Get Adobe Flash player

Hol vannak a svédek, akik otthon nyernének?

Amikor Elfyn Evans átszelte a célvonalat és megszerezte 2020-ban a briteknek az első Svéd Rally győzelmet, nehéz volt nem érezni egyfajta szimpatizálást a helyiekkel.

A brit rajongók is keresztülmentek nehéz időkön: tizenhét év telt el Roger Clark, valamint Colin McRae világbajnoki futamgyőzelmei között. Később aztán szintén hosszú ideig, McRae utolsó, 2002-es diadala és Kris Meeke 2015-ös argentin győzelme között nem ünnepelhettek.

Ami azonban a svédeket illeti, huszonhárom esztendő telt el Kenneth Eriksson utolsó hazai diadala óta. Ami mindezt még nehezebben elfogadhatóvá teszi, az az a tény, hogy a helyiek mennyire is ragaszkodtak a glóriához hosszú időn keresztül, harmincegy évbe tellett, mire bárki más nyerni tudott volna a Svéd Rallly-n. A győzelem azonban még ekkor is a szomszédban, Finnországban maradt, Hannu Mikkola lett az első az 1981-es megmérettetésen.

Nem kevesebb, mint ötvennégy évnek kellett lepörögnie, hogy egy nem északi pilóta először nyerjen, ez 2004-ben Sebastien Loebnek sikerült ez. Azóta a déliek csaknem kisajátították a dobogó legfelső fokát, ami egykor nemzeti, majd régiós ügy volt. A legutóbbi nyolc évben mindössze Jari-Mattli Latvala volt képes egy skandináv győzelemre.

Hogyan történhetett mindez?

A Svéd Rally éveken keresztül egy mitikus bestiának számított, amit nem tudtál megszelídíteni, amennyiben nem az éjféli nap területeiről érkeztél. Az 1000 Tó Rally mellett ez volt a rali világbajnokság egyik legspeciálisabb fordulója.

Az egyik különbség manapság a rendelkezésre álló adatok szintje azon versenyzők számára, akiknek új az esemény. Ha van időd, a WRC+ szolgáltatáson 2014-től minden versenyről rendelkezésre állnak belsőkamerás felvételek, ezeket lehet tanulmányozni.

Ez azt jelenti, hogy olyan módon láthatod és értékelheted a világ leggyorsabb pilótáit, ahogyan korábban sosem. Követheted az íveiket, láthatod, hogy mennyit fékeznek bal lábbal, és még azt is megfigyelheted, hogy mennyit módosítanak az itinerükön, ahogyan változnak a körülmények.

A felkészülés részletességének szintje olyan, ami korábban nem állt rendelkezésre. Korábban mehettél néhányat a pályabejáráson, aztán pedig reménykedtél, hogy nem esik utána túl sok hó. Amennyiben mégis, az jelentősen módosított az itinerinformációk természetén.

Egy másik változás az egyedi gumik Svéd Rally-n történő alkalmazásával jött. Korábban a svédek titkos fegyvere volt a téma, senki sem értett ehhez jobban, mint a verseny hétszeres győztese, Stig Blomqvist. „Számos különböző gumink volt, amit Svédországban használtunk, amikor én vezettem” – magyarázta az 1984-es világbajnok. „Különféle méretű szögeket használhattunk – a hosszúakat akkor, amikor nagy hóesés volt. Mintázatból és gumikeverékből is különfélék voltak, melyek jobban passzoltak a jéghez, illetve a hóhoz. Rendelkeztünk talán egy kis előnnyel itt, mivel értettük ezeket a körülményeket és hogy hogyan tudjuk használni azokat a gumikat.”

Napjainkban mindenki a jó – vagy a rossz – gumin van, mivel ugyanolyan abroncson fut mindenki.

A legfőbb oka azonban a svéd, illetve északi sikernek az, hogy a szállítószalag, melyen az észak-európai tehetségek érkeznek, lelassult.

 

Andrew