Get Adobe Flash player

Mikkelsen a Rally Hungary győztese

A 2020-as Rally Hungary összefoglalója

 

Andreas Mikkelsen jött, látott és győzött a Rally Hungary-n. A 2020-ban versenyzői szerződéssel nem rendelkező, a Pirellivel a következő rali világbajnoki évadra tesztelő norvég pilóta magabiztos diadalt aratott a 2020-as rali Európa-bajnokság magyar fordulóján.

A versenyt az előző évi esős körülményekhez képest száraz, napos időben rendezték, felhordásos, saras pályaszakaszok azonban ezúttal is nehezítették a mezőny dolgát, melynek ezáltal, valamint a murvás részeknek és a lehullott faleveleknek is köszönhetően változatos tapadási viszonyokkal kellett megküzdeniük.

A pénteki esti rabócsiringi szuperspeciálon ugyan kikapott Mikkelsen a vele párban induló Mikko Marczyktól, a szombati első szakasz után azonban az élre állt a Topp-Cars Skoda Fabia Rally2 evójával, és öt gyorsaságit megnyerve – az egyiken egy megforgás is belefért –, apránként növelve az előnyét huszonnégy másodperces előnyre tett szert a nap végére.

A kontinenssorozat pontversenyét vezető Alexey Lukyanuk ébredt szombaton a legfrissebben, ezt követően pedig végig Mikkelsen nyomában autózott. Ennek eredményeként a nap közbeni szervizbe mindössze öt másodperces hátrányban érkezett a citroenes pilóta. A folytatás aztán drámaian alakult, a délutáni kör első szakaszának időellenőrzőjére Dmitriy Eremeev navigátor öt perccel előbb vitte be Lukyanukot, amiért ötperces büntetésben részesültek. A heves vérmérsékletéről ismert pilóta enyhén szólva sem fogadta kitörő örömmel a tényt, az Európa-bajnoki értékelésben pedig a huszonkettedik helyről voltak kénytelenek folytatni.

A második helyet az MRF gumik fejlesztésében és tesztelésében oroszlánrészt vállaló Craig Breen örökölte meg, akinek a nap folyamán volt egy túlcsúszása és egy megforgása is, emellett ugyanakkor két részsikert is elkönyvelhetett a Hyundai volánja mögött helyet foglaló ír pilóta. A harmadik pozícióból az ugyancsak egy i20 R5-öst hajtó Gregoire Munster várhatta a folytatást. A belga versenyző élete legmelegebb pillanatát élte át este sötétben a fónyi szakasz egy saras részén.

Őt legjobb magyarként Herczig Norbert, majd Efren Llarena követte. A többiek problémáiból profitált a napot hatodik, illetve hetedik helyen záró Marijan Griebel és Niki Mayr-Melnhof is. A versenyt 2019-ben a dobogón befejező Callum Devine életét egy defekt, majd egy kicsúszás nehezítette meg. Oliver Solberg reggel, majd délután is birtokolta egy ideig a harmadik helyet. A második körben azonban két defektet is begyűjtött, ezzel pedig visszacsúszott egészen a kilencedik pozícióig az ezúttal az Eurosol Racing Team Skodáját vezető pilóta. A legjobb tízet Simon Wagner zárta szombat este.

Az MRF másik versenyzője, Emil Lindholm a nap folyamán a nyolcadikról egészen a negyedik pozícióig kapaszkodott előre, a befejező gyorsaságin, Mádon azonban lecsúszott az útról, nem tudott visszajönni, emiatt a szuperally szabállyal folytathatta csak vasárnap. Vincze Ferenc mindössze háromszáz métert tett meg szombaton, amikor Skoda Fabia Rally2 evójának turbója látványosan elfüstölt. Velenczei Ádám délután a tizennegyedik helyről búcsúzott, miután kiütötte Skodája futóművét. A versenyt tavaly megnyerő Turán Frigyes is szerencsétlenül kezdte a napot, egy defekt miatt máris három percet vesztett, így Lukyanuk mögött közvetlenül, tizenkilencedikként a rangsorban érkezett a szombat esti szervizbe.

Az ERC 2-ben Ifj. Érdi Tibor minden szakaszt megnyerve négyperces előnnyel fejezte be a napot Zelindo Melegari és Dmitry Feofanov előtt Mitsubishi Lancer Evo X-esével. Az Abarth Rally Cup résztvevői csak utánuk következtek Martin Rada és Andrea Mabellini sorrendben. Utóbbi pénteken este egy futóműprobléma miatt nem tudta befejezni a szuperspeciált, így azonnal ötperces hátrányba került. Mihnea Muresan és Roberto Gobbin egyaránt baleset miatt kényszerült a verseny feladására szombaton.

Az ERC 3-ban, illetve annak junior értékelésében Ken Torn és Pep Bassas vívott csatát. A Ford Fiesta Rally4-et hajtó észt pilóta kezdett jobban, de az ötödik szakaszon defektet kapott, így spanyol vetélytársa vette át a vezetést. Két gyorsaságival később azonban a Peugeot 208 Rally4 volánja mögött ülő versenyző vesztett sok időt. Este így Torn volt található az élen, csaknem egyperces előnnyel Bassas előtt. A juniorok között az itt bemutatkozó Renault Clio RSR Rally5-vel Ola Nore Jr. állt a képzeletbeli dobogó harmadik fokán ekkor, az ERC 3-ban pedig Raul Badiu egy R2-es Peugeot-val.

Vasárnap Mikkelsen mindössze két szakaszgyőzelmet könyvelt el, ezen kívül a legjobb gyorsasági helyezése egy hatodik idő volt, az óvatosság azonban így is meghozta gyümölcsét, elsőként hajthatott fel a nyíregyházi céldobogóra a három világbajnoki futamgyőzelemmel rendelkező pilóta.

„Veretlen vagyok eddig 2020-ban” – kezdte viccesen nyilatkozatát Mikkelsen a leintést követően, aki mellé Ola Floene ült vissza, miután Anders Jaeger párja ezekre a napokra várta gyermekük megszületését. „Egy jó hétvége volt ez. Ahogyan elmondtam már, nem versenyeztem, csak teszteltem, ahogyan a legtöbben tudják is, az elmúlt néhány év nagyon nehéz volt számomra aszfalton, és úgy gondolom, az emberek úgy gondolták, nem tudok már aszfalton vezetni, úgyhogy szép dolog volt idejönni és megmutatni, hogy megvan ez még bennünk és gyorsak vagyunk még. Hatalmas köszönetet kell mondanom a csapatunknak, a Topp-Cars-nak, hogy biztosították nekem ezt az autót, hibátlanul működött egész hétvégén és a Skodának is, hogy ezt a nagyon-nagyon kellemes autót megalkották. 2017-ben kipróbáltam már, szerettem akkor, de sok minden történt azóta, most pedig még jobb. Nagyon kényelmesnek érzem a vezetését, és a magabiztosságról szól mindez. Úgy éreztem, elég jól kontrolláltam a versenyt. Nagyon jól éreztem magam. Okos stratégiával mentünk, nem vállaltunk túl nagy kockázatot, de még így is gyorsak voltunk, úgyhogy nagyon élvezetes volt.”

Breen jó helyzetben volt, hogy megszerezze az MRF első dobogós helyezését az Európa-bajnokságon, a technika azonban másként gondolta, és az első kör végén megállt a Hyundai i20 R5 motorja. Az ír versenyző természetesen csalódott volt, annak viszont örült, hogy az eredmények bizonyítják, nagy előrelépéseket tettek a gumiabroncsokkal. A második helyezést így Munster örökölte meg. A belga pilótára a frászt hozta Hyundai-a, amikor az nem akart beindulni a reggeli parc fermében és az azt követő szervizben. Munster másfél perces hátránnyal ért célba, az ERC 1 Junior értékelésben viszont győzelmet ünnepelhetett, sorozatban másodszorra. A citroenes Llarena állhatott fel az abszolút értékelés dobogójának harmadik fokára, míg mögé Solbergnek sikerült feljönnie a nap folyamán két részsikerének is köszönhetően. A junior értékelés dobogóját Munster, Llarena és Solberg sajátította ki.

Mayr-Melnhof kétszer is tartózkodott már a negyedik helyen vasárnap, végül azonban egy árokjárásnak is köszönhetően az abszolút ötödik pozíciónak örülhetett a fordos pilóta. Herczignek a telkibányai különpróba nem hozott szerencsét, mindkétszer defektet kapott, de míg először csak pár szekundumot bukott, a második alkalommal fél percet. A dobogóért folyó szoros harcba ez nem fért bele, így a volkswagenes versenyzőnek be kellett érnie a hatodik helyezéssel. Őt Devine, valamint az első napon egy vezetői hiba miatt sok időt vesztő Erik Cais követte. Az első tízbe még Griebel, valamint Hadik András fért be.

Wagner délelőtt a nyílt részről egy erdőbe tartva rosszul mérte fel a tapadási viszonyokat, nekicsúszott a Magyarországról bérelt Skodával egy fának, ami kiütötte a bal első futóművet. A becsapódás erejét mutatja, hogy a jobb oldali ajtókat sem lehetett becsukni az autón, ami így karosszériacserére szorul. Bár gondolkodott a folytatáson a hátránya miatt, végül nekivágott a vasárnapnak Lukyanuk, és a leggyorsabbnak bizonyult ezen a napon, megszerezve a maximális napi pontszámot, ráadásul a tizenharmadik összetettbeli helyezése is három egységet ért. Az orosz versenyző célbaérve azt nyilatkozta, teljesítette a küldetést. Lukyanuk kevesebb, mint öt perc hátránnyal zárta a versenyt Mikkelsen mögött, az ötperces büntetését figyelembe véve tehát nagy csatában lehettek volna norvég vetélytársával.

Az ERC 2-es kategóriában Érdi tovább nyerte a szakaszokat, egyet egy lassúdefekt ellenére is, mindössze az utolsót adta ki a kezéből. A céldobogóra hatperces előnnyel érkezett, és idei harmadik győzelmének köszönhetően már egyedül áll a pontverseny élén. A második helyezést a subarus Melegari, a harmadikat pedig az Abarth-ok értékelését megnyerő Mabellini szerezte meg. Feofanov olajfolyás miatt feladta a versenyt. Az ERC 2 negyedik és az Abarth Rally Cup második helyén Rada végzett. Több értékelhető versenyző nem volt egyik kategóriában sem.

Az elsőkerekesek mezőnyében Torn tartotta egyperces előnyét, így a győzelmébe egy defekt is belefért a végén. Az észt pilóta szezonbéli harmadik győzelmét aratta Magyarországon. Másodikként Bassas jött be. Melléjük a nap folyamán szakaszt is nyerő Nore állhatott fel az ERC 3 Junior értékelés dobogójára, míg az ERC 3-ban Badiu örülhetett a harmadik helyezésnek. Nore itt a negyedik helyet szerezte meg, őt Vogel Adrienn követte Fordjával.

A magyar bajnoki értékelést Hadik nyerte Ford Fiesta Rally2-esével. A második helyen Klausz Kristóf végzett a Fiesta R5-ös változatával több mint egyperces lemaradással, míg őt a skodás Német László követte.

 

Eredmények


2. Rally Hungary

A 6 futamos Európa-bajnokság 4. versenye – Nyíregyháza – 2020. november 6-8.


1. Andreas Mikkelsen/Ola Floene NOR/NOR Skoda Fabia R5 evo 1ó 48p 31,1mp
2. Gregoire Munster/Louis Luuka LUX/BEL Hyundai i20 R5 +1p 32,2mp
3. Efren Llarena/Sara Fernandez ESP/ESP Citroen C3 R5 +2p 0,3mp
4. Oliver Solberg/Aaron Johnston SWE/IRL NOR Skoda Fabia R5 evo +2p 4,8mp
5. Niki Mayr-Melnhof/Leopold Welsersheimb AUT/AUT Ford Fiesta Rally2 +2p 8,2mp
6. Herczig Norbert/Ferencz Ramón HUN/HUN Volkswagen Polo GTI R5 +2p 31,4mp
7. Callum Devine/James Fulton IRL/IRL Hyundai i20 R5 +2p 50,3mp
8. Erik Cais/Jindriska Zakova CZE/CZE Ford Fiesta Rally2 +3p 24,3mp
9. Marijan Griebel/Tobias Braun GER/GER Citroen C3 R5 +3p 32,4mp
10. Hadik András/Kertész Krisztián HUN/HUN Ford Fiesta Rally2 +4p 13,6mp

 

Szakaszgyőzelmek: Mikkelsen – 7, Lukyanuk – 3, Solberg – 2, Breen – 2, Marczyk – 1, Llarena – 1


Andrew

 

2020. november 8.