Get Adobe Flash player

Árokból a dobogó felső fokára – a Fiesta R5 MkII első világbajnoki győzelme

Gus Greensmith nem mindennapi körülmények, egy borulás és egy árokban történt kerékcsere után szerezte meg a Ford Fiesta R5 új változatának, az MkII-esnek az első WRC 2 Pro győzelmét a 2019-es Török Rally-n.

Greensmith, aki tesztpilótaként oroszlánrészt vett ki az M-Sport második R5-ös gépének fejlesztéséből, kontroll alatt tartotta a rali világbajnokság legfőbb támogató kategóriájának versenyét Törökországban, amikor az utolsó előtti gyorsasági szakasz célja után közvetlenül lecsúszott az útról az autóval. A brit pilótának sikerült onnan kijutnia, majd egy kerékcsere után a befejező szakaszt is teljesíteni tudta, megszerezve az új gép első kategóriagyőzelmét.

„Amikor hétfőn reggel felébredtem, nagyjából hatvanöt évesnek éreztem magam!” – mesélte Greensmith az autosport.com-nak. „Kinyitottam a szememet, és azt gondoltam, ’igen, a tegnapi nap eléggé stresszes volt’. Megzavart valami a szakasz utolsó néhány kanyarjában, aztán beesetünk az árokba közvetlenül a cél után. Az autó az oldalára borult, egy mély árokban volt. Ültem az autóban, és azon gondolkodtam, ’szentséges ég, nem akarok visszamenni az M-Sporthoz, ha nem tudom kivinni innen ezt az autót’. Jöhet földindulás is, ki fog jönni az árokból…”

Végül ez sikerült, de Greensmith kálváriájának nem volt még vége. „A balesetben eltörött az emelő, nekünk viszont ki kellett cserélnünk egy kereket, úgyhogy egy árok fölé kellett vinnem az autót, így tudtuk levenni a kereket. Elég drámai volt ez az egész.

Nem lehetett észrevenni akkor, de a cél után orvoshoz vittek a hő okozta kimerültség miatt. A legfőbb dolog, hogy meglett az eredménye. Tökéletesen futott az autó a verseny folyamán, nagyszerű volt, hogy meg tudtuk mutatni a potenciálját és győzelmet tudtunk szállítani az M-Sportnak. De természetesen nem tettem könnyűvé magamnak.”

„Úgy gondoltuk, nagyon nehéz lesz, de sikerült megcsinálni úgy, hogy hárman voltunk, mi ketten, valamint egy pályabíró. Visszafordítottuk a négy kerekére, levittük az árokba, és valahogy visszatértünk az útra!” – mesélte Greensmith navigátora, Elliott Edmondson a balesetről.

 

Andrew