Get Adobe Flash player

Túl sok volt a hó a Toyotának

Szokatlan aszfaltos teszten telkesített a Toyota az új Pirellikkel.

A 2020-as rali világbajnokság zárófutama, a Monza Rally után a Toyota a Hyundai-jal egyetemben rögtön megkezdte a felkészülést a következő idényre. Erre egyrészt a Monte-Carlo Rallye előtti idő rövidsége miatt volt szükség, másrészt pedig fontos volt az, hogy a lehető leghamarabb információkkal rendelkezzenek a sorozat új gumiabroncs beszállítójának, a Pirellinek a termékeiről.

A Gap környéki teszt beszámolóját azonban Tom Fowler, a Toyota GAZOO Racing ralicsapatának technikai igazgatója nem az abroncsokkal kezdte, hanem az időjárással. „Talán egy kicsit túl sok volt a télies oldalból” – mondta. „Jó időjárási körülményeink voltak, hogy elkezdjük megérteni az új gumikat.

Vegyes körülmények voltak némi hóval, és talán nem elég lehetőséggel, hogy kipróbáljuk a tiszta aszfaltos beállításokat és gumikat. Ez hiányzott kicsit, mivel minden havas volt. Általában pont fordítva van, és vadásznod kell a hóra.

Van egy karácsony előtti és egy az utáni tesztünk a Montéra. Általában januárban jön ez el, és nézzük az időjárás előrejelzést, aztán fontolóra vesszük, melyik tesztútra menjünk. Ha megpróbálod, hogy legyen hó, az mindig valami szerencsejáték – úgyhogy az, hogy van információd a dolgok havas oldaláról a tasakban, az levesz némi nyomást.”

A Monte-Carlo Rallye-n az aszfaltos gumik lágy és szuperlágy változatai elérhetők, valamint a hógumik szög nélküli és szöges verzióban. A Pirelli rengeteg adattal látta el az összes csapatot az egyes típusok karakterisztikájáról és működési tartományairól.

„Általánosságban elégedettek vagyunk ezzel, és elégedettek vagyunk a teszttel” – értékelt Fowler. „Aszfaltra nem volt olyan nagy igény a beállítás módosításra, amire szükség volt részünkről, hogy a Pirellire váltsunk. Nincs semmi alapvető, minden beállítás azon tartományon belül volt, amire számítottunk, hogy változtatni kell.

A Monte egy nagyon speciális verseny, ami a gumiválasztásról szól és arról a stratégiáról szól, hogy hol lehet nyomni és hogy hogyan értjük meg a körülményeket. A Monte tesztünk általában a finomhangolásról szól aszerint, hogy milyen időjárást várunk és hogy megértsük a kompromisszumot, ami ahhoz szükséges, hogy túljussunk egy szakasz nehéz részén, hogy az út azon részén egy optimalizált csomagunk legyen.

Az információk mátrixa, amit a Montéra gyűjtöttünk, hatalmas például egy spanyol versenyhez képest, ahol a várakozások szerint egy gumit használsz egy körülményre, talán egy opciós gumival arra az esetre, ha változnának a körülmények.”

Fowler azt is hangoztatta, hogy ezen körülmények széles skálája a finom kompromisszumokat ugyanolyan fontossá teszi, mint az ízig-vérig versenyautó szükségességét. Az abroncsokra vonatkozó aspektus pedig igencsak része a Monte-Carlo Rallye kompromisszumainak.

„El tudom képzelni, hogy egy kicsit komplikáltabbak lesznek majd a dolgok, amikor úgy kell belemennünk az autó beállításaiba, hogy egy konzisztensebb versenyen a másodpercek utolsó töredékét is kivegyük kilométerenként.

Ami azonban Monte-Carlót illeti, annyi általános információ van, amit be kell gyűjteni, úgyhogy valamiféleképpen egy kicsit könnyebbé teszi azt, ha egy nagy változtatásban részesülsz – valamiféleképpen egy sablont kell kitöltened, amit korábban készítettél, semmint az utolsó milliszekundumokat keresni.”

A Toyota azóta túl van a januárra tervezett teszten is, ami nem úgy zárult, ahogyan remélték, hiszen világbajnokuk, Sebastien Ogier alaposan összetörte a Yaris WRC-t. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy mindez a felkészülés befejező napján történt.

 

Andrew

 

2021. január 13.