Get Adobe Flash player

Elektromos raliautót fejlesztenek Paddonék 2020-ra - A 800 lóerős elektromos Hyundai Kona

 

A 800 lóerős elektromos Hyundai Kona

A rali világbajnokság pilótája, Hayden Paddon ütős elektromos versenyautón dolgozik csapatával, a Paddon Rallysporttal.

„Sportszív van e mögött – azt akarom az autóktól, hogy hangosak legyenek és látványosak.” Ez az, amit Hayden Paddon mondott, amikor megkérdezte a Top Gear, hogy mit várhatunk a drámai kinézetű Hyundai Kona elektromos raliautótól, melyen a versenyző csapata dolgozik.

A raliautók általában jól szólnak természetesen, durrognak, ropognak. Ez a kocsi azonban teljesen elektromos hajtású lesz, Paddon azonban azt ígéri, érdemes lesz megfigyelni azt a hangot, amit kiad. De milyenfajta hang lesz ez? „Meglátjátok jövőre! Ez egy olyan dolog, amin jelenleg dolgozunk.”

A Kona – melyről modell készült már – a Hyundai Új-Zéland segítségével épül Paddon szülőföldjén a Cantebury Egyetem, a YES Power és a STARD segítségével. Utóbbi egy osztrák versenycsapat, mely elektromos rallycross autókon is dolgozik.

Ez az autó igazi raliversenyeken fog indulni, jóllehet egy kis, de elszánt csapat rakja össze, mielőtt bemutatkozna 2020-ban és az új-zélandi bajnokság egyes futamain venne részt.

„Nem egy elektromos bajnokságba való elektromos autót akarunk” – magyarázta Paddon. „A jelenlegi autók ellen akarjuk ezt bevetni, hogy megmutassuk, az elektromos hajtás is lehet gyors, vagány és tudja tartani magát. Az autósportban bármilyen autónak bármilyen autó ellen kellene mennie. Segíteni akarunk abban, hogy az emberek megváltoztassák az előítéletüket. Ennek érdekében szükséged van a figyelmükre, melynek érdekében arra kell vinned ezt, ahová már néznek. Az autóipari gondolkodás sokat változott már, egy olyan autó, mint amilyen ez is, sokkal inkább megvalósíthatónak tűnik már. Meg kell csinálnunk ezt most, máskülönben az autósport lemarad.”

Konkrét teljesítménycélok nem kerültek felállításra, Paddon azonban elmondta, hogy kétszázhetven és nyolcszáz lóerő közötti értéket várhatunk a gyorsasági szakaszokra úgy, hogy a teljesítmény manuálisan állítható lesz az utastérben azért, hogy egyensúlyozni lehessen a sebesség és az akkumulátor töltöttségi szintje között, függően a szakasz hosszától. „Sok szimulációs munka lesz a versenyek előtt, hogy kitaláljuk, hogyan tudja a legjobban megtenni az autó a távolságot” – mondta a versenyző-csapattulajdonos.

A maximális teljesítmény ugyanakkor nyolcszáz lóerőnél is több lesz – ami azonnal, egy egysebességes elektromos erőátvitelen keresztül érkezik meg – a rövid szakaszokon és a hegyiversenyeken, ahol nincsenek korlátozó tényezők. A Konát Paddon fogja vezetni a raliversenyeken jövőre, és egy óvatos tapasztalatszerzés lesz ez, hogy lássák, mire képes ez az elektromos autó a tradicionális, benzinüzemű riválisaival szemben.

„Egy kicsit nagyobb a szabadság Új-Zélandon a szabályokkal és az előírásokkal, emiatt ez egy jó hely indulásként. Egy kezdeti koncepció ez, hogy futtassuk az autót és hogy egy versenyen tegyük ezt. Nincs összehasonlítási alap jelenleg, versenyezni fogunk, hogy lássuk, hol áll valójában és hogy milyen kategóriájú elektromos raliautók lesznek majd.”

Paddon azt is reméli, hogy a Kona fejlesztése előnyt biztosít neki, amikor a rali világbajnokság az elektromos út felé veszi az irányt. „A rali világbajnokság egy olyan dolog, ami még mindig érdekel, maradt még néhány év bennem ezen a szinten. Talán jobban az alternatív technológia felé megy a bajnokság, mi pedig egy kicsi előnyben lehetünk az indulásnál.”

Addig is alig várjuk, hogy halljuk az autót…

 

Andrew

 

2019. december 15.