Hírek: Skoda Motorsport
Kerekeken guruló műhely
A Skoda Motorsport szervizkamionja
Hogy a ralisport kíméletlen körülményei között is a legjobbjukat nyújtsák, a Skoda Motorsport autóinak szükségük van egy helyre, ahol szervizelik őket, valamint az esetleges sérülésüket, műszaki hibájukat helyreállítják. Tulajdonképpen egy műhelyre van szükségük. Ahhoz, hogy követni lehessen az autókat minden versenyre, ennek a műhelynek mobilnak kell lennie.
Hogyan lehet egy műhelyt mozgóvá tenni? Egyáltalán lehetséges ez? Természetesen igen. Csupán kerekeket kell alá tenni – vagy belegyömöszölni mindent egy nagy kamionba. Pontosan ez az, ahogyan a Skoda Motorsport szervizkamionját megalkották.
Tizennyolc méteres hosszával kicsit kisebb, mint egy átlagos Skoda szervizközpont, a Skoda Motorsport találékony mérnökei azonban be tudtak pakolni mindent, ami szükséges nem csak egy, de két autó szervizeléséhez. És ez nem csak eszközöket jelent, a kamion a tartalékalkatrészeket is viszi magával.
Mennyi tartalékalkatrészt? Azt mondják, elég két másik versenyautó megépítésére amellett, amit a kamion már visz magával. A szerelők elképesztő sebességgel képesek a munkájukat végezni, köszönhetően a kamion alaposan átgondolt és aprólékosan megtervezett belső terének.
A munkákat, beleértve a sérülések kijavítását, a szervizszünetek során kell elvégezni, melyek harminc vagy negyvenöt percesek. Ez ugyanannyi idő, amennyi alatt egy átlagos szerelő megebédel.
A kamion sok reparáláson esett már át. Ugyan úgy néz ki, mintha vadonatúj lenne, valójában azonban tizenöt éves – már a Fabia WRC-k szervizelésében is szerepet kapott. A csapat hamarosan újat fog kapni, még leleményesebb eszközökkel és javított kivitellel, például az emelőket belülről külső tárolóba teszik a gyorsabb hozzáférés érdekében. Ki tudja, az új kamion talán megspórol néhány fontos másodpercet valahol!
Nagy testvér
A tizennyolc méter hosszú gördülő műhely legutolsó centimétere is jól átgondolt. Az ezernyi szerszámnak és alkatrésznek megvan a pontos helye és célja. A kamion a Skoda Motorsport legnagyobb tagja.
Annyi alkatrészt cipel, hogy abból két komplett versenyautót lehetne építeni. Saját generátorral rendelkezik, egy négyszázötven literes tartállyal az autók mosására, egy esztergával, egy köszörűvel, satukkal, egy gumiszerelővel, kétszáz liter versenyüzemanyaggal, ötven gumiabronccsal, a tréleren pedig akkora hellyel, ami két Fabia R5-ösnek elegendő. A verseny folyamán ez húsz szerelő számára szolgál munkaállomásként is. A Skoda Motorsport szervizkamionja testreszabott, sokévnyi tapasztalat eredménye.
A kamion minden egyes milliméterét kihasználták. Jobb oldalon az akkumulátorok töltés közben
„A belső teret finomítottuk az elmúlt tizenöt évben. A tapasztalatunkon alapul, hogy milyen dolgokat kell a leggyorsabban elővennünk, melyek a leggyakoribbak és hogyan lehetünk a lehető leghatékonyabbak” – mondja Miroslav Slambora, a versenyautó építő és szervizelő eszközök koordinátora.
Miroslav Slambora, a versenyautó építő és szervizelő eszközök koordinátora
A legendás Simply Clever megoldások egyike az időspórolás érdekében – az akkumulátoros
eszközöket a kamionon kívül tárolják, a szerelők keze ügyében
Amikor egy szervizszünet harminc-negyvenöt percben korlátozott, minden másodperc számít, úgyhogy drága lehet minden mozdulat. Az akkumulátoros csavarkulcsok vagy fúrók egy megbízható Velcrón lógnak, a kamion ajtajának jobb oldalán például, a tartalékakkuk és a töltők pedig szemben velük helyezkednek el. A szerelők harminc másodpercen belül tudnak akkumulátort cserélni.
Egy hely mindennek, nem számít, mennyire kicsik, ahogyan a tökéletesen elrendezett
fiókon látszik, mely csatlakozók számára lett kialakítva
Gyorsbeavatkozó állomás
Minden alkatrész tökéletesen rendezett a végtelen rekeszekben, fiókokban és szekrényekben, és világosan látható, hogy a csapattagok egy szemvillanás alatt megtalálnak mindent, amire szükségük van. Nagyobb alkatrészek is vannak, a csapat tizenkét első lökhárítót visz egy versenyre. „A gumik mellett a lökhárító a leginkább használt alkatrész. Mindig ez az első, ami megsérül egy versenyen. És akkor is problémás lehet, ha nem is látszik rajta. Amennyiben sérült, jobb kicserélni és megjavítani a következő szervizmegállásig, hogy úgy működjön, ahogyan kell. Fontos például, hogy biztosítsa a levegő számára az átjutást a fékek hűtése érdekében” – magyarázza Slambora.
Tökéletesen kialakított fiók a csatlakozóknak
Amennyiben egy sérült versenyautónak sikerül visszajutnia a szervizparkba, a csapat csaknem mindennel meg tud birkózni fél óra alatt. „Amíg a bukócső nem sérült, vissza tudjuk állítani az autót elég jó formába, hogy folytathassa és még nyerhessen is. Ki tudjuk cserélni az erőátvitelt, a tengelyeket, a differenciálműveket, a sárvédőket, és még két komplett szett tartalékajtót is viszünk a kamionnal. Egy tetőt is viszünk, jóllehet azt egy kicsit trükkösebb kicserélni” – mondja Slambora. Számos alkatrész előre össze is van szerelve már, mivel olykor könnyebb kicserélni a teljes egységet, mint csak egy specifikus alkatrészt. Amennyiben probléma van a kormányzással például, gyorsabb kicserélni a teljes kormányművet egyszerre.
Az első lökhárítók bőséges kínálatát tárolják a kamion felső részén. Tökéletes formában kell őket tartani
És miért visz a kamion annyi vizet a mosáshoz, amikor az autóverseny nem egy szépségparádé? Hogy megelőzzék a káoszt egy verseny során, szigorú rendnek és tisztaságnak kell lennie. Egy szervizelés folyamán a versenyautókat tökéletesen megtisztítják kívül-belül mindig. Ez segít felfedezni bármilyen kopást és repedést időben, miközben javítja a versenyzők komfortját és koncentrációját azzal, hogy nem kell port belélegezniük, valamint megkíméli a navigátor hangszálait is. Ugyanezt a szigorú szabályt alkalmazzák a szervizkamionra is. „Ez a munkahelyünk, és ez tükrözi a professzionális szintünket” – mondja Slambora.
Fontosabb, mint valaha
A mobil szervizlétesítmények bonyolultsága és a vele szembeni elvárások folyamatosan fokozódtak az évek során, és ezáltal a kamion felszereléseivel szemben is elvárások helyeződtek. A múltban a versenyek során a kamion az egyik helyről a másikra ment, a szervizszünetek viszonylag rövidek voltak, és mivel a bonyolultabb javításokat nem lehetett megejteni a helyszínen, a kamion kevesebb felszerelést tartalmazott. Emellett, ahogyan Slambora fogalmaz, nem volt olyan fontos az autót tökéletes állapotban tartani. Ma a hatalmas szervizparkok által a csapatok fel tudnak készülni a viszonylag nagy sérülésekre is, és vissza tudják küldeni az autót a versenybe.
Tartalék kipufogók és a háttérben turbófeltöltő csonkok
És a legnagyobb kaland, ami utazás során esett meg a szervizkamionnal? „A hajóra történő felállás általában elég nehéz. Mivel minimális hely van a kamionunk felett, alacsony beállási szögre van szükségünk, hogy ne rongáljuk meg a függő dolgokat. Szükségünk van az operátorra, hogy asszisztáljon nekünk ékekkel és kábelekkel. Ez az, amikor egy kicsit idegessé válik mindenki mindenfelé. Tizenöt éve nagyobb probléma volt ez, most már azonban felkészültek a kikötők. Egy másik probléma, amikor Svédországba megyünk vagy valahova, ahol hó van – nem könnyű egy ekkora járművet kezelni. Óvatosnak kell lennünk, hogy hol parkolunk le és hogy hol haladunk, hogy megelőzzük a megcsúszást és a felborulást. Olykor eléggé feszültté válik ez, eddig azonban sikerült belőlük jól kijönnünk” – emlékszik vissza Slambora.
Motorolajos kannák
A Skoda Motorsportnál befejezés alatt van egy új kamion, ami már a nyáron rendelkezésére fog állni a csapatnak. A jelenlegi kamion tizenöt éve járja az utakat, és négy évvel ezelőtt kapott egy új karosszériát. Ennek ellenére, mint ahogyan látható is, úgy néz ki, mint az újak. Slambora tudja már, hogy mit akar fejleszteni az új kamionon, mint például az emelők megközelítését, melyek a versenyautót emelik fel. Ezeket a kamion belsejéből külső tárolókba teszik, hogy könnyebben hozzáférhetők legyenek és ahonnan nem kell olyan sokat cipelni őket. Ki tudja, ezek az extra néhány másodpercek jól jöhetnek valamikor…
Műszaki adatok
|
Skoda Fabia R5 |
Skoda Motorsport kamion |
Súly: |
1230 kg |
25000 kg* |
Méret: |
4 m x 1,8 m |
18 m x 2,5 m x 4 m* |
Hengerűrtartalom: |
1620 cm3 |
15600 cm3 |
Teljesítmény: |
205 LE |
500 LE |
Forgatónyomaték: |
420 Nm |
2400 Nm |
Fogyasztás: |
60 l / 100 km (versenykörülmények között) 20 l / 100 km (etapon) |
30 l / 100 km |
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: |
4,8 s |
- |
Végsebesség: |
197 km/h |
90 km/h |
* beleértve a trélert
Andrew
2018. augusztus 10.