Get Adobe Flash player

Miért fontos a Rally3-as kategória?

Az autó, ami átrajzolja a ralisport képét: Ford Fiesta Rally3.

A ralirajongók és a teljes szakma is 2022-t várja, az új World Rally Car-ok érkezését, hiszen sokak szerint a sportág számára ezek az akkor már Rally1 néven futó gépek lesznek a történelem legfontosabb raliautói. Nem nehéz látni, hogy miért: a fosszilis üzemanyagok ideje lejárt a világ álláspontja szerint, és a jövőbe kell nézni. Erre a ralisport válasza a hibridhajtás.

De ez a legfontosabb változás a ralisportban technikai vonalát illetően a horizonton?

Nem biztos.

A Nemzetközi Automobil Szövetség új struktúrát hozott létre a raliautók besorolására. A Rally1 veszi át a World Rally Car-ok helyét, az eddig R5-ös gépek Rally2-esként futnak tovább, aztán jön a Rally3, a Rally4-es autók lesznek a korábbi R2-esek, a belépőszintű R1-esek pedig Rally5-ösökké válnak. Ezek képviselői kezdenek is megjelenni a gyorsasági szakaszokon.

De hogyan lehet a Rally3 a legfontosabb a sportág jövője szempontjából?

Egyszerűen azért, mert a Rally3 a létrehozott rali piramis középső részének teljes újratervezését jelenti. A Rally3 érzékelhetően az N csoport pótlására született. Annak idején azt lehetett hinni, hogy a Szuper2000 lesz az új N csoport. Aztán azt az R5 váltotta, és gondolni lehetett, hogy ez lesz az új N csoport. Rosszak voltak a megérzések.

A Rally3 lesz az új N csoport.

Kétségtelen, hogy motorikus teljesítményben elmarad majd a Mitsubishi utolsó Evóitól és nem fog olyan mesteri középső differenciálművel rendelkezni, mint a Subaru Imprezái. Ugyanakkor négykerékhajtású lesz, 215 lóerő, szekvenciális váltót építenek bele, a ralisportra szabott felfüggesztéssel fog rendelkezni, az árcédulán pedig 100.000 euró szerepel.

A regionális és nemzeti bajnokságok csodaszere pedig ez lehet, ezek az autók fontosak lesznek.

Bár mivel nem tehetnek rájuk nagy szárnyakat, szélesítéseket, nem lesznek ezek a masinák olyan lélegzetelállítók, mint a Rally1-esek, de új életet fognak lehelni a bajnokságokba. Legalábbis a remények szerint.

Maciej Woda, az M-Sport Lengyelország igazgatója – akinek a felügyelete alatt testet öltött az első Rally3-as szabályok szerint épített autó a Ford Fiestából 2020-ban – alaposan felmérte a helyzetet.

„Egy rés van a piacon a Rally2 és a Rally4 között” – kezdi Woda. „Van a fiatal pilótáknak egy csoportja, akik elsőkerékhajtású autóban ülnek már néhány éve és kétségbeesetten próbálnak négykerékhajtású autóba kerülni, de nincsen semmiféle ésszerű megoldás. Pontosan ez az a rés, ami ennek az autónak van. Ez az az autó, ami lassabb, mint az R5, és gyorsabb, mint az R2. Az igény erre az autóra az, ahonnan mindez elindult.

Ne értsen félre senki, az R5 egy rettentően sikeres formula, autók ezrei kerültek értékesítésre szerte a világon. Első négykerékhajtású autónak azonban eléggé drága. Ez egy megfizethetőbb alternatíva.”

Woda a változtatás hajtóereje volt szó szerint ezen a téren. Ő és az M-Sport Lengyelországnál dolgozó kollégái szoros együttműködésben voltak az FIA technikai részlegével, hogy költséghatékony megoldásokat találjanak minden részletre.

A Rally3-as kategória ennek az eredménye.

„Az autó fogadtatása elképesztő” – meséli. „Tudtam, hogy nagy lesz a kérdezősködés szerte Európából, ami azonban meglepett, hogy mekkora az érdeklődés szerte a világból. Ez egy globális autó lesz.”

A jó dolog, hogy a Fiesta Rally3-ast a Rally2-es és Rally4-es autók fejlesztési modelljéhez hasonlóan készítették, a felfüggesztés sarkonként felcserélhető, a különböző egységeket pedig úgy tervezték meg, hogy azok egy egész szezont kibírjanak. A Ford 1,5 literes EcoBoost motorjával is hasonló a helyzet.

„Tizennyolc hónappal ezelőtt kezdtünk el dolgozni ezen a projekten” – magyarázza Woda. „Ezen idő alatt a szabályok módosultak kicsit, lehetővé téve számunkra, hogy az egyliteresről akár egy 1600 köbcentiméteres motorig lépjünk fel. Megkérdeztük a Fordot, hogy használhatnánk-e az 1,5-ös turbómotort a Fiesta ST utcai autóból. Megengedték.

Ez elég sok munkát okozott néhány srácnak – elég hosszú utat tettünk már meg a Rally4-es autóból származó egyliteres motorral, az extra nyomaték azonban, amit az 1,5-ös nyújt, azt jelentette, hogy nem kellett gondolkodni.”

Az eredeti várakozások szerint a Rally3 egy Rally4-es autó lett volna hátsó differenciálművel és az alkatrészek egy olyan kitjével, amivel átépíthető lett volna az egyik a másikká.

Ez azonban nem működött így. Az út során túl sok potenciális csapda tűnt fel a megbízhatóságot illetően, amivel az M-Sport Lengyelország csapata szembesült. Kétségtelen, hogy elöl van, amit átmentettek és a tervezési filozófia nagy része hasonló, ez azonban egy új Fiesta.

A Sadevtől származó hajtásrendszerrel rendelkező Ford Fiesta Rally3 motorja a szabályok értelmében a maga 215 lóerejével alig lesz erősebb a Fiesta Rally4 – 210 lovas – egyliteres erőforrásához képest, a szóbeszédek szerint azonban jóval nyomatékosabbnak ígérkezik, míg a kistestvér 315 newtonmétert tud, ez aközött, valamint a Rally2-es Fiesta 1,6 literes erőforrása – mely 475 newtonméterrel rendelkezik – között lesz valahol félúton, 400 newtonméter körül.

„Ez a fajta dolog oly’ fontos egy ilyesfajta autó szempontjából, mint amilyen ez” – mondja Matthew Wilson, aki tevékeny szerepet játszott az első Rally3-as gép tesztelésében. „Nagyon fontos ennél az autónál, hogy a képességek változatos szintjein működjön. Igen, a fiatalok bepattanhatnak és eltehetik kilinccsel előre, de van akkora nyomatéka, hogy hagyhatod egy fokozatban és koncentrálhatsz a vezetésre folyamatosan. Egyes emberek jönnek és szórakozni akarnak anélkül, hogy megváltanák a világot, ez az autó nekik való” – utal Wilson a gentleman pilótákra.


Andrew

 

2020. január 2.