Citroen C4 WRC HYmotion4
A Citroen Sport környezetkímélő versenyautója
A C4 WRC HYmotion4 képében a Citroen mutatta be a 2008-as Párizsi Motor Show-n az első olyan WRC-t, melyet hibrid energia-visszanyerő rendszerrel láttak el. Ez nagyobb teljesítményt és kisebb károsanyag-kibocsátást biztosít a kocsinak.
A Citroen standján kiállított új koncepcióautó – mely megosztott dekorációt kapott, az egyik oldal a rali világbajnokságon induló modellről lehet ismerős, a másik viszont egy sokkal nyugalmasabb, a természetre utaló színvilágban pompázik –a cég környezetvédelem iránti elkötelezettségét szimbolizálja, beleértve az autósportokat is, mely a teljesítményre, megbízhatóságra és racionális technológiai innovációkra törekszik.
A HYmotion4 rendszere képes arra, hogy a fékezéskor felszabaduló kinetikus energia egy részét visszanyerje és eltárolja. Az energia egy elektromotor-generátor révén elektromos áram formájában jut el az autó hátuljában elhelyezett akkumulátorba. Ezt követően az felhasználható a gyorsításhoz extra erőként, de lehetőség van arra is, hogy kizárólag elektromos áram révén mozogjon a kocsi, motorhang és kipufogógáz nélkül.
A rendszer jelentős javulást biztosíthat egy versenyautónak annak különböző mozgási fázisaiban:
- a fékezési energia nem veszik el teljes egészében a környezetben,
- az elektromotor nyomatéka szélesebbre tárhatja a belsőégésű motor hasznos fordulatszám-tartományát,
- elektromos módban állandó sebességgel a jármű 40 kilométer megtételére képes; párhuzamos üzemmódban, a belsőégésű motort etap programban használva az üzemanyag fogyasztás 30 százalékkal csökken.
Ezeket az eredményeket az innovatív technológiai megoldások alkalmazásának köszönhetően érhették el, melyeket azért fejlesztettek ki, hogy a C4 WRC-t át tudják alakítani C4 WRC HYmotion4-re. A rendszer négy kulcsfontosságú része:
- 125 kilowattos elektromotor-generátor, mely fogaskerékhajtással kapcsolódik a hátsó differenciálműhöz,
- 990 cellás lítium-ion akkumulátor, melynek feszültsége 400 volt. Az üzemanyagtartály felett helyezkedik el,
- hűtőrendszerek az elektromotor-generátor, illetve az akkumulátor számára, mely egy, a padlólemez jobb oldali része alatt elhelyezkedő hűtővel rendelkezik,
- az elektromos rendszert felügyelő elektronikus vezérlőegység.
A vezető a HYmotion4 forgókapcsolójával négy üzemmód közül választhat:
- belső égésű motor üzemmód: a C4 WRC leggyakrabban használt programja (gyorsasági szakaszokon és összekötő szakaszokon),
- belső égésű motor üzemmód energia-visszanyeréssel: aktiválva a gyorsasági szakaszokon; javítja a fékhatást és az akkumulátorok töltődnek,
- elektromotor üzemmód energia-visszanyeréssel: aktiválva az összekötő szakaszokon, lakott területeken és szervizparkban; növeli az autó hatótávolságát, csökkenti a lakott területek zajterhelését, lehetővé teszi, hogy a belső égésű motort ne kelljen üzemeltetni, mikor annak használata nem szükséges,
- boost mód (párhuzamosan működik a belső égésű motor és az elektromotor): akkor lehet használni gyorsasági szakaszon, mikor további 300 newtonméter nyomatékra van szükség, ennek rendelkezésre állása korlátozott idejű.
Ez a teljesítménynyerési lehetőség a rali pilóták számára egy új paraméter, melyet az optimális energiafelhasználás érdekében kell megtanulniuk kezelni.
A C4 WRC HYmotion4 kitűnően illeszkedik a Citroen autósport iránti hosszútávú elkötelezettségéhez és a következetes környezetvédelmi irányelveihez. Ez a koncepció a márkának azt a politikáját is alátámasztja, hogy nagyteljesítményű járműveket a környezet tiszteletben tartásával is lehetséges megálmodni. Az első lépést további fejlesztések követik a jövőben, ezeket az FIA előírásai fogják szabályozni.
Műszaki adatok
Motor: elöl keresztben elhelyezett, XU7JP4 kódjelű 2 literes, soros, négyhengeres, 16 szelepes, turbófeltöltéses motor, alumínium motorblokk, alumínium hengerfej, szíjhajtású DOHC vezérlés, Garrett/Allied Signal TR30R vízhűtéses turbófeltöltő (az FIA által megszabott 34 mm-es szűkítővel ellátva), Magneti Marelli ECB11 elektronikus benzinbefecskendezés, intercooler, katalizátor
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Furat: 84 mm
Löket: 90 mm
Hengerűrtartalom: 1995 cm3
Kompresszióarány: 9:1
Teljesítmény: 315 LE (fordulatszám: 5500 1/min)
Forgatónyomaték: 570 Nm (fordulatszám: 2750 1/min)
Hibridhajtás: a hátsó differenciálműhöz kapcsolódó elektromotor-generátor
Teljesítmény: 125 kW
Forgatónyomaték: 300 Nm
Akkumulátor: az üzemanyagtartály felett elhelyezett 990 cellás, 400 V-os, 22 Ah-s lítium-ion akkumulátor
Elektronikus vezérlés: Citroen Sport
Üzemmódok: belső égésű motor üzemmód, elektromotor üzemmód, boost mód (belső égésű motor + elektromotor)
Tengelykapcsoló: háromtárcsás karbon
Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, keresztirányú 6 sebességes félautomata szekvenciális váltó, elektronikus vezérlésű középső differenciálmű, mechanikus első és hátsó differenciálművek
Felfüggesztés: elöl-hátul McPherson rendszerű felfüggesztés, Citroen/Exe-TC állítható lengéscsillapítók
Fékek:
Elöl: belső hűtésű féktárcsák, aszfalton hatdugattyús féknyergek, murván négydugattyús féknyergek
Hátul: belső hűtésű féktárcsák, négydugattyús féknyergek
Hidraulikus kézifék
Állítható fékerő eloszlás
Kormányzás: hidraulikus rásegítésű fogasléces kormánymű
Kerekek:
Aszfalt: 8x18 collos felnik
Murva: 7x15 collos felnik
Gumik:
Aszfalt: Pirelli P0
Karosszéria: megerősített önhordó karosszéria, hegesztett biztonsági bukókeret
Méretek:
Hossz: 4274 mm
Szélesség: 1800 mm
Tengelytáv: 2608 mm
Nyomtáv elöl: 1598 mm
Nyomtáv hátul: 1598 mm
Súly: 1350 kg
Andrew