Get Adobe Flash player

A Compact Dynamics és a WRC-k hibrid rendszere

 

A Compact Dynamics név nem túl közismert, a hibrid rendszereket tekintve azonban tekintélyes pedigrével rendelkezik a cég.

A 2022-es év elején a rali világbajnokság csapatai újgenerációs autókat fognak a kamionokra pakolni, melyek Franciaország déli tengerpartját célozzák meg. Megérkezik a hibrid hajtás, a ralisport csúcskategóriája pedig sosem fog már úgy kinézni – vagy hangozni – mint előtte.

A versenygépekbe Münchenből származó dolgok kerülnek: egy villanymotor, az elektromos rendszer és egy akkumulátor – ezek az egységek egészítik ki a belsőégésű motort. A Compact Dynamics a ralisport legfelsőbb szintjén is bemutatkozik, a német központtal rendelkező cég lesz a rali világbajnokság kizárólag beszállítója 2022-től három szezonon keresztül.

Amikor a bejelentés megtörtént, többeket is meglepett, hogy nem a Bosch és a Williams Advanced Engineering által alkotott együttes lett a nyerő.

A Compact Dynamics a Schaeffler Group száz százalékban birtokolt leányvállalata. A Schaeffler egy világméretű autóipari beszállító több mint kilencvenezer munkavállalóval, éves forgalma tizenöt milliárd euró. Ami az autósport rajongók számára jóval fontosabb, hogy a Schaeffler a Formula E egyik úttörője, az Audi Sport ABT Schaeffler Team nyerte a sorozat legelső versenyét Pekingben csaknem hat évvel ezelőtt. Azóta tizenhét győzelemnek és további harminchét dobogónak voltak részesei.

A hibridrendszerek kapcsán a Compact Dynamics számos Forma-1-es csapattal is dolgozott együtt, kezdve a Williams-es együttműködéssel 2001-ben. A Honda Forma-1-es csapatával is dolgoztak az energiavisszanyerő rendszeren és a lendkerekes tárolórendszeren.

A nyolcvan fős munkaerő erőfeszítései az Audi LMP1-es hibridjére is kiterjedtek 2010-től, amikor megalkották az első önindító-generátort integrált elektromos rendszerrel és bolygóműves hajtóművel. Két évvel később a Compact Dynamics megtervezett, megalkotott, letesztelt és leszállított egy, az első tengelyhez kapcsolódó hibrid rendszert, melynek teljesítménye 75 és 400 kilowatt között mozgott. Ez is kellett ahhoz, hogy a német autógyár 2012-ben és 2013-ban megnyerje a hosszútávú világbajnokság egyéni és gyártói küzdelmeit, valamint 2012-től három éven keresztül győzedelmeskedjen a világ egyik leghíresebb autóversenyén, a Le Mans-i 24 Óráson.

A Compact Dynamics villanymotorja és elektromos rendszere, melyet 2022-től a WRC-kbe,

azaz akkor már Rally1 néven futó versenyautókba szerelnek

 

A 2022-es szezon lesz azonban az első, amikor a Compact Dynamics egyedüli beszállítóként fog részt venni egy sorozatban.

„Minden, a múltban történt autósport aktivitás és elkötelezettség egy csapattal vagy egy OEM gyártóval volt kapcsolatos” – kezdi Oliver Blamberger, a Compact Dynamics ügyvezető igazgatója. „Ezen felül ami a rali világbajnokság hibrid rendszerét illeti, ez az első alkalom a Compact Dynamics számára, hogy nem csak az elektromos hajtásrendszerért felel, ami a villanymotort, az elektromos rendszert és a hajtóművet tartalmazza, hanem az akkumulátor rendszerért is.

Emiatt, hogy megfeleljünk az FIA magas minőségügyi elvárásainak, alvállalkozóként bevontuk a Kreisel Electric-et, mint akkumulátor beszállítónkat. A Kreisel Electric a csúcsminőségű akkumulátor rendszerek specialistája, az FIA őket választotta ki a rallycross világsorozat beszállítójának.”

A pályaversenyzés és a ralisport között az egyik legnagyobb különbség a környezet; utóbbi nem a steril és megjósolható körpályákon folyik, hanem szó szerint a sárban, a semmi közepén. Hogyan fog ezzel Blamberger cége megbirkózni? „Minden versenyágnak megvannak a különleges követelményei vagy elvárásai” – magyarázza a szakember. „A Compact Dynamics emiatt az elektromos hajtásrendszereket bizonyos követelményeknek megfelelően tervezi meg, mint amilyen a vibráció vagy rázkódási szintek vagy a speciális versenypályák, mint a Nürburgring Nordschleife teljesítménykarakterisztikája.

A rali világbajnokságon természetesen a megbízhatóság a legfőbb kihívás, a nagyon különböző környezeti helyzetek, például a hő, a por, a számos verseny közül a magas hőmérséklet és nagy tengerszint feletti magasság Mexikóban, az alacsony hőmérséklet Svédországban, valamint a belső és külső logisztika mindennek a felfedezésére.”

A ralisport kihívása nem félemlíti meg Blambergert, de az egyre szorosabb határidő sem. „Az egyik legnagyobb előny, amivel rendelkezünk, az a tény, hogy az előterjesztett WRC hibrid rendszerrel kapcsolatban nem tiszta lappal indulunk” – teszi hozzá. „A WRC hibrid rendszer fő elemei már meglévő alkatrészeken alapulnak, ami megadja számunkra azt a lehetőséget, hogy lerövidítsük a fejlesztési időt.

Elviekben nem látunk jelenleg nagy különbséget ahhoz a munkához képest, amit más autósport projektekben végeztünk, mivel az ügyfél igényeinek lehető legjobb teljesítése mindig is a filozófiánk.

Az autósportban a határidők mindig is ambiciózusak, és nem látok különbséget a rali világbajnokság hibridizációban sem jelenleg. Egy fontos faktor ebben az, amit már említettem, hogy nem a nulláról kell indulnunk. Az alapmotor és az alap elektromos rendszer ki van már fejlesztve, és csak a rali világbajnoki használatra kell továbbfejlesztenünk az alkatrészeket.

Az egyetlen faktor, ami új a Compact Dynamics számára, hogy projektenként ne csak egy vagy két ügyféllel foglalkozzon, hanem a versenysorozat összes gyártójával és – az FIA által irányítva – egyenlőként kezelje őket. Úgy gondolom azonban, hogy ez egy olyan kihívás, amit képesek vagyunk kezelni.”

 

Andrew

 

2020. július 18.