Get Adobe Flash player

Szabályos az R5-ös Citroenek intercoolere?

Nagy sikerrel fejezték be a Citroen C3 R5-sösök a 2019-es Katalán Rally-t, a világbajnokság utolsó előtti fordulóját, a Citroen Racing azonban jókora büntetésben részesült.

A spanyol viadal abszolút értékelésében a World Rally Car-okat követve két R5-ös Citroen is befért a legjobb tízbe, Mads Ostberget kilencedikként, Eric Camillit pedig tízedikként intették le. A norvég pilóta egyúttal a WRC 2 Pro értékelést nyerte meg, míg francia társa a WRC 2-t. A versenyt követő technikai ellenőrzésen azonban kiderült, hogy mind a DG Sport, mind a Sainteloc Racing autójában olyan intercooler van, ami nem felel meg a C3 R5 homológlapjának.

 

Módosított hűtő

Camilli C3 R5-ösénél, melyet a Sainteloc Racing biztosított számára, a hűtő felső része módosításra került, és emiatt nem felelt meg a homologizált alkatrésznek.

Ez az FIA 2019-es Nemzetközi Sportkódexének 10.3.3-as paragrafusában, valamint a Nemzetközi Sportkódex J Függelékének 261-02-3-as paragrafusában foglaltaknak a megszegését jelentette, amiért a Citroen Racinget tízezer eurós büntetéssel sújtották.

A versenyfelügyelők a futam leintését követően este 21:00-kor hallgatták meg Vincent Duchert, a Sainteloc Racing rali menedzserét, valamint a Citroen Racing részéről Didier Clementet és Francois Grandclaudont. Az eseményen az FIA technikai delegáltja, Jerome Toquet és az ő helyettese, Mathieu Rougnon is jelen volt.

Ducher állítása szerint a kérdéses autó balesetet szenvedett korábban, és a javításhoz új alkatrészeket rendeltek, köztük egy hűtőt is. Azért, hogy be tudják szerelni a helyére az új alkatrészt, módosítást kellett végezniük rajta.

Grandclaudon arról számolt be, hogy az új alkatrészeket standard alkatrészekként küldik az ügyfeleik részére. A pontos instrukciót, hogy hogyan lehet ezt a hűtőt módosítani azért, hogy megfeleljen az a homológlapon foglaltaknak, nem küldték el az ügyfélnek. Grandclaudon elismerte, hogy hibáztak.

Hosszas gondolkodás után a versenyfelügyelők azt a következtetést vonták le, hogy a szabályszegés teljes mértékben a Citroen Racingnek tudható be. Az FIA 2019-es Nemzetközi Sportkódexének 12.4.1-es és 12.2.1-es paragrafusát összekapcsolva a büntetést emiatt a Citroen Racingre szabták ki.

A körülményekre tekintettel a versenyzőt, Camillit nem büntették.

Új beszállító

Ostberg DG Sportos gépének esetében az intercooler a versenyfelügyelői határozatának „tények” bekezdése szerint „nem volt azonos azzal, mint amiről a homologizációs folyamat során fénykép készült”.

A Citroen WRC 2 Pro-ba nevezett csapatát, a Citroen Totalt is tízezer eurós büntetéssel sújtották, ugyanazon szabályszegésekre hivatkozva, mint Camilli esetében.

A versenyfelügyelők a futam leintését követően este 21:20-kor hallgatták meg a Citroen Total részéről Clementet és Grandclaudont, valamint a DG Sport részéről Luc Mansetet és Jeremy Chevallereant. Az eseményen Toquet és Rougnon úgyszintén jelen volt.

A meghallgatáson Grandclaudon elmondta, hogy az intercooler esetében beszállítót váltottak. Minden alkatrész, ami beszállítóktól érkezik a Citroenhez, ellenőrzésen esik át, összehasonlítják azokat a homológlapon látható fényképekkel. Az intercooler ezen konkrét részlete nem látható azon a fényképen, amit az autó homológlapjába foglaltak, az előző változathoz képesti különbséget pedig emiatt nem vették észre az ellenőrzések során.

Jóllehet a határozat „tények” bekezdésében említett fényképeket a homologizációs lap nem tartalmazza, azok ugyanúgy autentikusak a jármű megfelelőségét illetően, mint ahogyan azt a homológlap első oldalán is kinyilatkozzák.

Hosszas gondolkodás után a versenyfelügyelők azt a következtetést vonták le, hogy a hiba a minőségellenőrzési folyamat következménye. Mindazonáltal szabályszegés történt. A büntetést a rali világbajnokság 2019-es sportszabályzatának 27.2.1-es paragrafusa szerint szabták ki.

Andrew