Get Adobe Flash player

Időmérés és nyomonkövetés – csinálod, mert szereted ezt! - Az SIT egy tipikus hétvégéje

 

Az SIT egy tipikus hétvégéje


Ahogyan az SIT Sports működik a színfalak mögött


Alex Rodriguez a 2017-es Portugál Rally-n mutatta be, hogyan zajlik az SIT egy hétvégéje, amikor a nyomonkövető és időmérő rendszert biztosítják egy rali világbajnoki futamon. Az SIT rali menedzsere mesél:

 

Szombat

„Huszonegy emberünk van, összesen huszonkilenc azokkal, akik Barcelonából segítenek minket. A többi ember a helyszínen dolgozik számos funkcióban. A két emberből álló első csapat a versenyt megelőző héten szombaton érkezik meg. Ők elkezdik letölteni az útvonaladatokat, és megteszik az első felkészülési lépéseket.”

 

Vasárnap

„Vasárnap kilenc további ember érkezik. A legtöbbjük a szerkezetek installációjában segít, mint amilyen a műholdas tányér is. Vasárnap készítjük elő a pályabejáró eszközöket is. A francia versenyeken, mint amilyen a Monte-Carlo vagy a Korzika, a pályabejárási átvétel vasárnap van, úgyhogy ott szombaton kell ezt előkészítenünk.”

 

Hétfő

„A többi versenyen a pályabejárási átvétel hétfőn van. Ezen a napon kimegyünk megnézni az új szakaszokat is, leellenőrizni az új helyeket, stb. Mint ahogyan itt a bragai szakasz, leellenőrizzük a műholdas antenna pozícióját a többi technikai berendezéssel együtt.

A legtöbb másik versenyen általában ugyanaz ez, úgyhogy nem kell leellenőriznünk mindent. Aztán helyi SIM kártyákat kell vásárolnunk, mivel Mexikóban például egy egyperces hívás öt euróba kerül, és hiszed vagy nem, a helyi SIM kártyák megvásárlása legalább egy délelőttbe kerül Mexikóban. Aztán elmegyünk a belépőkért és az akkreditációért, mielőtt van egy eligazításunk, ahol áttekintjük, hogy mi is fog történni.”

 

Kedd

„A keddi az első napja a pályabejárásnak. Egy vagy két emberünk reggel nagyon korán technikai támogatást ad ott. A többiek elkezdik a főhadiszállás installációját, és miután ott vannak már a számítógépek és megcsinálták a felhasználói fiókokat a versenyirányítás számára, be tudnak lépni a rendszerünkbe.

Ezen a napon jönnek a csapatok a nyomonkövetési dobozokért. A gyári csapatoknak mi visszük, mivel néhányan vannak csak. A többi résztvevőnek azonban magának kell jönnie érte és beszerelni azt. A gyártók számára teljesen optimalizált ez. Nekik csak be kell tenni a nyomonkövetési dobozt az autóban lévő speciális rekeszbe, és ennyi. A többi csapat számára azonban adunk kezelési útmutatót, hogy hová és hogyan szereljék a dobozt, az antennát, stb. Adunk nekik mindent, a dobozt, az antennát és a konzolt az SOS és OK gombokkal. Elég könnyű a beszerelés, és sok autót fel van már készítve a dolgokkal, mint amilyenek a lyukak a kábelek számára az antenna felé. Ez a kedd.”

 

Szerda

„A szerda egy sűrű nap, mivel először van nekünk a gyártók gépátvétele, ahol ellenőrizni kell, hogy megfelelően működik-e minden, működik a piros zászló, stb. Mindig, minden csapatot és minden autót leellenőrzünk. Aztán installálunk mindent az FIA szobájában, egy számítógépet, egy nyomtatót, és segítünk nekik a nyomonkövető és időmérő rendszer használatában. Szerdán a rali világbajnoki gyártók eligazítása is van nekünk. Ott vagyunk ezen az eligazításon, mivel elég gyakran beszélnek ott a változásokról, az időpontokról, valamint más olyan dolgokról, amiket tudnunk kell. Az eligazításon a gyártók képviselői vannak ott, valamint más csapatoké, mint amilyen a Jipocar vagy Valeriy Gorbané. A nem prioritásosok eligazításán is jelen vagyunk. Ez még fontosabb, miután maguk szerelték be a berendezést, és nekünk le kell ellenőrizni, hogy működik-e. Van néhány emberünk, akik fizikailag leellenőriznek minden autót. Itt, Portugáliában ez 14 órától eltarthat 22-ig is. Elkészítjük a speciális berendezést Jerome Toquet, az FIA technikai delegáltja, valamint Michele Mouton, az FIA biztonsági delegáltja számára is.

Speciális berendezést kapnak őkí így rádióösszeköttetés révén a nyomonkövető rendszerrel tudják követni az autókat. A térképek fent vannak már a számítógépen, a rádióval pedig megkapják a pozíciókat, így már be lehet színezni őket, úgyhogy beszédesek a térképen. Szerdán vagy csütörtökön ellátjuk a nyomonkövetési dobozokkal a szervezők autóit, a 0-s, a 00-s, a 000-s és a kísérőautót is. Szerdán a helyi időmérők összeszedik az ő berendezéseiket, valamint adunk nekik egy oktatást is, hogy hogyan kell működtetni azt.”

 

Csütörtök

„Csütörtökön van a shakedown, és el kell készítenünk az OB egységhez a csatlakozásokat is. Ez a közvetítőkocsi, amit a televízióhoz használnak. Kábeleket és más csatlakozásokat kell installálnunk. Néha elég komplikált ez, mint ahogyan tavaly Portóban is történt, ahol a célvonal körülbelül egy kilométerre volt az OB kocsitól, és kábeleket, egymást látó antennákat, valamint WiFit kellett installálnunk. Ha nézed ezt a TV-ben, azt mondod, ’oh, ez szép’, de nagyon sok munka van mögötte.”

 

Péntek

„Pénteken, kitalálhatod, itt az ideje a versenynek, a helyén van mindenki. Az időmérő részleg kimegy a szakaszokra, a két nyomonkövetési mérnök pedig itt van egész nap. A főhadiszálláson is van egy emberünk egész nap, hogy megoldja az esetlegesen felmerülő problémákat.

Itt, Portugáliában különösen sűrű a dolog az élő TV-s szakaszokkal, mivel minden nap vannak élő szakaszok. Ez azt jelenti tehát, hogy néha össze kell pakolnod minden felszerelésedet este, aztán átmenni a következő szakaszra, installálni és ellenőrizni mindent, hogy időben készen legyen a következő közvetítésre akár ötven kilométerrel arrébb is. Aztán ha működik minden, mehetsz a hotelbe és fel kell kelned korán, hogy a következő napon jelen legyél ismét. A hotelben arra van időd, hogy lezuhanyozz, megegyél egy croissant-t, és mész is újból.”

 

Szombat, vasárnap

„A szombat és a vasárnap alapvetően ugyanaz. Vasárnap a versenyt követően összepakolunk mindent. Aztán csinálunk egy ellenőrzést, hogy visszahoztak-e mindent, ami magában foglalja az időmérő berendezést a helyi időmérőktől és a nyomonkövetési dobozokat a résztvevőktől.

Nyilvánvaló, hogy történik egy figyelmeztetés, hogy fizetniük kell, ha elrontanak vagy elvesztenek valamit, miután ezt rájuk kell, hogy terheljük majd. Az olyan esetekben, mint amilyen Wales is például, tisztítást kell végeznünk azonnal, máskülönben sokkal nagyobb lenne a szállítási költség az ötven kilónyi sár következtében.

Mi vagyunk a felelősök a rajtlistáért, a végeredményért és mindenért. Néha várni kell az eredménylistával egy, a technikai ellenőrzésen jelentkező gond miatt, néha sokat kell várnunk, hogy kiadhassuk az eredménylistát. A versenynek tehát vége van délután 2-kor, aztán várnod kell 11-ig, hogy ki tudd adni a végső eredménylistát. Ha végzel korábban, meg tudsz fogni egy sört, de ha 11 van már, ágyba akarsz kerülni csupán.”

 

Hétfő

„Hétfőn hazarepülünk. Az irodában van három emberünk, akik elvégzik a berendezés teljes ellenőrzését, aztán vannak telekommunikációs srácok, akik megkérik az engedélyeket a jövőbeli versenyekre. Repülési engedélyekért is folyamodnunk kell, úgyhogy nem csak rádiós, de repülési engedélyekről is szó van. A tengerentúli eseményekre bérelnünk is kell repülőket. Aztán vissza kell csomagolnunk mindent, hogy elutazhassanak a következő eseményre.”


„Öt évvel ezelőtt, amikor kezdtünk, az FIA nagyon rövid idő alatt döntött. Amennyiben ilyen rövid alatt kell felkészülnöd a dolgokkal, az nagyon nehéz. Természetesen végeztél már előzetes munkát, de nem is kezdhetsz tiszta lappal. Ha a következő tendernél egy másik céget választanak, ez fog történni ismét, mivel lehetetlen tudni, hogyan is lehet ezt csinálni száz százalékosan. Nem a nulláról indultunk, miután csináltuk a spanyol nemzeti bajnokságot, de a rali világbajnokság teljesen más. Ez az, amit mondtunk is másoknak. Lehet, hogy jól működik a rendszered Ausztráliában, lehet, hogy szépen működik a rendszered Németországban, de amit Németországban használsz, lehet, hogy nem működik Mexikóban, vagy a rendszer, amit Ausztráliában használsz, nem működik Finnországban. Egy olyan rendszerrel kell rendelkezned, ami tizenhárom vagy tizennégy különböző versenyen is működik szerte a világon, különféle időjárási és különféle geológiai körülmények közepette. Pluszként a megfelelő emberekkel kell rendelkezned, akik nem a pénzért vannak ebben benne. Ha pénzt akarsz, menj valahova máshova! Azért csinálod ezt, mert szereted.”

 

A tapasztalat a minden

„Az egyik dolog, amit megtapasztaltunk, hogy a fő nyomonkövető rendszerünk túlterhelt volt a kezdetekben, mivel túl sok embernek adtunk jelszót, akik aztán beléptek, és túlterhelődött a rendszer. Egy új honlapot gondoltunk ki emiatt, ahol láthatod a pontokat a térképen, ugyanakkor nem lehet más igényed, csak azt látod, amit. Ez elég sok ember számára. A rendszer elég simán működik most, és egy tableten vagy a mobiltelefonodon is meg tudod nyitni.

Vannak azonban más dolgok is, például amikor megérkeztünk Svédországba. Az első évben -10, -12 fokig ment le a hőmérséklet, és szépen működött minden. A következő évben -21, -25 volt körülbelül, és a cellák üvegei hirtelen megfagytak, úgyhogy nem olvastak a továbbiakban, és ki kellett cserélnünk valamit a cellákban, hogy megakadályozzuk, hogy megismétlődjön ez. Ugyanez volt igaz a kábelekre is: az első évben rendben működtek, a második évben viszont megfagytak, és ha rájuk léptél, eltörtek. Ahogyan említettem, Mexikóban egyszerűen leteheted az antennát a földre, de ha Svédországban csinálod ezt, öt percen belül lemerül az elem a hideg miatt, úgyhogy védened kell őket. Egy másik dolog, amit észben kell tartanod mindig, hogy az emberek jelentős része, aki itt dolgozik, önkéntes. Amit tehát profiként gondolsz, hogy nyilvánvaló a világbajnokságon, az nem annyira lehet nyilvánvaló ezek számára a lelkes önkéntesek számára.”

 

Önkéntesek

„Nem tudjuk ezt csinálni az önkéntesek nélkül, mivel az FIA nem rendelkezik a költségvetéssel. Hat emberünk van most az időméréses részlegen. Tizenkét emberrel tudnánk csinálni. De körbevinni valakit a rali világbajnoksággal elég sok pénzbe kerül, figyelembe véve a fizetést, a pótlékokat, a hoteleket és a repülőutakat. További hat emberrel ez még sokkal több pénz lenne. A Forma-1-ben könnyebb ez, ott csak egy pályád van. A ralisportban ez más azonban. Egy kicsit olyan, mintha egy nemzeti bajnokságban lennél. Többé-kevésbé ugyanaz a struktúra, úgyhogy erre optimalizál a csapatod. A rali világbajnokságon azonban hirtelen változhatnak azonban a dolgok, például egy komplikált szuperspeciállal vagy egy hirtelen útvonalváltozással. A legnagyobb problémánk ezzel, hogy ezekben az esetekben nagyon későn hozzák meg a döntéseket. Aztán szembesülünk néha olyan dolgokkal, hogy nincs a világon olyan nyomonkövető rendszer, ami felkészült lenne arra. Amit mondunk az FIA-nak, hogy standardizálniuk kellene a szuperspeciál szakaszokat, és három vagy négy típust kellene létrehozni. Aztán Finnországban azt mondanák az emberek, hogy a harjui szuperspeciál szakasz 2-es típusú, és ha valami váratlan történik, mindenki tudja, mit kell csinálni. Próbáljuk ezt kommunikálni az FIA felé. Nem csak az a feladatunk, hogy egy szolgáltatást biztosítsunk, de hogy megpróbáljuk javítani a bajnokságot magát azzal, hogy megmutatunk nekik dolgokat, amiket néha nem látnak kívülről.”


Forrás: rally-eMag, 46. szám, 2017. december


Megjegyzés: Az SIT 2013-tól 2017-ig biztosította a rali világbajnokság számára a nyomonkövető és időmérő rendszert. A spanyol céget 2018-től az ausztrál Safety Awareness Systems követi a RallySafe nevű eszközével.


Andrew