Get Adobe Flash player

Hullámvasút, kemény munka, kihívások, emóciók – ez volt a Hyundai éve

A Hyundai 2020-ban megvédte a rali világbajnokságon a gyártói világbajnoki címet. A szezon kitűnően indult számukra, érzelmekkel teli győzelmet arattak a Monte-Carlo Rallye-n, aztán viszont hullámvölgybe került az alakulat, amiből nyitott felfogással és kemény munkával jöttek ki, ennek pedig egy újabb korona lett a jutalma.

 

A mexikói kudarc a siker kulcsa

A Hyundai Motorsport igazgatója, Andrea Adamo a második világbajnoki címet a problémásan alakult márciusi Mexikó Rally utáni őszinte megnyilvánulásoknak tudja be.

A koreai autógyár csapata huszonegy pontos lemaradásba került a világbajnokság harmadik fordulóját követően, miután Thierry Neuville és Dani Sordo i20 WRC-jén is műszaki hiba lépett fel. Egyedül Ott Tanak ért el értékelhető eredményt ott, aki a második helyet szerezte meg.

A címvédés esélye eltűnni látszott, Adamo emiatt egy őszinte és nyitott megbeszélést szervezett a koronavírus járvány világméretű kitörése miatt a kelletténél előbb befejeződött verseny utáni napra, melyen a csapattagoknak lehetősége volt elmondani meglátásaikat.

„Véleményem szerint azért lettünk világbajnokok, mert megvolt a felelősségünk Mexikó után, hogy egy igazi verseny utáni megbeszélést szervezzünk vasárnap reggel” – kezdte Adamo. „Ez egy olyan megbeszélés volt, ami jó öt órán keresztül tartott. Ez volt az a pillanat, amikor megértettem, hogy el kell kezdenünk változtatni a hozzáálláson, amivel addig a pillanatig rendelkeztünk és ki kell tennünk az asztalra minden olyan dolgot, ami a véleményem szerint talán nem működött korábban.

Ebben a pillanatban felrobbantak, és világosan tisztáztuk azt a módot, hogy több irányban is fejlődnünk kell. Ez egy jó pillanat volt, mivel először láttam azt – természetesen nem régóta dolgoztunk együtt –, Thierry és Ott világosan elmagyarázták, mire van jobban szükségük az autótól.”

Csaknem hat hónappal később, a bajnokság újraindulásakor egy új lendületet kapott alakulat jelent meg, és az utolsó négy versenyen visszaküzdötték magukat, végül öt pont előnnyel megnyerték sorozatban második gyártói világbajnoki címüket.

„Készítettünk egy világos listát azokról a feladatokról, amiket el kell végeznünk” – magyarázta Adamo. „A feladatok, amiket végeztünk, otthoniak voltak a lezárás alatt, úgyhogy egy világos tervet készítettünk, hogy hol kell fejlődnünk, milyen irányba, mennyire erősen.

Tényleg világosan beszéltünk egymással, világosan letettük az asztalra, hol kell fejlődnünk. Nyitottan cseréltünk véleményt, az, hogy bármit is rejtegettünk volna egymás elől, segített nekünk megtenni a következő lépést, ami az első eredményeket hozta Észtországban.”

A szakvezető úgy véli, a 2020-as cím jobban tükrözi az i20 WRC nyers teljesítményét, mint a 2019-es siker.

„Megengedem magamnak, hogy azt mondjam, az utolsó öt versenyen, amit július-augusztus után teljesítettünk, az autó teljesítménye sokkal jobb volt.

Nincs problémám azzal, hogy azt mondjam, 2019-ben véleményem szerint azért nyertük meg a gyártói címet, mert ’raliképesebbek’ voltunk általánosságban tekintetbe véve a többieket, az autó teljesítménye ugyanakkor el volt maradva.” Adamo a raliképes kifejezésnél a rallyable angol kifejezést használta, amit talán a reliable (megbízható) szóból alakított át.

„Azt mondanám, hogy idén jóval világosabban megmutattuk, hogy a teljesítményünk, kezdve Észtországtól világosan javult. Amikor vezettünk egy versenyt, az nem azért volt, mert valaki kiesett, hanem mert gyorsak voltunk.”

Érzelmek

Adamo elismerte, a Monza Rally végén, azt követően, hogy néhány pont előnnyel megtartották a gyártói világbajnoki címet, az emóciók lettek úrrá rajta.

„Amikor világbajnoki címet nyersz, az mindig egy különleges pillanat. Csodálatos munkát végeztek az embereim. Megengedem magamnak, hogy büszke legyek az embereimre. Úrrá lettek rajtam az érzelmek, még most is, hogy beszélek, vannak nehézségeim” – mondta Adamo a leintést követően. „Talán be kell zárkóznom a hotelszobámba, sírni tíz percet, és kiadni mindent, mivel egy érzelmes fajta ember vagyok, és annyi érzelem van, ami a fejemben kavarog.”

A Hyundai Motorsport igazgatója 2019 januárjában vette át ezt a szerepkört Michel Nandantól, és egy „energiaigényes” vezetői stílust képvisel. „Azt gondoltam, hogy egy felelős csapatvezetőnek többet kell tennie, mint másoknak, mivel úgy gondoltam, ezekben az alapvetően nehéz helyzetekben az embereknek szükségük van valakire, aki vezeti őket.

Még ha bizonytalan is voltam időnként, egyenesnek és világosnak kellett lennem mindig, azt az érzést adni, hogy kontrol alatt van minden, még ha nem is volt az alatt időnként. Nem tudom megszámolni az álmatlan éjszakáimat, de azon a napon, amikor világosnak kellett lennem, mindig fejlődéseket, mindig irányokat kellett mutatni, mivel ha az emberek nem így láttak volna, úgy gondolom, kicsit elvesztettem volna a kontrolt a helyzet felett. Nagy volt a nyomás, mindig meg kellett lenni a válaszaimnak, azonnali válasznak, világos irányoknak, még ha nem is rendelkeztem azokkal. Ez elég energiaigényes.”

A terv pedig mi más lehet, mint mesterhármast ünnepelni a 2021-es idény végén.

 

Az év összegzése

„Viharos egy év volt ez, és azt kell mondanom, a 2020-as év során igazán megváltozott a világ” – utalt a Hyundai autósport részlegének első embere a koronavírus járványra. „A globális helyzet különféle módon mindenkit megérintett, és az emberi szükségleteket kellett első helyre tennünk. Először is büszke vagyok a teljes csapatra azért a magatartásért, amivel megbirkóztak ezzel a példátlan helyzettel. Készek voltak kihozni a legtöbbet minden lehetőségből, megcsinálni bármilyen versenyt és tesztet, amit tudtunk, szenvedéllyel és elkötelezettséggel válaszolni és küzdeni ezért a második gyártói címért. Alázatos vagyok azért a megközelítésért, amit a csapatom minden egyes tagja mutatott.”

Miután átvette a karmesteri pálcát, Adamo bátran belenyúlt a versenyzői felállásba: 2019-ben néhány versenyre partvonalra tette a teljes éves szerződéssel rendelkező, de alulteljesítő Andreas Mikkelsent, időközben pedig megkörnyékezte, majd sikeresen el is csábította a világbajnoki címet végül a Toyotával begyűjtő Ott Tanak/Martin Jarveoja kettőst. 2020-ban az észt kettőssel, a tősgyökeres hyundai-os Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul és Dani Sordo/Carlos del Barrio párosokkal, valamint a Sebastien Loeb/Daniel Elena és Craig Breen/Paul Nagle duókkal vágott neki az alakulat a sorozatnak, utóbbi három egység váltotta egymást a harmadik Hyundai i20 Coupe WRC-ben. Az év folyamán Neuville-éknek, Tanakéknak és Sordóéknak is sikerült futamgyőzelmet aratni, de a másik két egység is hozott dobogós helyezéseket.

„A legjobb dolog 2020-szal kapcsolatban, a legnagyobb nyereség, amit magammal tudok vinni ebből az évből az, hogy mindegyik legénységünk együtt dolgozott csapatként” – értékelt Adamo. „Mindannyian megosztották a benyomásaikat és a tapasztalataikat, együtt húztak ugyanabba az irányba a közös célért: fejleszteni az autót és építeni a bajnoki hadjáratot. Öt hihetetlen legénységünk volt – Thierry és Nicolas, Dani és Carlos, Craig és Paul, Seb és Danos, valamint az újonnan érkezőink, Ott és Martin –, mindannyian osztoztak kulcsfontosságú pillanatokon a szezon során, legyenek azok győzelmek vagy dobogós helyezések. Nagyon boldog vagyok, hogy hogyan összeforrtak és megosztották a meglátásaikat mindenki mással; ez egy igazi csapatmunka volt, és hálás vagyok azért, hogy hozzájárultak a címünkhöz.”

A Mexikó Rally után – mint mindenhol, a Hyundai Motorsportnál is a járványhelyzet kezelése vette át a főszerepet. Amikor azonban levonult az első hullám, a csapat bősz tesztelésbe kezdett, hogy javítsák versenygépük teljesítményét, valamint több kisebb futamon is rajthoz álltak, hogy versenyzőik, valamint a teljes csapat visszarázódhasson a megfelelő ritmusba.

„Amit mindenki látott kívülről, az egy átformálódott csapat volt, ami keményen dolgozott, hogy visszahozza a bajnokságát” – mesélte Adamo, utalva a nyári újraindulásra. „A felszín alatt egy kihívásokkal teli időszak volt ez egy nagyon valós személyes hatással. Le kellett kezelnem azt a folyamatot, hogy az emberek – az embereim – visszatérjenek a hazájukba, nyugodtnak kellett tartani mindenkit. Rengeteg belső megbeszélésünk volt, hogy folytatódjanak a dolgok, hogy biztonságban maradjunk és hogy biztosak legyünk benne, hogy a kollégáinkat az első helyre tettük. Ez egy szívszorító helyzet volt, és az is maradt. Egy hullámvasútszerű év volt, de reméljük, hogy ezek az utóbbi időben lezajlott versenyek valamiféle szórakozást nyújtottak a rajongóknak.”

 

Andrew


2020. december 30.