az új homologizáció volt a legjobb – és egyetlen – megoldás az autó teljesítményének, megbízhatóságának és biztonságának folytatólagos javítására, hogy továbbra is az R5-ös kategória csúcsán maradjon a Fabia.

A fejlesztés során az autó körülbelül tízezer tesztkilométert tett meg. A murvás változat teszteléséhez jól ismert franciaországi, németországi, görögországi és finnországi pályákat használtak. Az aszfaltos beállításokat leginkább otthon, a Cseh Köztársaságban tesztelték, de németországi, olaszországi és franciaországi utakat is használtak.

No de mi is változott az előző évekhez képest?

 

1. Növelt rugóút

A rugóút mindkét, az aszfaltos és a murvás változatnál is nagyobb lett. Az út mindkét esetben harminc milliméterrel került megnövelésre mind elöl, mind hátul. Ez a változtatás segít az autó tapadásának javításában, ami főként különleges körülmények között hasznos.

 

2. Alacsonyabb tömegközéppont

A mérnökök a teljes autón igyekeztek egyes alkatrészeket könnyebbé tenni és a súlyokat olyan helyre vinni, ahol a számítógépes modellezésk szerint előnyösebben helyezkednek el. Ez segített a tömegközéppont lejjebb vitelében és a jobb egyensúly megtalálásában mindkét talajfelületen.

 

3. Hatékonyabb hűtő

Előző változathoz képest a Fabia R5 evo hűtőrendszere egy új hűtővel rendelkezik, ami a hatékonyabb hűtőventilátorral kiegészítve tizenöt százalékkal jobb hűtőhatást biztosít, ugyanakkor a rendszer elektromos energia felhasználása egyharmadával csökkent. A ventilátor könnyebb és kisebb is, a szerelőknek tehát nagyobb helyük van, amikor a motortérben dolgoznak. Az új kiegyenlítőtartály lehetővé teszi azt, hogy a hűtőrendszer nyomását 1,6 bar-ra növeljék, ami következésképpen megemeli a forráspontot. A rendszer leengedése ráadásul sokkal gyorsabb már.

 

4. Elektromos vízpumpa

A teljesen átdolgozott hűtőrendszerben elektromos vízpumpa használata segít a hűtőfolyadék áramlásának optimalizálásában, ami stabilabb hőmérsékleti ciklusban tartja a motort a különféle körülmények között. Ez fontos az optimális üzemanyag/levegő keverék előállításában, kisebb az alacsony fordulatszámon bekövetkező kopogási hajlam és stabilizálja a motorsúrlódást. Az elektromos vízpumpa ugyanakkor lehetővé teszi a motor súrlódási veszteségeinek csökkentését is.

 

5. Növelt teljesítmény

A részletek változtatása közül többel is az volt a cél, hogy növeljék a motor teljesítményét mind statikus, mind dinamikus működés közben. A turbófeltöltő lefúvatószelepének új elektronikus vezérlése például gyors reagálást tesz lehetővé a működési körülmények változásakor, főként a sebességváltások után. A szívócsonkban lévő levegőnyomás szabályozása is hatékonyabbá vált. Az autóban új a motorvezérlő egység, ami nagyobb számítógépes teljesítménnyel, egy dual core processzorral és új szoftverrel rendelkezik. Függően a körülményektől a motor csúcsteljesítménye körülbelül két kilowattal (2,7 lóerő) növekedett – egy raliautó esetében azonban ez nem egy túl beszédes adat. Sokkal fontosabb a dinamikus teljesítményleadás a kerekek felé, egy adat, ami az egész hajtóegység teljesítményét jellemzi. Az összehasonlító tesztek azt mutatják, hogy a Fabia R5 evo a valós körülmények között gyorsabb, mint elődje, ez az eredmény pedig részben az új áttételezésnek köszönhető. A sebességváltás is gyorsabbá vált.

 

6. Könnyebb kezelhetőség

A kormányzás gyorsabb áttételezéssel rendelkezik már a gyorsabb reakciók érdekében. Az újonnan tervezett kézifék nem igényel akkora erőt, és a gázpedál kezeléséhez szükséges erőt is optimalizálták. Mindezek könnyebben kezelhetővé teszik az autót. Az új pilótafülkét nagyobb kijelzővel látták el, melynek a felbontása is nagyobb, és a fontos információknak világosabb az elhelyezkedése.

 

7. Új fékek

A Brembo fékrendszert egy újra, az Alcon által gyártottra cserélték. A cél az új egységgel, hogy a csúcsteljesítmény és a hosszútávú hatékonyság ideális arányát kínálják.

 

8. Javított kenés

Az olajpumpára vonatkozó új előírásoknak köszönhetően az olajnyomás stabilitásban észrevehető javulás történt, és az olajpumpa energiaszükségletében is csökkenés következett be. Ez a kenőrendszerben stabilabb nyomást eredményez a versenyszerű üzemelés során.

 

9. Növelt tartósság

Az autó egészét érintő változtatások azért történtek, hogy robosztusabbá tegyék a versenygépet. A megerősített alkatrészek közé tartoznak a féltengelyek és a szilárdabb kipufogócsonk, ami kevésbé hajlamos a hő okozta deformációra. A motorra új szenzorokat szereltek, melyek a nagyobb élettartam és a kisebb költség kombinációjával rendelkeznek (például az olaj és a hűtőfolyadék hőmérsékleti szenzorai vagy a turbófeltöltő sebességszenzora). A kardánalagutat és a felfüggesztés bekötési pontjait is átdolgozták. A biztonságot az új bukócsővel fejlesztették, melyet úgy terveztek, hogy megfeleljen az FIA 2019-es standardjainak, az ülések tartói erősebbek, az üzemanyagtartályt áttervezték, a nagyobb ajtópanelek pedig új anyagból készültek.

 

10. Csökkentett veszteségek

A motorvezérlésen végzett elemzések alapján új, csökkent működési erővel rendelkező szeleprugót terveztek. Ennek progresszív jellemzője csökkenti a vezérlésen az erőket, ezáltal csökkennek a motor súrlódási veszteségei is. A kuplung és a lendkerék lendülete és súrlódása is csökkentésre került. A motorprogramozás közúti etapokra szánt optimalizált kalibrációja is segíti az üzemanyagfogyasztás csökkentését, ily módon kevesebb üzemanyagra is van szükség az etapokon.

 

Az anyagot Ales Rada, a Skoda Motorsport technikai vezetője és Andrea Hlavacek motorfejlesztési és minőségbiztosítási vezető állították össze.

Forrás: Skoda Motorsport


Andrew