Get Adobe Flash player

Sikeres volt a Pirelli rali világbajnoki visszatérésének első állomása?


A rali világbajnokságba kizárólagos beszállítóként visszatérő Pirellinek eggyel volt több defektje a 2021-es Monte-Carlo Rallye-n, mint az előd Michelinnek egy évvel korábban, árulta el Terenzio Testoni, a cég rali aktivitásokért felelős vezetője.

Míg az olasz gumigyártó első, monte-carlói szerepvállalásának sikerként könyvelték el széles körben, a szakember mélyebb betekintést nyújtott a hétvégéjükbe.

„Mielőtt bármit mondanék, emlékeznünk kell rá, hogy mikor mentünk először tesztelni a gumikat” – kezdte Testoni. „Ez márciusban volt, tavaly. Készen álltunk a teszt kezdésére, aztán jött a járvány, és lezárt minden.

Júliusban el tudtuk kezdeni a tesztelést ismét, őrült dolog azonban egy Monte gumit a nyár közepén tesztelni. Végül három hónapunk volt tesztelni, július, augusztus, szeptember. Októberben elkészítettük a gumikat, novemberben pedig készen álltunk, hogy teszteljük őket. Őrületes időszak volt ez. Készen álltunk azonban az első fordulóra, és nagyon elégedett vagyok ezzel.

Nagyon elégedett vagyok azzal is, hogy tavaly húsz defektet láttunk a négykerékhajtású autókon, idén pedig huszonegy volt nekünk. Úgy gondolom, összhangban vagyunk azzal, amit az elődünk csinált, és megismétlem, elégedett vagyok az első versenyünkkel.”

A csapatok felől az egyik aggodalom a Sottozero téli abroncsok gumiösszetételéből adódó korlátozott tapadás volt. „Ez egy nehéz egyensúly, amit meg kell találni” – magyarázta Testoni. „Nem kaphatsz meg mindent egy gumitól. Számunkra azon volt a hangsúly, hogy tartsuk a gumiban a szögeket – ez a legfontosabb dolog. Ha jó az összetételből adódó tapadásod egy száraz aszfaltos szakaszon, de elveszted a szögeket, mit csinálsz, ha mész a következő szakaszra, ami teljesen jeges? Véged van.

Oké, egy kis időt vesztesz talán a szöges téliguminkon száraz aszfalton, de van egy kihívásom számodra: azt szeretném, hogy találj egy olyan gumit arról a hétről, amiből hiányzik egy szög. Amennyiben találsz egy ilyen gumit, adok neked tízezer eurót.

Nagyon-nagyon keményen dolgoztunk, hogy fejlesszük a ragasztót és a folyamatot, hogy megtartsuk a szögeket a gumiban, mivel tudjuk, amikor jéghez érsz, a szögek azok, amire a leginkább szükséged van. Hadd mondjam el, beszéltem Sebastien Ogier-vel a versenyt követően, és azt mondta nekem: ’Terenzio, nem volt szükségünk két pótkereket vinni vasárnap. Vittük őket, mert azt hittük, hogy elveszítjük a szögeket, de semmit sem vesztettünk el.’

Ahogyan mondtam, nagyon elégedett vagyok ezzel a szezonkezdéssel és azzal, ahogy végeztük a munkánkat azért, hogy eljussunk ide.”

A 2021-es Monte-Carlo Rallye a lebonyolítási rendjének is köszönhetően eltérő körülményeket hozott az előző időszakhoz képest. „Sosem volt olyan kicsi a tapadás az úton lévő jég és sár mennyiségének köszönhetően, összehasonlítva a hóval, ami jellemezte az utóbbi éveket” – mondta a Pirelli szakembere. „Ennek ellenére a Sottozero gumijaink mind szöges, mind szög nélküli változatban lehetővé tették, hogy a verseny a szokások szerint fusson – ez demonstrálta a teljesítmény kitűnő szintjét.”

Az olasz gyártó következő feladata az Arctic Rally. Az északi sarkkörön valódi téli körülmények között, -20 Celsius fokban, hófedte és hófalakkal szegélyezett pályákon lebonyolításra kerülő futamra a nagyszöges abroncsukat kell vinniük.

„Várjuk ezt a versenyt. Történelmileg egy elég erős gumival rendelkeztünk mindig is az ilyen típusú versenyekre, és úgy gondolom, ez lesz a helyzet újból. Az azonban, hogy három hónap alatt készen álltunk a Montéra, mutatja, hogy mire vagyunk képesek. Készen állunk” – zárta gondolatait Testoni.


Andrew

 

2021. február 11.