Get Adobe Flash player

Citroen C4 WRC HYmotion4

A Citroen Sport környezetkímélő versenyautója

 

A C4 WRC HYmotion4 képében a Citroen mutatta be a 2008-as Párizsi Motor Show-n az első olyan WRC-t, melyet hibrid energia-visszanyerő rendszerrel láttak el. Ez nagyobb teljesítményt és kisebb károsanyag-kibocsátást biztosít a kocsinak.

A Citroen standján kiállított új koncepcióautó – mely megosztott dekorációt kapott, az egyik oldal a rali világbajnokságon induló modellről lehet ismerős, a másik viszont egy sokkal nyugalmasabb, a természetre utaló színvilágban pompázik –a cég környezetvédelem iránti elkötelezettségét szimbolizálja, beleértve az autósportokat is, mely a teljesítményre, megbízhatóságra és racionális technológiai innovációkra törekszik.

A HYmotion4 rendszere képes arra, hogy a fékezéskor felszabaduló kinetikus energia egy részét visszanyerje és eltárolja. Az energia egy elektromotor-generátor révén elektromos áram formájában jut el az autó hátuljában elhelyezett akkumulátorba. Ezt követően az felhasználható a gyorsításhoz extra erőként, de lehetőség van arra is, hogy kizárólag elektromos áram révén mozogjon a kocsi, motorhang és kipufogógáz nélkül.

A rendszer jelentős javulást biztosíthat egy versenyautónak annak különböző mozgási fázisaiban:

- a fékezési energia nem veszik el teljes egészében a környezetben,

- az elektromotor nyomatéka szélesebbre tárhatja a belsőégésű motor hasznos fordulatszám-tartományát,

- elektromos módban állandó sebességgel a jármű 40 kilométer megtételére képes; párhuzamos üzemmódban, a belsőégésű motort etap programban használva az üzemanyag fogyasztás 30 százalékkal csökken.

Ezeket az eredményeket az innovatív technológiai megoldások alkalmazásának köszönhetően érhették el, melyeket azért fejlesztettek ki, hogy a C4 WRC-t át tudják alakítani C4 WRC HYmotion4-re. A rendszer négy kulcsfontosságú része:

- 125 kilowattos elektromotor-generátor, mely fogaskerékhajtással kapcsolódik a hátsó differenciálműhöz,

- 990 cellás lítium-ion akkumulátor, melynek feszültsége 400 volt. Az üzemanyagtartály felett helyezkedik el,

- hűtőrendszerek az elektromotor-generátor, illetve az akkumulátor számára, mely egy, a padlólemez jobb oldali része alatt elhelyezkedő hűtővel rendelkezik,

- az elektromos rendszert felügyelő elektronikus vezérlőegység.

A vezető a HYmotion4 forgókapcsolójával négy üzemmód közül választhat:

- belső égésű motor üzemmód: a C4 WRC leggyakrabban használt programja (gyorsasági szakaszokon és összekötő szakaszokon),

- belső égésű motor üzemmód energia-visszanyeréssel: aktiválva a gyorsasági szakaszokon; javítja a fékhatást és az akkumulátorok töltődnek,

- elektromotor üzemmód energia-visszanyeréssel: aktiválva az összekötő szakaszokon, lakott területeken és szervizparkban; növeli az autó hatótávolságát, csökkenti a lakott területek zajterhelését, lehetővé teszi, hogy a belső égésű motort ne kelljen üzemeltetni, mikor annak használata nem szükséges,

- boost mód (párhuzamosan működik a belső égésű motor és az elektromotor): akkor lehet használni gyorsasági szakaszon, mikor további 300 newtonméter nyomatékra van szükség, ennek rendelkezésre állása korlátozott idejű.

Ez a teljesítménynyerési lehetőség a rali pilóták számára egy új paraméter, melyet az optimális energiafelhasználás érdekében kell megtanulniuk kezelni.

A C4 WRC HYmotion4 kitűnően illeszkedik a Citroen autósport iránti hosszútávú elkötelezettségéhez és a következetes környezetvédelmi irányelveihez. Ez a koncepció a márkának azt a politikáját is alátámasztja, hogy nagyteljesítményű járműveket a környezet tiszteletben tartásával is lehetséges megálmodni. Az első lépést további fejlesztések követik a jövőben, ezeket az FIA előírásai fogják szabályozni.

Műszaki adatok

 

Motor: elöl keresztben elhelyezett, XU7JP4 kódjelű 2 literes, soros, négyhengeres, 16 szelepes, turbófeltöltéses motor, alumínium motorblokk, alumínium hengerfej, szíjhajtású DOHC vezérlés, Garrett/Allied Signal TR30R vízhűtéses turbófeltöltő (az FIA által megszabott 34 mm-es szűkítővel ellátva), Magneti Marelli ECB11 elektronikus benzinbefecskendezés, intercooler, katalizátor

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Furat: 84 mm

Löket: 90 mm

Hengerűrtartalom: 1995 cm3

Kompresszióarány: 9:1

Teljesítmény: 315 LE (fordulatszám: 5500 1/min)

Forgatónyomaték: 570 Nm (fordulatszám: 2750 1/min)

 

Hibridhajtás: a hátsó differenciálműhöz kapcsolódó elektromotor-generátor

Teljesítmény: 125 kW

Forgatónyomaték: 300 Nm

Akkumulátor: az üzemanyagtartály felett elhelyezett 990 cellás, 400 V-os, 22 Ah-s lítium-ion akkumulátor

Elektronikus vezérlés: Citroen Sport

Üzemmódok: belső égésű motor üzemmód, elektromotor üzemmód, boost mód (belső égésű motor + elektromotor)

 

Tengelykapcsoló: háromtárcsás karbon

 

Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, keresztirányú 6 sebességes félautomata szekvenciális váltó, elektronikus vezérlésű középső differenciálmű, mechanikus első és hátsó differenciálművek

 

Felfüggesztés: elöl-hátul McPherson rendszerű felfüggesztés, Citroen/Exe-TC állítható lengéscsillapítók

 

Fékek:

Elöl: belső hűtésű féktárcsák, aszfalton hatdugattyús féknyergek, murván négydugattyús féknyergek

Hátul: belső hűtésű féktárcsák, négydugattyús féknyergek

Hidraulikus kézifék

Állítható fékerő eloszlás

 

Kormányzás: hidraulikus rásegítésű fogasléces kormánymű

 

Kerekek:

Aszfalt: 8x18 collos felnik

Murva: 7x15 collos felnik

 

Gumik:

Aszfalt: Pirelli P0

Murva: Pirelli Scorpion

 

Karosszéria: megerősített önhordó karosszéria, hegesztett biztonsági bukókeret

 

Méretek:

Hossz: 4274 mm

Szélesség: 1800 mm

Tengelytáv: 2608 mm

Nyomtáv elöl: 1598 mm

Nyomtáv hátul: 1598 mm

 

Súly: 1350 kg


Andrew