Get Adobe Flash player

Futómű és más módosítások a Yaris WRC-n

A Toyota rali világbajnoki csapata azt állította a Török Rally előtt, hogy kiküszöbölték a durva felületen megmutatkozó gyengeségüket, ami miatt lassúnak bizonyultak a tavalyi futamon.

A csapat egyik versenyzője nyerte 2018-ban a világbajnokság vérkeringésébe akkor visszatérő futamot, de a győztes Ott Tanak gyorsan elismerte, nem volt elég gyors. „A teljesítményünk nem volt rossz” – mondta az idei pontversenyt megnyugtató előnnyel vezető észt pilóta. „Megtettük, amit tudtunk, de nehézséget okozott számomra, megpróbáljak nagyobb különbséget kiharcolni, amikor vezettem a versenyt. Nehéz lett volna keményebben nyomni. Tennünk kellett valamit.”

Azóta a Toyota GAZOO Racing ralicsapata átfogó munkát végzett a BOS-tól származó felfüggesztésen. A Török Rally-t megelőző, Görögországban tartott teszten Tanak és csapattársai, Jari-Matti Latvala és Kris Meeke is vezették természetesen a Yaris WRC-t, és egyhangúlag támogatták az új alkatrészek versenyen történő használatát.

Az alakulat főmérnöke, Tom Fowler elmondása szerint csapata nem is készülhetett volna fel jobban a török megmérettetésre, a világbajnokság legdurvább felületű megmérettetésére. „Tavaly elfogadtuk, hogy nem vagyunk gyorsak, de értettük, hogy a többiek bajba juthatnak” – magyarázta az autosport.com-nak a viadal rajtja előtt. „Ezúttal ez nem fog megtörténni. Tanult erről a versenyről a többi csapat, és készen fognak állni rá.”

Fowler mérnökgárdája azon dolgozott, hogy könnyítsenek a felfüggesztés elemein, csökkentsék a tömeget minden keréknél. Amikor arról kérdezték, hogy kockáztatott-e a csapata azzal, hogy könnyebb alkatrészekkel fog futni a szezon legkeményebb versenyén, a következőket válaszolta a szakember: „Nem egy olyan dolog ez, amivel rohantunk, nagyon hosszú ideje gondolkodunk már rajta. Rajta vannak ezek az alkatrészek a homologizációs papíron januártól. Ez egy nagy lépés, de könnyű volt meghozni a döntést.”

Fowler azt is felfedte, hogy a fejlesztéseket titokban azon a Yaris-on tesztelték, amit Juho Hanninennel neveztek a júniusi Szardínia Rally-ra, a világbajnokság legutóbbi durva talajú murvás versenyére. „Ezek az alkatrészek voltak a valódi oka, hogy Juho ott volt Szardínián” – árulta el mérnök. „Úgy gondoltuk, hogy futtatjuk őket az autókon Olaszországban, végül azonban úgy döntöttünk, hogy Juhót indítjuk és meglátjuk, hogyan teljesítenek versenykörülmények között. Nagyon jól működtek, ez az, amiért ezekkel megyünk Törökországban.

A felfüggesztés egyes csatlakozóelemein könnyítettünk, és a lengéscsillapítón belüli szelepelés is egy kicsit más. Mérnökként természetesen egy kicsit óvatosak voltunk, de amikor mindhárom pilóta emellett, a leggyorsabb kivitel mellett tette le a voksát a teszten, nehéz volt vitatkozni. Hogy mekkora lépés ez? Nehéz ezt megmondani. Elég hosszú út van mögöttünk a tavalyi év óta, úgyhogy lehet, hogy éppen utolértek bennünket a többiek. Meglátjuk ezen a héten.”

Az új felfüggesztés mellett Fowler csapata megoldást talált a hátsó szárnnyal kapcsolatos kérdésre is, mely a Finn Rally-n jött elő és ami után az FIA tisztázta az elemre vonatkozó szabályokat. Az a szárny, amit a Deutschland Rally-e szereltek a Yaris WRC-kre, egy átmeneti kivitel volt, a török futamra egy teljes újat homologizáltak, mely szemmel láthatóan is különbözik az elődjétől.

Fowler megerősítette azt is, hogy a Toyota idei szezonban használt harmadik fajta kereke megszüntette az aszfaltos versenyeken tapasztalt felnitöréseket.

A fékproblémát, ami Tanak győzelmébe is kerülhetett volna Németországban, a fékbetétek és féktárcsák bekoptatási folyamatának is tulajdonították. A bekoptatásra egy új eljárást vezettek be, ennek a részeként a pilóták maguk fejezik be a műveletet minden egyes szettnél.


Andrew

 

2019. szeptember 13.