Get Adobe Flash player

A gondok ellenére pozitív Ostberg

Mads Ostberg a 2019-es szezon során segíti a Citroen Racinget a francia gyártó R5-ös kategóriájú autójának, a Citroen C3 R5-nek a fejlesztésében, aközben, hogy részt vesz a pilóta egyes rali világbajnoki futamokon, megmérettetve magát és a gépet a WRC 2 Pro kategóriában.

A norvég a murvás versenyek után a szilárd talajon megrendezett Deutschland Rallye-n állt csatába, melyen elég sok dolog hátráltatta. A shakedown-on rögtön problémái akadtak az egyik hátsó kerékkel, majd ki is csúszott a bemelegítésen. „Úgy hagytuk el a szervizt, hogy volt egy kis gondunk hátul, és az időzítés, valamint az új szabályok miatt meg kellett csinálnunk a szakaszt, úgyhogy átmentünk rajta tudva azt, hogy nem lesz olyan kellemes” – magyarázta. „Amikor visszajöttünk, megjavítottak mindent a szerelők, úgyhogy a második futásunk rendben volt. A harmadik egy kicsit érdekesebb lett: volt egy kis szünet a shakedown-on, mielőtt elrajtoltunk. Azt vártam, hogy a gumik melegek még, de nem hiszem, hogy azok voltak! És alapvetően rosszul becsültem fel a fékezést, és lementem a mezőre. Nos, leugrattam valójában…”

A Citroen C3 R5-nek a verseny pénteki napján aztán sebességváltó és fékproblémái adódtak. „Elég sok fék van elöl, ez egy tervezési hiba, nem tudunk vele mit kezdeni alkatrészek nélkül” – panaszkodott Ostberg az első napon. „Kísérletezek most. Nincsen vesztenivalónk. Csinálni fogok egy olyat, amit tizenhét éves koromban, egy Volvót vezetve csináltam. Hasonló gondom volt, úgyhogy igazán jó fékbetéteket tettem hátra, előre pedig elég régieket, és ez igazán jól működött. Visszamegyek tehát a múltba, és megpróbálok néhány régi trükköt alkalmazni az új autón.”

Másnap más problémák hátráltatták a versenyzőt, előbb az addig a kategória élén álló Kalle Rovanpera kicsúszása miatt vesztett időt, amit jóváírtak neki, majd a több mint negyven kilométeres hírhedt panzerplattei szakaszon kapott defektet mindkét teljesítés során. „Egy nagyon jó nap volt a mai, kivéve a sajnálatos szituációt a felnikkel ismét. Ugyanaz a dolog, mint murván a szezon korábbi részében, a felni éle lyukat vág a gumiban. Nem vagyok boldog, hogy ezek a problémáink vannak ismét, ugyanakkor csak tanulni tudunk belőlük” – mondta el Ostberg, aki visszautalt az előző napi fékgondokra is. „A fékbetétekkel történt kísérletek jók voltak, ezzel folytatjuk holnap! Pozitívak maradunk, de meg kell mondani, hogy ezek nélkül a ’technikai’ problémák nélkül, melyekkel nem tudunk mit csinálni, vezetnünk kellene a versenyt, ez pedig pozitívum.”

Ostberg a két defekttel több mint négy percet vesztett, a versenyt pedig a WRC 2 Pro negyedik helyén zárta végül, a győztes Jan Kopecky-től – aki szintén vesztett egy percet egy kidurrant abroncs miatt a katonai kiképzőközpontban – három és fél perces lemaradásban.

 

Nem új keletű problémák

Ostberg már a német világbajnoki futam előtti sajtótájékoztatóján is beszélt a C3 R5 fejlesztési munkálatairól. „Úgy gondolom, elvégeztünk néhány jó tesztet az elmúlt néhány hétben. Az autó felfedezésében vagyok még mindig, megpróbálok fejlesztési területeket találni és hozzá is szokni az autóhoz aszfalton. Úgy gondolom, tettünk előrelépéseket, és elég kényelmesen érzem magam az autóban, de van még néhány gondunk, azt hiszem, amit nem igazán tudunk megoldani jelenleg, és meg fogunk próbálni alkalmazkodni is. Az biztos, fontos, hogy a vezetésem precíz, és korrekt, hogy jól érezzem az autót.”

Amikor a konkrét problémákról kérdezték, a következőket válaszolta a rali világbajnokságon több mint egy évtizedes tapasztalattal bíró pilóta: „Úgy gondolom, eléggé hasonlóak, mint amik korábban voltak. Gondok a fékezés során, amiket megpróbáltunk megoldani, és a Citroen tett néhány jó lépést a megoldás érdekében, de nem érzem magam nyugodtnak még ezzel, és talán… További gyakorlásra van szükségem, hogy úgy csináljam a dolgokat, ahogyan tennem kell ezzel az autóval. Annyit edzek tehát, amennyit csak tudok, és nyilvánvaló, hogy nem csinálom tökéletesen mindig.”

 

Andrew