Get Adobe Flash player

Elektromos raliautót fejlesztenek Paddonék 2020-ra - Paddonék elektromos Hyundai raliautójának projektje

 

Paddonék elektromos Hyundai raliautójának projektje

Az eredeti ötlet

A 2018-as év elején Hayden Paddon elgondolkodott, hogy mihez akar kezdeni a Paddon Rallysport Group-pal, mint csapattal. Mi a csapat jövője? Mindig is a ralisportból veszi ki a részét, de belföldre vagy nemzetközi szintre fog a figyelem összpontosulni?

Először is Paddonnak és édesapjának, a PRG igazgatójaként dolgozó Chris Paddonnak azt kellett fontolóra venni, hogy hogyan nézhet ki az autósport színtere öt vagy tíz év múlva a globális versengést és az alkalmazott technológiákat figyelembe véve. „A jelenleg a raliversenyeken használt autókat nézve nehéz üzleti lehetőséget látni, mivel elavult a technológia” – kezdi Paddon. „Az alternatív energiát használó erőforrások nagyon gyorsan fejlődnek a felhasználó központú autóipari szektorban, az autósportban ugyanakkor nem annyira elterjedtek ugyanezek a fejlesztések, és természetesen a ralisportban sem.”

Ezek a gondolatok azok után jöttek, hogy a versenyző 2017-ben egy barátjával társalgott, és az elektromos hajtású raliautók koncepciójáról beszélgettek. „Ő azt vetette fel, hogy ezek egy újfajta megközelítést kínálhatnak a kereskedelmi befektetés megközelítésére vonatkozóan. Akkor összeráncoltam a homlokomat azt gondolva: ’Ne legyen EV!’, talán eltérően a legtöbb autósport rajongótól és a koncepcióról alkotott első benyomásukról. De minél többet gondolkodtam rajta, annál inkább láttam, hogy hogyan lehet kihasználni a kereskedelmi előnyöket és a potenciális üzleti lehetőségeket, hogy nemzetközi szintre emelje a csapatunkat.

Úgy gondolom, lesz helye mindig is a tradicionális belsőégésű motoros autóknak, ugyanakkor párhuzamban kell lennie az autósportok minden szakágában a legfelsőbb szintnek a járműiparral és a legfőbb autógyártókkal, máskülönben el fog tűnni az autósport.”

 

Az ötletet tervbe önteni

Egy ötlet életképes üzleti tervbe öntése erőfeszítést, elkötelezettséget, erőforrást és időt vesz igénybe.

A PRG jövőjének kezdeti gondolatai után az alábbiak következtek:

- Annak megfontolása, hogy hogyan kell a PRG-t strukturálni személyzeti és a szükséges szaktudás szempontjából.

- Megfelelő hely és létesítmények keresése.

- A koncepció kifejlesztése egy olyan pontig, hogy arról tárgyalni lehessen a lehetséges kereskedelmi partnerekkel.

- Tárgyalások és a technikai együttműködés megerősítése olyan szervezetekkel, akik kutatás-fejlesztéssel tudják támogatni a projektet.

„Ez egy nagyon hosszú folyamat volt 2018 elejétől – kialakítani a PRG struktúráját és személyzetét, megalkotni a PRG új divízióját, amit Alternative Energy Motorsport Developmentnek (AEMD) neveztünk el, a lehetséges helyek kiválasztása a megfelelő létesítményekkel, aztán pedig beszélni azokkal az emberekkel, akikről azt gondoltuk, hogy megvan a megfelelő szaktudásuk a projekthez” – meséli Paddon.

„A koncepció bizonyos pontjánál megkerestük a lehetséges kereskedelmi partnereket. Az ő támogatásukkal ki tudtuk fejleszteni a koncepciót a tervezési fázisokig és formálisan bevonni az első embereket. A projekt sarokkövei a technikai együttműködések, amiket az osztrák Stohl Advanced Research and Developmenttel (STARD) és a Cantebury Műszaki Egyetemmel, annak kifejezetten a Cantebury Motorsport Egyetem (UCM) projektcsapatával tudtunk kialakítani.”

 

A projekt alapvető célja

A projekt fő célja végül is az, hogy megalkossanak egy olyan Hyundai EV raliautót, ami képes teljes napos raliversenyek teljesítésére. A projekt bemutatja azt is, hogy az elektromos járműtechnológiával kapcsolatos újfajta gondolkodásával mire képes a PRG és hogy hogyan lehet ezt alkalmazni a ralisportban.

„Az első Hyundai Kona EV raliautó elismerést fog kapni a teljesítmény tekintetében és máshogy fogja a dolgokat végezni az eddig látott elektromos meghajtású versenyjárművekhez képest” – magyarázza Paddon. „Az egyik ilyen elem a hang - elkötelezett vagyok abban, hogy biztosra menjünk, hogy az autónk olyanfajta hangot bocsásson ki, amit egy ralirajongó élvez. Egy teljesen praktikus nézőpontból egy raliautónak hangot és megkülönböztető hangzást kell kibocsátania a biztonsági emberek, a sportbírók, a média és a raliakciókra kíváncsi nézők felé. A raliautó hangja terjed feléd a szakaszon, és aztán feltűnik az autó, a versenyben pedig ez az egyik mágikus tényező a ralirajongók számára. Ez tehát egy alapvető fontosságú elem.

Az a célunk 2020-ra, hogy a rövid formátumú eseményekre fókuszáljunk, melyek segítenek bennünket a Hyundai EV raliautó teljesítményének és megbízhatóságának fejlesztésében. A harmadik évre, 2021-re térve arra fogjuk a figyelmünket fordítani, hogy növeljük az EV raliautó hatótávját, hogy képes legyen teljes hosszúságú raliversenyek teljesítésére. Ez egy kulcsfontosságú kihívás, ami a projekt kezdetétől meghatároz minden fejlesztési munkát.”

 

Mi a projekt időterve?

- A Hyundai Kona EV raliautó Prototype 1 nevű változata 2020 áprilisában fog futni.

- 2020 hátralévő részében a PRG tesztelni és fejleszteni fog, valamint az első prototípust néhány kisebb versenyen is futtatja Új-Zélandon.

- 2021-re az első Hyundai Kona EV raliautót olyan szintre fejlesztik, hogy egy teljes programot tud futni raliversenyeken.

- Ez idő alatt a PRG kifejleszti a Hyundai EV raliautó második prototípusát is, melyet 2021-ben fejeznek be.

Milyen kihívásokon kell túljutni?

Ahogyan fentebb is említésre került, a jelenlegi EV technológiával jellemzői miatt más megoldásokra van szükség, amiket egy EV raliautón alkalmazni szükséges, úgymint:

- hangzás,

- hatótáv.

További, a projektben vázolt rövid kihívások:

- A motorteljesítmény és a nyomatékvektorok hasznosítása a murvás/alacsony tapadású szituációkban.

- Tűz- és biztonsági rendszer.

- A raliversenyek személyzetére vonatkozó biztonsági folyamatok.

- Töltőrendszer.

„Számos mérnöki kihívás van, amit meg kell oldanunk” – mondja Paddon. „Ezekre az aspektusokra megoldást találni egy fontos szempontja a STARD-dal és a UCM-mel történő technikai együttműködésünknek, és tény, hogy csapatunk elkötelezett, hogy a megszokott megoldásokon túl gondolkodjon és új megoldásokkal álljon elő. Abból, hogy az EV technológia valamennyire létezik már, tudni, hogy a teljesítmény megvan már – egyes autók 1000 lóerő (745 kilowatt) feletti teljesítménnyel rendelkeznek. Ez az, hogy hogyan tudod hasznosítani a teljesítményt a ralisportban, például a nyomatékvektorokkal a murvás/alacsony tapadású szituációkban.

Az Új-Zélandi Autósport Szövetséggel dolgozunk együtt, hogy biztonsági előírásokat állítsunk fel, és dolgozunk a saját tűz- és biztonsági rendszereinken is. A ralisport a pályaversenyzéshez képest több kihívást nyit meg a hatótáv, a töltőrendszerek és a hangok tekintetében, és amint ezekre az elemekre megtaláljuk a megoldást, azok közül sok felhasználható lesz az általános közlekedésben lévők, EV autó tulajdonosok számára is.”

 

Hogyan működtök együtt az autósportokat felügyelő testületekkel?

A PRG a globális felügyelőtestület, a Nemzetközi Automobil Szövetség által az elektromos autókra megalkotott jelenlegi biztonsági útmutatók szerint dolgozik. Az Új-Zélandi Autósport Szövetséggel is együttműködnek, hogy segítsenek létrehozni egy hasonló biztonsági útmutatót a belföldi versenyeken használt elektromos járművekre.

Paddon megjegyzi, hogy annak a módja, ahogyan az elektromos versenyjárművek és az akkumulátor cellák manapság megépítésre kerülnek, eltér a korábbi változatoktól. „Ez csökkenti a súlyos esetek kockázatát, mint amilyen a tűz is. Tény, hogy egy tűz valószínűsége az EV raliautónkon kisebb, mint a belsőégésű motoros raliautónkon.”

 

Mit gondolsz, miért van szüksége a világnak az elektromos raliautókra?

Paddon nincs egy egyedül azokkal a gondolatokkal, hogy amennyiben az autósport folytatni akarja a növekedést és a csúcsszintet akarja képviselni, aktuálisnak és relevánsnak kell lennie, hogy az autósportnak az autóipar jövőjével összhangban kell lennie.

„Ha nincs összhangban, az autósport csúcsszintje el fog tűnni, csúcs szint nélkül a hatás pedig az autósport minden szintjén – legyen az elektromos jármű vagy nem elektromos jármű – súlyos lesz. Az autósport mindig is csúcson volt az új autóipari technológiákban, de ugyanazon szintű csúcstechnológia nem létezik ugyanazon a szinten. Előrébb kell lennünk a játékban.”

Az autósport számos formájában használnak elektromos járműveket jelenleg – egy új Extreme E off road sorozatot nemrégiben jelentettek be, az elektromos hegyi autók rekordokat állítanak fel olyan híres versenyeken, mint amilyen a Pikes Peak és a Formula E bajnokság. Ez csak néhány példa.

„A raliban azonban nincsenek elektromos járművek még” – mondja Paddon. „A ralisport szépsége pedig az, hogy ötvözi a fent említett szakágak összes kihívását, ami a teljesítményre vagy tartósságra/hatótávra fókuszálna, de nem mindkettőre. A ralisport megteremti a lehetőséget, hogy összekapcsoljuk mindkét célt.”

 

Fel fogják karolni a versenyzők az elektromos raliautók koncepcióját?

„Értem, hogy a jelenlegi autósport rajongók a határon lesznek az indulásnál, de mint minden újhoz, ehhez is hozzá tudnak szokni az emberek. Végül az elektromos raliautók lenyűgözőek lesznek, és egy hamisítatlan, versenyképes és új formáját fogják létrehozni az elektromos járművek autósportjának. Más lesz minden, mint amit most gondolunk. Az elektromos versenyautók komoly sebességgel fognak rendelkezni, és mindegyikük ki fog bocsátani zajt, ahogyan a technológia fejlődik a következő néhány évben.

Az elektromos járművek autósportja megnyithatja az ajtókat olyan emberek előtt is, akik esetleg jelenleg nem nézik az autósportokat. Nem szabad elfelejteni, mi egy kicsi sportág vagyunk összehasonlítva sok mással, és ha az új technológia és a releváns technológia érdeklődést vált ki egy új közönségtől, az szintén pozitív.”

 

Miért a PRG a megfelelő szerveződés egy ilyen természetű projekt véghezvitelére?

„Csapatként azt a felfogást nyomjuk, hogy a megszokott megoldásokon túl gondolkodjunk” – mondja Paddon. „A kivi környezet és a nagyrabecsült találékonyság teszi Új-Zélandot tökéletes környezetté ahhoz, hogy egy ilyesmi kerüljön kifejlesztésre. Mint ahogyan a versenyzői pályafutásomban, a kudarc itt sem opció. Csodálatos kereskedelmi partnerekkel, technikai partnerekkel és a legügyesebb fiatal új-zélandi mérnökökkel rendelkezünk, én pedig tudom, hogy sikeresek leszünk.”

 

Kik állnak a PRG ambiciózus projektje mögött?

A projektet Matt Barham irányítja projektvezetőként, és Jack Williamson valamint Rory Callaway segíti tervezési oldalról. Őket Mike Pittams üzemvezető támogatja, valamint Ben Fretwell, aki legyártja és megépíti a prototípust. Paddon maga, valamint Vanessa MacAskill adminisztrációs vezető tartja mozgásban a projektet és biztosítja, hogy teljesüljenek a céldátumok.

A PRG STARD-dal történő együttműködése kulcsfontosságú a fő alkatrészek beszerzése szempontjából, de a PRG tervezési csapata szorosan együtt dolgozik a STARD-dal, hogy jóváhagyják és teszteljék a koncepciókat. A PRG UCM-mel történő együttműködésének keretében a UCM fiatal és szenvedélyes mérnökcsapata felelős az aerodinamikáért, a tesztelésért és gyártási feladatokért.

 

Kik a projekt legfőbb támogatói?

Mivel adott Paddon erős személyes együttműködése a Hyundai Új-Zélanddal, logikus, hogy Új-Zéland legnagyobb értékesítési mutatókkal bíró járműmárkája – az elektromos és hibrid technológiák iránti saját elkötelezettségével – jött a képbe, hogy támogassa a PRG elektromos raliautó projektjét.

„A Hyundai Új-Zéland és a PRG ugyanazokat a víziókat osztja az autóipari szektor jövőjével kapcsolatban” – mondja Paddon. „Tervezzük azt is, hogy ezen projekt keretében új technológiai ötleteken dolgozzunk együtt.

A YES Power-rel nemrégiben bejelentett együttműködés is kulcs ehhez a projekthez, mivel ők a hivatalos hajtómű partnerünk.”

Paddon jó hasznát vette annak a képességének, hogy erős kereskedelmi partnerséget faragjon a támogatói opciók szélesebb körű felfedezésével. „Szerencsések vagyunk, hogy bebiztosítottuk a Callaghan Innováció támogatását, ami egy kritikus lépés volt azért, hogy lehetővé váljon ez a projekt. A Callaghan Innovációval, valamint a Hyundai Új-Zéland által támogatott Pinnacle Programme-mal együtt – ami olyan 15-18 éves gyerekeket támogat, akik a szaktudásukat és a vezetési képességeiket akarják fejleszteni, hogy a legjobbak legyenek az általuk kiválasztott területen – a PRG biztosítja, hogy új és fiatal emberek kerüljenek bevonásra a projekt során, hogy segítse a képzett és szenvedélyes emberek fejlődését.”

 

A PRG eddigi sikerei

- Négyszeres új-zélandi ralibajnokok.

- Hozzásegítették a Hyundai Új-Zélandot, hogy megszerezzék az első gyártói bajnoki címet a Hyundai számára világviszonylatban.

- Haydon Paddont a rali világbajnoki szintig vitték a nemzeti bajnokságon és a Pirelli Star Driver sorozaton keresztül.

- Kilencvenöt százalékos célbaérési ráta tizenkét év alatt az új-zélandi versenyeken.

- Új-Zéland legsikeresebb ralicsapata.


Andrew

 

2019. december 28.