Get Adobe Flash player

Renault Alpine A110-50

Az Alpine A110 megszületésének idén van az ötvenedik évfordulója, melyet a Renault egy koncepcióautó bemutatásával ünnepel. Az Alpine A110-50 a teljesítmény és a vezetési élmény jegyében született.

Hogy mit is rejt a név? A nemzeti kincsekhez hasonlóan örökség, mely igaz az Alpine-ra is. Keveréke a Renault sportirányú elkötelezettségének és a műszaki szakértelmének.

- A Renault Alpine A110-50 koncepcióautó az eredeti A110 legjellemzőbb formáit mutatja be modern és látványos köntösben.

- A szénszálas karosszériaborítás a kék egy új árnyalatában tündököl, mely felfrissíti és átértelmezi a híres eredeti „Alpine kéket”.

- A Renault Sport Technologies elismert szakértelmével megalkotott Renault Alpine A110-50 koncepcióautót áthatja az autósportok világa. Magán hordozza a Megane Trophy-ban gyűjtött tapasztalatokat, miután ugyanarra az alapra épül.

„A koncepcióautó fejlesztése egy óriási kaland volt. Egy ilyen folyamat egyfajta mozgatórugója a kreativitásnak. A saját korunk Berlinette-jét akartuk talpra állítani, mely megtestesítni a Renault autósportok iránti szenvedélyét is. A szívünk és az érzelmeink vezéreltek” – mondja el Axel Breun, a koncepció- és bemutató autók részlegének igazgatója.

 

A Renault Alpine A110-50 koncepcióautó megalkotása

Az ikonikus Berlinette megszületésének ötvenedik évfordulójára Yann Jarsalle, a tervezési osztály vezetője és Axel Breun, a koncepció- és bemutató autók részlegének igazgatója újraértelmezte az eredeti formákat, felhasználva a Renault új tervezési irányvonalát, melyet Laurens van der Acker DEZIR koncepcióautóján láthattunk először, és amely megjelenik a cég közeljövőben bemutatásra kerülő modelljein is. Az új első és hátsó kialakítás, a felfrissített, önbizalomtól duzzadó rombusz szembetűnik az alacsony, de széles koncepcióautón is. A Renault Alpine A110-50 a jelen autója, merész megtestesítője a Renault autósportok iránti elkötelezettségének.

„A csapat minden tagjának egy álma vált valóra azzal, hogy részt vehetett az Alpine koncepcióautó megalkotásában. A modern időkbe akartuk átültetni az autót úgy, hogy eközben megemlékezünk örökségére” – nyilatkozza Laurens van den Acker, a tervezési osztály helyettes elnöke.

A Renault Alpine A110-50 az eredeti A110 karakteres formai jegyeit modern és látványos módon mutatja be:

- az elegánsan kialakított, áramvonalas karosszériaforma könnyed légáramlást tesz lehetővé;

- a féldomború kiegészítő lámpák techno, ugyanakkor nosztalgikus kivitelűek, köszönhetően a teljes LED-es sárga lámpáknak – ahogyan annak lennie kell!

- a hátsó, háromdimenziós ablak jellegzetes, bepillantást nyújt a középen elhelyezett motorra;

- a kétoldalon feltűnő légbeömlők a Berlinette hátsó sárvédőjén található csatornákra emlékeztetnek. A jobb oldali a sebességváltó, a bal oldali a motor hűtését szolgálja.

 

A Faster által készített szénszálas karosszériaborítás egy új kék árnyalatban tündököl, mely felfrissíti és átértelmezi a híres eredeti „Alpine kéket”. A legszebb GT autók dinamikáját hordozza magán minden nyitható elem, az első karosszériaelem elölre, míg a motorháztető ollószerű mozgással hátrafelé nyílik.

„Az autó, csakúgy, mint a Berlinette, ívelt vonalakkal rendelkezik, ugyanakkor formája az új formatervezési irányvonalunk három kulcsfogalmát is sugallja: egyszerű, érzéki és barátságos” magyarázza Axel Braun.

 

Versenyzésre termett utastér

Beszálláskor vonzzák a szemet a szénszálas küszöbök. Minden, ami ennek a kétülésesnek az utasterében található, a minőséget és a sportosságot szem előtt tartva készült. Az uralkodó szín a fekete.

- Az ülésekbe belehímezték a Renault Alpine A110-50 emblémát, vonzóan szép kék színűek a Sabelt biztonsági övek.

- A műszerfal letisztult. A Renault Design által megálmodott kormánykerékben egy színes kijelző található, az egység ugyanazon technológiával készült, mint a Formula Renault 3,5 együléses versenyautóé, ellátva a pilótát minden lényeges információval.

- A biztonsági berendezéseket a Sabelt biztosította, a bukósisak a Ruby-tól származik.

Karosszéria és felfüggesztése

 

Igazi prototípus

Miután a Renault Sport Technologies híres szaktudásával készítették, a Renault Alpine A110-50-et áthatja az autósportok világa. A Mégane Trophy technikai alapjaira épül, így felhasználhatták a sorozatból származó tapasztalatokat. A csővázra épülő autót megerősítették és számos fejlesztést hajtottak végre rajta, kivívva a World Series by Renault versenyzőinek elismerését. A Tork Engineering üzemében változtatásokat hajtottak végre, alacsonyabbra vették a bukócsövet és a motortartó elemeket, mivel az autó alacsonyabb, mint a Mégane Trophy. A digitális formatervezés a Renault Design, valamint a Koller és Etud Integral munkáját dicséri, az összeszerelést pedig a Protostyle végezte.

A súlyelosztás majdnem tökéletes, az első kerekekre az összsúly 47,8 százaléka jut. A szervizelés megkönnyítése érdekében a koncepcióautó négy pneumatikus emelővel rendelkezik. Az endurance versenyágból származó eszköz segítségével a kerékcserét rendkívül gyorsan lehet elvégezni.

 

Egy kivételes autó, mely ötvözi az eleganciát és az aerodinamikai hatékonyságot

A Renault Alpine A110-50 leszorítóerejének nagy részét a szívóhatás biztosítja. Az első lökhárítóban lévő rejtett légterelő alacsony nyomású légáramlatokat generál, míg hátul a diffúzor felgyorsítja a padlólemez alatti légáramlást. A kocsi leszorítóerejének harmada ébred ebből a szívóhatásból, a maradékot az állítható hátsó szárny termeli.

Az aerodinamikai kutatásokat és tervezést csúcstechnológiás, leginkább a Forma-1-ben használt numerikus áramlástani szimuláció (computational fluid dynamics) segítségével végezték. A CFD a folyadékok mozgásának és azok hatásának vizsgálatát fogja össze a folyadékokra jellemző egyenletek digitális formában történő megoldásával. A Renault Sport Technologies elsősorban az aerodinamikai finomhangolásra használta fel ezt a módszert és arra, hogy az új Mégane Trophy légáramlási viselkedését vizsgálja.

 

Példás úttartás

A Renault Alpine A110-50 tengelytávja (2625 mm) megegyezik a Mégane Trophy-éval, míg nyomtávja jóval szélesebb, elöl 1680, hátul 1690 milliméter.

A központi anyás, 21 collos kerekek speciálisan ehhez az autóhoz készültek, melyekre utcai használatú Michelin gumikat szereltek.

A közvetlenül az alsó lengőkarhoz csatlakoztatott Sachs lengéscsillapítók be- és kirugózása, valamint a futómű számos paramétere állítható: utánfutás, kerékdőlés, összetartás, hasmagasság és stabilizátor keménység.

A visszajelzések hatékonyságát segítendő a különböző vezetéstámogató eszközöket, mint amilyen a blokkolásgátló és kipörgésgátló, nélkülözték az autóban.

 

Hatalmas fékerő

A Renault Alpine A110-50 fékezési képessége hasonló az autó teljesítményéhez. Elöl 356 milliméter átmérőjű acél féktárcsák és hatdugattyús féknyergek lassítják. Hátul a féktárcsák 330 milliméteresek, a féknyergek négydugattyúsak.

 

Motor és sebességváltó

 

Műszaki kiválóság

Miután ugyanarra a platformra épül, a Renault Alpine A110-50 koncepcióautó a Mégane Trophy-val azonos technikai paraméterekkel büszkélkedhet.

A hajtásról a középre beépített Renault V4Y kódjelű, 3,5 literes, V6-os, 24 szelepes, 400 lóerős erőforrás gondoskodik. A forgattyúsházat (félszáraz karter), a mozgó alkatrészeket (dugattyúk, hajtókarok, főtengely), a vezérművet (vezérműtengelyek és szeleprugók) és a kipufogórendszert módosították az utcai változathoz képest.

A Renault Alpine A110-50 továbbá a Mégane Trophy V6-ból származó, karbonból készült légbeömlővel rendelkezik.

A szívócsőbe az új, tetőn elhelyezett beömlőn keresztül jut a levegő. Ez a fejlesztés nagyobb teljesítményt biztosít, a lóerők száma minden fordulatszámon növekedett. A motorprogramot ennek a módosításnak megfelelően optimalizálták.

 

Forma-1 stílusú erőátvitel

A Renault Alpine A110-50-be egy hatsebességes, félautomata, szekvenciális váltót szereltek, valamint egy kéttárcsás tengelykapcsolót, melyet a pedállal és a kormánynál lévő karral is lehet működtetni.

A sebességváltó az erőforrás mögött, hosszanti irányban kapott helyet, a korlátozott zárású differenciálmű előfeszítése állítható.

A Cerametallic kéttárcsás kuplung az autó egyik különlegessége. Visszaváltásnál automatikusan működésbe lép, garantálva a gyors és megbízható váltást.

 

A fekete doboz a Renault Alpine A110-50 szívében

A Magneti Marelli Marvell 6R típusú elektronikus felügyelő rendszere látja el a motor és a sebességváltó vezérlését, de felel az adatgyűjtésért is.

 

Pontosabb adatgyűjtés

A Renault Alpine A110-50 által gyűjtött összes adatot a csúcskategóriás Wintax szoftver 4-es verziója dolgozza fel. A Wintax 4 több mint ötven adat elemzésére képes: motorfordulat, sebességi fokozat, kormányzási szög, sebesség, gázpedálállás, féknyomás… Ezen információk adnak lehetőséget a versenyzőknek és a mérnököknek arra, hogy optimalizálják a beállításokat és a vezetési stílust. A Wintax 4 adatelemzésével bármilyen technikai hibának is gyorsabbá válik a diagnosztizálása.

Műszaki adatok

 

Karosszéria: 25CD4S króm-molibdén csőből készült térhálós csőváz karbon borítással, középre beépített motor és sebességváltó, rejtett első légterelő, diffúzor, hátsó szárny

 

Motor: középen hosszában beépített Renault V4Y 3,5 literes, V elrendezésű 6 hengeres, 24 szelepes szívómotor, Magneti Marelli Marvell 6R befecskendezés és gyújtás

Hengerek száma: 6

Szelepek száma: 24

Furat: 95,5 mm

Löket: 81,4 mm

Hengerűrtartalom: 3498 ccm

Teljesítmény: 400 LE (fordulatszám: 7200 1/min)

Forgatónyomaték: 422 Nm (fordulatszám: 6200 1/min)

Maximális fordulatszám: 7500 1/min

 

Tengelykapcsoló: pedállal vagy a kormánynál lévő karral működtethető kéttárcsás Cerametallic; átmérő: 184 mm

 

Erőátvitel:

Hajtás: hátsókerékhajtás

Sebességváltó: 6 fokozatú (plusz hátramenet) kormányról kapcsolható szekvenciális váltó

Differenciálmű: korlátozott zárású

 

Felfüggesztés: kettős keresztlengőkaros felfüggesztés, kétutas állítható Sachs lengéscsillapítókkal és rugókkal. Elöl stabilizátor

 

Fékek:

Elöl: AP Racing hatdugattyús féknyergek, belső hűtésű féktárcsák, méret: 356x22 mm

Hátul: AP Racing négydugattyús féknyergek, belső hűtésű féktárcsák, méret: 330x22 mm

 

Kerekek:

Elöl: 8x21 collos alumínium ötvözet felnik

Hátul: 9,5x21 collos alumínium ötvözet felnik

 

Gumik: Michelin

Elöl: 245/35x21 gumik

Hátul: 265/35x21 gumik

 

Üzemanyagtartály: 30 liter

 

Méretek:

Hossz: 4330 mm

Szélesség: 1961 mm

Magasság: 1230 mm

Nyomtáv elöl: 1680 mm

Nyomtáv hátul: 1690 mm

 

Súly: 880 kg

Renault Alpine A110-50 – a Berlinette öröksége

 

1962 – Csillag születik

Amikor Jean Rédélé az 1962-es Párizsi Motor Show-n bemutatta az A110 Berlinette-et, elkezdődött a Renault 8 motorjával szerelt Alpine kalandja. A kocsi az Alpine A108 továbbfejlesztett változata, de alacsonyabb motorháztetejével, nagyobb üvegfelületeivel és a Renault 8-as hátsó lámpáival annál stílusosabb és dinamikusabb. Az új motorral a hűtő hátra került, ami miatt módosítani kellett a légbeömlőket. A műgyanta karosszéria hátsó sárvédőjének tetején kilépőnyílásokat vágtak, melyet négy króm léccel álcáztak. A módosítások fokozták az A110 Berlinette eleganciáját. Az autó visszafogott, ugyanakkor kiegyensúlyozott formája kiemelte rendkívül tiszta vonalait.

 

Egy autó a rajongókért

Vezetni a Berlinette-et egy életre szóló élmény. Mindemellett arra tervezték, hogy raliversenyeket nyerjen, nem meglepő tehát, hogy igazi karakterrel rendelkezett. Nem beszállsz, hanem becsússzansz az Alpine-ba. De amint a kormány mögött találod magad, a kapcsolat közvetlen. Erőssége az agilitás és tapadás. Ez a középmotoros elrendezésnek köszönhető, amitől ugyan túlkormányozottan viselkedik, de ezt a kormánykerékkel és a gázpedállal könnyű kontrollálni. Néha trükkösebb egyenesben tartani, de az élet a kompromisszumokról szól… Ez nem az az autó, amit elviszel egy körre – ezt vezetni kell. Gyengéi egyben erősségei is.

 

Berlinette – visszatekintés az autósport dicső múltjára

 

A Berlinette az autósportban

Kis súlya és vezethetősége miatt a Berlinette tökéletesen alkalmas volt az autósportra. Élvezetes volt vezetni és a szurkolóknak is kedvencévé vált, akik gyakran láthatták az autót szenzációs szögekben kanyarodni. Teljességgel lehetetlen a Berlinette összes diadalát felsorolni, de akövetkezők a kocsi autósport történetének mérföldkövei:

 

1961-1968: a kezdeti sikerek

José Rosinski szerezte az A110 első győzelmét az 1963-as Rallye des Lions-on. A szezon további része is hasonlóképpen folytatódott, beleértve Jacques Cheinisse Őszi Rallye-n aratott diadalát.

A következő években a nemzeti versenyeken és a nemzetközi porondon számos privát versenyző tudott nyerni az autóval jól bevált márkák sokkal erősebb gépei ellen.

 

1967: összeáll egy nagy csapat

Az Alpine-ból Alpine-Renault lesz. Új versenyzők csatlakoznak az alakulathoz: Gérard Larrousse, Jean-Claude Andruet és Jean-Pierre Nicolas a gyári csapatban, a privátok között többek mellett Bernard Darniche.

 

1968: az első francia bajnoki cím

Gérard Larousse Neige et Glace-on és Rallye de Lorraine-en aratott győzelme után Jean-Claude Andruet négy versenyt nyer a szezonban, és ezzel francia bajnok.

 

1969: lendületben

Jean Vinatier és Jean-Claude Andruet az idény sztárjai, a szezon végén előbbit koronázzák francia bajnokká.

 

1970: Európa-bajnoki és francia bajnoki cím

A Berlinette 1600S megkapja a gruppe 4-es homologizációt, mellyel szinte egyenlő esélyekkel veszi fel a küzdelmet az erősebb vetélytársakkal szemben. A számos baleset után lehiggadó Jean-Claude Andruet-et francia bajnokká és Európa legjobbjává koronázzák.

 

1971: a Berlinette uralja a Monte-Carlo Rallye-t

Újabb sikeres esztendő. Ove Andersson nyeri a Monte-Carlo Rallye-t, Therier végez a második, Andruet a harmadik helyen. Andersson Olaszországban is győz a Fiatok és Lanciák hada ellen. Később megnyeri az osztrák Alpine Rally-t és az Akropoliszt, amivel bebiztosítja a gyártók nemzetközi bajnokságában az Alpine első helyét. Mindeközben Jean-Pierre Nicolas nyeri a francia bajnokságot.

 

1972: a dicsőség fejezete

Az 1600 köbcentiméteres motort egy erősebb, 1800-as egység váltja. Jean-Claude Andruet dominál a Tour de Corse-on, majd a csapat pilótái osztoznak az ezt követő győzelmeken. Az év végén Darniche lesz a francia bajnok, míg Jean-Luc Therier egy 1600 köbcentis, turbófeltöltéses motorral szerelt autóval áll rajthoz a Rallye des Cévennes-en. Ez a nagy sikerekre váró technológia első megjelenése.

 

1973: egy korszak csúcspontja

A legjobb francia pilóták éraja: Andruet, Darniche, Therier, Nicolas és Piot, akiket a nagy tapasztalatokkal bíró Andersson támogat. Mi több, a szerelők csapata, akik a szívüket, lelküket adják és egy autó, mely a csúcson van. A szezon Andruet Monte-Carlo Rallye-aratott győzelmével kezdődik, akit négy másik Alpine kísér a célba. Portugáliában Therier és Nicolas gyűjti be az első két helyezést. Darniche a Marokkó Rallye-n legyőzhetetlen. És az évad hasonlóképpen folytatódik. Az Alpine nyeri a történelem első rali világbajnokságát, míg Jean-Luc Theriert francia bajnokká avatják.

 

1974-1975: lezárul a gyári időszak

Nicolas nyeri a Marokkó Rallye-t, majd második a Tour de Corse-on. Ez volt a Berlinette hattyúdala és ez az esztendő hozta az A110 utolsó nagy győzelmét a Critérium des Cévennes-en Jacques Henry vezetésével.

 

Andrew