Get Adobe Flash player

Tanak tovább menetel, ezúttal Finnországban győzött

A 2019-es Finn Rally összefoglalója


Ott Tanak magabiztos győzelmével zárult a Finn Rally, az észt pilótát az sem zavarta, hogy az első napon ő söpörte a pályákat. Csapattársai nem tudták maximálisan kihasználni a Toyota technikai fölényét, de világbajnoki riválisai sem találták a formát.

Legendás viadalával folytatódott a rali világbajnokság a nyári szünetet követően, a csapatok a szezon egyik csúcspontjaként a Finn Rally rettentően gyors, hullámvasútszerű szakaszain mérettették meg magukat, ahol a precizitásnak és a magabiztosságnak létfontosságú szerepe van a sikerben.

Miután tavaly jócskán megváltoztatták az útvonalat a szervezők, és több kisebb, szűkebb utat tettek a programba, idén nem sok módosítást eszközöltek, így az itiner nagyban hasonlított a 2018-ashoz.

A világbajnoki pontversenyt vezető Hyundai nem unatkozott a szünetben, hiszen azok után, hogy az előző forduló, a Szardínia Rally hétvégéjén másik két győzelmet is aratott az i20 WRC-vel – Sebastien Loeb a Vosges Rallye-n, Jari Huttunen pedig a Pohjanmaa Rallin diadalmaskodott –, Loeb rajthoz állt a Rally di Albán, ahol szintén győzött, a világbajnokság promóciós versenyén, az Észt Rally-n pedig két párost is indítottak. Az egyik pilóta Andreas Mikkelsen volt, aki másodikként ért célba, a másik pedig az ötödikként záró Craig Breen. Az ír versenyzőt meglepetésre igazolta le a Finn Rally-ra Andrea Adamo, aki azzal indokolta a döntést, hogy miután a bajnokság a kritikus fázisához ért, egy jelentős finnországi tapasztalattal bíró pilótát akart a harmadik i20 Coupe WRC-ben tudni. Breennek a lehető legjobb felkészülési lehetőséget próbálták biztosítani, egy napot tesztelhetett, majd részt vehetett a népszerű és karakterében a finnhez hasonlító észt viadalon. Tesztelési lehetőség természetesen Mikkelsennek és Thierry Neuville-nek is jutott. Bár egy 2017-es specifikációjú motort használt Breen Észtországban, már ott megkapta az autó az aerodinamikai fejlesztést – ez a kocsi elejét érintette –, de sokat dolgozott a csapat a futóművön is, ehhez jokert is felhasználtak. Jelentősen változott ezzel az autó kezelhetősége, amitől a korábbiaknál jobb eredményeket reméltek a Finn Rally-n. Neuville azt az autót vehette használatba, amivel Szardínián versenyzett, Mikkelsen és Breen pedig olyanokat, amik legutóbb Chilében szerepeltek, Breen azt, amivel Loeb versenyzett Dél-Amerikában.

Az egyéni pontvadászatot vezető Tanak is ott volt a számára hazai pályának számító Észt Rally-n, az első napra pedig szándékosan az első rajtpozíciót választotta, hogy szokja a helyzetet a Finn Rally-ra. A körülmények nem zavarták, és jelentős előnnyel nyerte a viadalt a Toyota versenyzője. Miután Tanak, Jari-Matti Latvala és Kris Meeke is letudta Finnországban a felkészülését, a Mercedes Forma-1-es versenyző, Valtteri Bottas kapott lehetőséget, hogy kipróbálja a Yaris WRC-t. A Toyota GAZOO Racing ralicsapata azokat a gépeket biztosította versenyzői rendelkezésére, melyek Szardínián is szerepeltek.

A Citroen Racing Esapekka Lappit nevezte az Észt Rally-ra, aki a harmadik helyet szerezte ott meg a C3 WRC-vel. A csapat azonban nem az eredményességet, hanem a – futómű, lengéscsillapító és differenciálmű – beállítások optimalizálását tartotta szem előtt. Emellett újítással is készültek a Finn Rally-ra, ahová módosított első futóművel érkeztek, ehhez homologizációs jokert is használtak, az volt a cél, hogy versenyzőik számára a beállítások szélesebb skálája álljon rendelkezésre. Az észt viadal mellett természetesen tesztelést is beiktattak a felkészülésbe a franciák, a Szardínia Rally-t követő héten ezt le is folytatták, Sebastien Ogier két napon keresztül nyúzhatta az autót, majd a rajt előtt leszögezte, 2021-ben már biztosan nem lesz a sorozat résztvevője, valamint hogy a győzelemért száll csatába, mivel ezúttal Tanak után rajtol már. Ő a legutóbb a Chilében használt autójába pattanhatott be, Lappi viszont egy vadonatúj C3 WRC-t kapott.

Az M-Sport elindította mindkét állandó pilótáját az Észt Rally-n, de míg Elfyn Evans a Ford Fiesta WRC változatával szállt csatába, illetve készülhetett a Finn Rally-ra, Teemu Suninen a vadonatúj R5-ös gépet mutathatta meg a nagyközönségnek. Evans a negyedik helyen zárta a versenyt, viszont egy ugratás után nagyon megütötte a hátát, így néhány nappal később kiderült, hogy orvosi tanácsra nem áll rajthoz Finnországban. Helyére a futamot a Fiesta R5-össel tervező Gus Greensmith-t riadóztatták, aki másnap már a teszten találta magát. Ő egy, Suninen két napot készülhetett. Miután nem tudott megállapodni korábbi munkaadójával, a Hyundai-jal, Hayden Paddon az M-Sportnál keresett lehetőséget. Az új-zélandi versenyző csak a verseny előtti hétfőn próbálhatta ki az autót, ami rettentően rosszul alakult számára. Az egyik futás alkalmával eltalált ugyanis egy úton heverő követ az autó kartervédőjével, lerepült az útról, és annyira összetörött a Ford, hogy nem is állt neki a csapat a helyreállításnak, Paddon nem tudott részt venni a versenyen. Suninen azt az autót kapta, ami legutóbb Mexikóban futott alatta, Greensmith pedig azzal szállhatott csatába, amivel Evans Szardínián is szerepelt. Richard Millener csapatvezető elárulta, a Fiesta WRC-kbe új, speciálisan a finn futamra fejlesztett lengéscsillapítókat szereltek. Az M-Sport azt is bejelentette, hogy partneri szerződést kötöttek a Kuma Bikes-szal, és a cég K1-es elektromos kerékpárjait fogják használni a szervizparkban. Az M-Sport mindemellett a verseny folyamán megemlékezett Manus Kelly-ről, a nemrégiben a Donegal International Rally-n egy tragikus balesetben elhunyt ír pilótáról is.

A Toyota mindenki szerint a legjobb autó az északi gyorsaságikon, ezzel még a csapatot vezető Tommi Makinen sem akar vitatkozni, Latvala pedig háromszor nyerte már meg hazai futamát, ez a párosítás tehát egy jó kombinációnak tűnt a végső sikerre azt is figyelembe véve, hogy a finn előnyös rajtpozícióból vághatott neki a pénteki napnak. Latvalának pénteken délelőtt mégsem sikerült teljes mértékben kihasználnia a kedvező körülményeket, előbb saját maga szúrt el egy szakaszt, utána pedig bal hátsó lassúdefekttel érkezett a gyorsasági céljába. A pilótának azonban szerencséje volt, néhány másodpercet – mindkétszer hármat – vesztett csak ezekkel, ugyanakkor hiába nyert meg három különpróbát is, a nap közbeni szervizbe másodikként érkezett öt másodperc hátránnyal. Latvala délután ugyanúgy három szakaszon bizonyult a legjobbnak, viszont nem követett el hibát a többi különpróbán, és át is átvette a vezetést.

A századik rali világbajnoki futamát jegyző Meeke hátrányból indult, hiszen tavaly nem szerepelt ezen a versenyen. A délelőtti kört ennek megfelelően a szakaszok megismerésére szánta, közben azonban ugyanúgy összeszedett egy bal hátsó defektet, mint csapattársa. A brit mindezek ellenére bezsebelt délelőtt egy részsikert, délután pedig Latvalával holtversenyben egy másikat is, és egy élvezetes nap után végül másodikként érkezett az esti szervizparkba alig több mint egy szekundumos lemaradással. Lappi Meeke mögött ugyanekkora különbséggel várhatta a folytatást. A Citroen pilótája volt csak képes megtörni a Toyoták hegemóniáját tartósan, eseménymentes napot teljesített, és dicsérte autóját.

Annak ellenére, hogy elsőként rajtolva neki kellett takarítania, Tanak rögtön az élre állt reggel, és a nap felénél már öt másodperces előnyre tett szert, ami a szakaszeredményeket látva jelentősnek volt mondható. A megszokottakkal ellentétben azonban a délutáni kör bizonyult nehezebbnek ezúttal az élen rajtolóknak, a kedvezőtlen nyomok és a nyomvályúk miatt Tanak frusztrálónak titulálta a délutánt, időt vesztett, és visszacsúszott. Az észtnek azonban nem kellett szomorkodnia, hiszen a szombatot a negyedik pozícióból várhatta, nem egész három másodperc lemaradással Latvalától. A kiélezett csatát jól jelzi, hogy az egyik délutáni szakaszt követően Lappi, Meeke és Tanak mindössze hattized másodperces lemaradással holtversenyben álltak az eredménylistán Latvala mögött.

Ötödikként némi meglepetésre Breen zárta az első napot. Miután bemelegedett, egymás után három második időt is felmutatott az ír délelőtt, és ő is élvezte a versenyt, valamint dicsérte új versenygépét. Délután eltörött a motorháztető egyik lefogató stiftje, ez megzavarta kissé, pozíciót azonban nem vesztett vele Breen. Mögötte Mikkelsen érkezett, aki elkövetett néhány apró hibát, mellette viszont egy szakaszgyőzelemre is képes volt, és elmondta, hogy az előző évvel szemben kellemes vezetni itt az autót, tehát jól sikerültek a Hyundai fejlesztései. Ogier próbálkozott, de nem igazán vezetett eredményre semmi, a hagyományos szakaszokon a legjobb részeredménye egy harmadik idő volt csupán, ráadásul az egyik szakaszon a chilei viadalhoz hasonlóan elszólta magát a Citroen tűzoltókészüléke. A világbajnok a hetedik helyről várhatta a szombatot, de Breennel és Mikkelsennel nagy csatára volt kilátás, hiszen egy szekundumra voltak egymástól, igaz, Latvalától már tizenöttel elmaradva.

Neuville megnyerte a csütörtök esti harjui utcai gyorsaságit, és reménykedett, hogy a beválnak a fejlesztéseik, másnap azonban elillant a tempó. Délelőtt itinerproblémák lassították, és túl lágynak találta a belga az autót, de délután sem volt elégedett a beállításokkal, amiért az esőben lezajlott tesztet okolta. A Hyundai bajnokaspiránsa fél perccel volt elmaradva a vezető pozíciótól az első nap végén. Az első tízet az M-Sport két pilótája zárta. Suninenre nézve ez nem volt túl hízelgő, a finn elmondta, hogy nem használta ki megfelelően a leszorítóerőt, ami aztán az elhagyott splitter miatt le is csökkent. Greensmith próbálgatta a beállításokat, aminek a vége egy megforgás lett, mindazonáltal a tapasztalatlanságát is számításba véve viszonylag közel tudott autózni csapattársához.

Megszabadulva a takarítói feladatkörtől Tanak szakaszgyőzelemmel kezdte a szombatot, amivel az élre is került. Ez rövid időre ugyan kicsúszott a kezéből, de a most Kakaristo néven futó régi ouninpohjai szakaszon robbantott, és a pár tizedes előnyből tizennégy másodpercest csinált. A nap folyamán egy további részsikerét aratott még, és a csupa dobogós időivel tizenhat szekundumos előnyt épített ki magának estére úgy, hogy a délután nyomvályússá vált szakaszokon óvatosan közlekedett. A második pozícióba Lappi kapaszkodott fel, aki két szakaszgyőzelmet jegyzett. A finn pilóta elmondta, bár Citroenje jó autó, a Toyotának nagyobb a leszorítóereje, ugyanakkor elégedett volt a napjával. Latvala Tanak reggeli támadását követően visszavette a vezetést, a kakaristoi gyorsaságin azonban szélesre csúszva eltalált egy követ, amitől defektes lett Yaris WRC-jének bal hátsó kereke. A finn tizennégy másodpercet vesztett ezzel, ami azt jelentette a kis különbségek okán, hogy Tanak jelentősen meglépett tőle. Latvala aztán a második pozíciót is elvesztette, miután különítménye jelezte neki, hogy fontos a célbaérés a gyártói pontverseny miatt, így a pilóta félperces távolságba került csapattársától a befejező nap előtt.

Mikkelsen délelőtt újdonsült csapattársán, Breenen, délután pedig Ogier-n kerekedett felül egy adok-kapok után. A norvég eközben egy legjobb időt is futott, és negyedikként várhatta a vasárnapi szakaszokat. Ogier-t egy betegség gyötörte, alig aludt az éjjel, de három pozíciót is javított helyezésén, mielőtt Mikkelsen visszaelőzte volna. A franciának azonban lőtávolságra maradt a negyedik hely, három másodpercre volt ekkor tőle, ugyanakkor Breen szorosan ott volt a nyomában, hat szekundumra. Az ír versenyzőt reggel megzavarta a defektre figyelmeztető jelzőrendszer, aztán kevésbé boldogult a szűk részeken, délután pedig nem gondolta volna, hogy mennyire rossz állapotban lesz az egyik szakasz, így túl alacsony hasmagassággal ment rajta. Neuville-nek egy harmadik időre futotta a nap folyamán, ismét csak nem tudott labdába rúgni, ráadásul az utolsó előtti szakaszon kicsit el is hajolt Hyundai-a hátsó futóműve, amit kénytelen volt etapon javítani. A vasárnapi gyorsaságikat a hetedik helyről várhatta, mögötte pedig az M-Sport pilótái következtek. Suninen szinte minden szakasz céljában azt nyilatkozta, hogy a határon ment, az eredményekben azonban nem mutatkozott ez meg, a finn reménység hetedik időnél nem tudott jobbat felmutatni. Greensmith délelőtt kipróbált egy új beállítást, ami katasztrofálisnak bizonyult, és az itinerével sem volt elégedett a pilóta, ugyanakkor hibamentesen abszolválta a napot.

Meeke a nap második különpróbáját, a paijalai szakaszt – mely kedvence is – megnyerte, és mindössze hattized másodpercre volt a versenyt ekkor vezető Latvalától, a következő gyorsaságin azonban ugyanott hibázott, ahol csapattársa, csak ő rosszabbul járt, kiszakadt Toyotájának bal hátsó futóműve, így kiállni kényszerült. Tommi Makinen csapatvezető kritikával illette mind Meeke-t, mind Latvalát, amiért hibáztak.

Tanak a vasárnapi első szakaszt megnyerte, utána viszont visszavett kicsit a Power Stage-re tartalékolva. Az észt a befejező szakaszon aztán ismét begyújtotta a rakétákat, és a legjobb időt autózva maximális pontszámmal zárta a hétvégét, ami kárpótlást jelentett számára a Szardínia Rally utolsó gyorsaságiján történtekért. Megismételve tavalyi finn győzelmét Tanak jelentős, huszonkét pontos előnyre tett szert a világbajnoki pontversenyben öt futammal a sorozat zárása előtt.

Lappi és Latvala megőrizték a dobogós pozíciójukat, aminek mindketten örültek, előbbi végre olyan eredményt hozott a csapatnak, amit elvárnak tőle, utóbbi pedig azért lehetett boldog, hogy az előző napi hibája végül nem került túl sokba. A Toyota az első és harmadik helyezéssel csaknem lefelezte hátrányát a gyártói világbajnokságban a Hyundai-jal szemben, jóllehet a különbség még így is huszonnégy pont közöttük.

Mikkelsenre nagy feladat várt a befejező napon, maga mögött kellett tartania valahogy Ogier-t. Az első különpróbán vetélytársa gyorsabbnak bizonyult, és egy másodpercre közelítette meg, utána viszont a norvég rendre jobb időket futott, egy szakaszgyőzelmet is fel tudott mutatni. Mikkelsen végül a negyedik helyezésnek örülhetett, annak pedig még inkább, hogy végre jól érezte magát a Hyundai i20 WRC-ben. Ogier-t vasárnap kevésbé hátráltatta már a betegsége, de a hétvége apró problémái azt jelentették, hogy az ötödik pozíciónál előrébb nem jutott. A hat másodperces hátránnyal Breennek látszott némi reménysugár reggel az előrelépésre, de az első két gyorsaságin kikapott Ogier-től. Ezt követően késett két percet, amivel szívességet tett csapattársának, a világbajnoki címért küzdő Neuville-nek két pont képében. Neuville hatodikként zárta a számára nehéz hétvégét, valamint a Power Stage négy pontjával, azon ugyanis második időre volt képes. Breen a hetedik helyezéssel sem volt csalódott, hiszen biztatóan alakult a versenye a számára új csapatban és autóban.

Suninen a csalódást keltő nyolcadik pozícióban érté célba hazai versenyén. A finn egy pillanatig sem tudott versenyre kelni a többiekkel, ezt mutatja, hogy a hatodiknál jobb szakaszidőt nem volt képes felmutatni. Greensmith az M-Sport gyászos hétvégéjéhez azzal járult hozzá, hogy a vasárnapi második szakaszon egy fában végezte Fordjával. Meeke ugyancsak nem látta meg a célt az utolsó előtti különpróbán elkövetett hibájának okán, amikor az előző naphoz hasonlóan kiütötte autójának egyik futóművét. Az abszolút értékelés pontszerző zónájába így két R5-ös autó, a Kalle Rovanpera, valamint a Nikolay Gryazin vezette Skodák fértek be.

Nem tolongtak a gyárak a WRC 2 Pro kategóriába történő nevezésnél, mindössze két márka jelentkezett három versenyzővel. Közülük a Skoda egyik képviselője, Eerik Pietarinen rögtön ki is esett, miután pénteken reggel balesetet szenvedett. Ezt követően nem férhetett kétség Rovanpera sikeréhez, a fiatal finn az összes szakaszt megnyerte kategóriájában Skoda Fabia R5 evójának volánja mögött. Rovanpera sorozatban negyedik győzelmét aratta a WRC 2 Pro értékelésben. Eric Camilli nem tudott versenyre kelni, az M-Sport pilótája és a csapat gyűjtötte a tapasztalatokat a világbajnokságon itt bemutatkozó új Ford Fiesta R5-össel, és ötperces hátránnyal zárt Rovanperához képest.

A WRC 2-es versengés mozgalmasabban alakult. Emil Lindholm komolyan leosztotta a mezőnyt a pénteki első különpróbán – még Rovanperánál is jobb időt futott –, aztán viszont összetörte Volkswagen Polo R5-ösét. Az élre Pierre-Louis Loubet került. A francia egyperces előnyt épített már ki, amikor a szombati utolsó gyorsaságin félrehallott egy itinerinformációt, és háttal nekicsúszott egy fának, jelentős károkat okozva Skodájában. Loubet hét percet vesztett az esettel, a vezetést pedig Gryazin vette át. A skodás orosz először állt rajthoz a Finn Rally-n ennek ellenére győzni tudott. A második helyet Jari Huttunen szerezte meg Hyundai i20 R5-ösével. A finn pénteken egy defekttel csaknem egy percet vesztett, ami végül nagyon hiányzott neki, hiszen mindössze tizennégy másodperccel szorult Gryazin mögé. A dobogó alsó fokára kétperces hátrányban a Volkswagen Polo R5-öst hajtó rallycross világbajnok Johan Kristoffersson állhatott fel. Meg kell említeni, hogy Lindholm visszaállt szombaton, és összesen nyolc szakaszon bizonyult leggyorsabbnak az R5-ös autók között.

A junior világbajnoki értékelésben a svéd Tom Kristensson pénteken reggel az élre került, és nem is engedte ki a kezéből a győzelmet. A Ford Fiesta R2-esek alkotta mezőnyben Dennis Radström szinte végig tartotta a második helyet, vasárnap délelőtt azonban fel kellett adnia a versenyt, miután egy baleset során megsérült autójának hűtője. Az ezüstös pozíciót a spanyol Jan Solans örökölte meg, aki másfél perc lemaradással ért célba. Harmadikként Roland Poomot intették le. Az észt úgy érte el ezt az eredményt, hogy a szombati utolsó gyorsaságit nem teljesítette.

 

Eredmények


69. Finn Rally

A 14 futamos világbajnokság 9. versenye – Jyvaskyla – 2019. augusztus 1–4.


1. Ott Tanak EST Toyota WRT, Yaris WRC 2ó 30p 40,3mp

2. Esapekka Lappi FIN Citroen WRT, C3 WRC +25,6mp

3. Jari-Matti Latvala FIN Toyota WRT, Yaris WRC +33,2mp

4. Andreas Mikkelsen NOR Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +53,4mp

5. Sebastien Ogier FRA Citroen WRT, C3 WRC +56,1mp

6. Thierry Neuville BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +1p 32,4mp

7. Craig Breen IRL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +1p 38,2mp

8. Teemu Suninen FIN M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +2p 33,8mp

9. Kalle Rovanpera FIN Skoda Fabia R5 evo +7p 54,1mp

10. Nikolay Gryazin RUS Skoda Fabia R5 evo +10p 28,7mp

 

Power Stage sorrend: 1. Tanak, 2. Neuville, 3. Mikkelsen, 4. Ogier, 5. Latvala

Szakaszgyőzelmek: Latvala: 8, Tanak: 6, Mikkelsen: 3, Meeke: 2, Neuville: 2, Lappi: 2, Meeke: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Tanak: 180, 2. Ogier: 158, 3. Neuville: 155, 4. Evans: 78, 5. Mikkelsen: 71, 6. Suninen: 66, 7. Meeke: 60, 8. Lappi: 58, 9. Latvala: 56, 10. Sordo: 52, 11. Loeb: 39, 12. Rovanpera: 16, 13. Guerra: 8, 14. Greensmith: 6, 15. Bulacia: 6, 16. Breen: 6, 17. Kopecky: 5, 18. Tidemand: 4, 19. Bonato: 4, 20. Ostberg: 4, 21. Sarrazin: 2, 22. Veiby: 2, 23. Loubet: 2, 24. Fourmaux: 1, 25. Tuohino: 1, 26. Trivino: 1, 27. Heller: 1, 28. Bergkvist: 1, 29. Gryazin: 1

Gyártók: 1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 262, 2. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 238, 3. Citroen Total World Rally Team: 198, 4. M-Sport Ford World Rally Team: 158


Andrew

 

2019. augusztus 4.