Get Adobe Flash player

Tanak dominált Lappföldön

A 2021-es Arctic Rally Lapland összefoglalója

 

Ott Tanak kiemelkedő teljesítményének köszönhetően a Hyundai visszavágott a világbajnokság új futamán a Toyotának az idénynyitón elszenvedett vereségért, bár azt mindenki elismerte, ebben nagy szerepe volt a rajpozícióknak is.

A sorozat negyvenkilenc éves történetében sohasem ment még a rali világbajnokság annyira északra, mint a 2021-es szezon egyetlen igazi téli versenyén, az Arctic Rally Lapland-on.

A viadal azután került be a versenynaptárba, hogy a Svéd Rally rendezői a koronavírus járványra hivatkozva lemondták a versenyüket. A Finn Rally házigazdái kapva-kaptak az alkalmon, és a lappföldi nemzeti bajnoki fordulóra alapozva néhány hét alatt megszerveztek egy világbajnoki fordulót. A Rovaniemi központú verseny igazi téli körülményeket, hatalmas hófalakkal szegélyezett havas szakaszokat ígért, szemben a svéd futammal kapcsolatban az utóbbi időben folyamatosan tapasztalt bizonytalansággal.

Azok, akik rendelkeztek helyismerettel, azt mondták, az őrületes tempó miatt a magabiztosság, valamint az autó stabilitása döntő faktor lesz a Mikulás otthonában, ahol ilyenkor -30 Celsius fokos hideg is lehet, a nappali órák száma pedig igencsak korlátozott.

A versenyzőknek szó szerint tiszta lappal kezdve kellett itinert írniuk, a finn bajnoki fordulók belsőkamerás felvételeire pedig csak abból a célból tudtak hagyatkozni, hogy lássák a futam jellegét. Ilyen tipikusan havas versenyeken a pilóták a régi időktől előszeretettel használják a hófalakat, a World Rally Car-os indulóknak azonban bele kellett most kalkulálni azt, hogy autójuk aerodinamikája könnyedén megsérülhet egy-egy ilyen akcióban, az pedig mindenkinek kockázatot jelentett, hogy a hóban köt ki egy rosszul felmért kanyarvétel során.

A járvány miatt nézők számára nem volt látogatható az esemény – drónokkal és hómobilokkal ellenőrizték ezt –, a párosok csak magukra számíthattak egy kicsúszás esetén. Emiatt és a zord körülmények okán minden autóban ott kellett lennie egy túlélő kitnek, aminek két ásót és meleg ruházatot kellett tartalmaznia.

Ha mindez nem lett volna még elég, egy újabb ismeretlent jelentett az egyenletben a gumiabroncs, aminek megválasztásával nem sokat kellett bajlódnia senkinek, hiszen egyfajta áll az ilyen versenyeken a csapatok rendelkezésére, ez azonban újdonság volt a Pirelli érkezésével. „Érdekes volt a pilóták beszámolóit és visszacsatolásait hallani a verseny előtti teszteken” – mondta el Terenzio Testoni, az olasz gyártó rali aktivitásokért felelős vezetője. „Nagyon pozitívak voltak ezek, ugyanakkor nyilvánvalóan minden autó más, úgyhogy a gumik némileg máshogy működnek mindegyiken, ami természetesen befolyásolja az egyes csapatok és versenyzők által választott beállításokat a személyes preferenciájuknak is megfelelően.” A gumiválasztással nem kellett tehát bajlódni, az abroncsok épségének megóvása, a szögek megtartása ugyanakkor feladat volt, és el kellett dönteni azt is az alakulatoknak, hogy hány pótkerékkel vágjanak neki a köröknek, valamint hogy hogyan variáljanak a gumikkal menet közben.

Monte-Carlóban győzelmet aratott a Toyota, akik – lévén Finnországban van a ralicsapatuk központja – tulajdonképpen hazai környezetben léphettek ezúttal pályára, így Jari-Matti Latvala szerint a nyomás is nagyobb volt rajtuk, ugyanakkor bizakodott is a szakvezető. Amellett, hogy két tesztet is beiktattak, egyet Jyvaskylában, egyet pedig Rovaniemiben, a tesztpilóta Juho Hanninen rajthoz állt a finn bajnokságba számító Arctic Rally-n, ami értékes adatokat szolgáltatott és jó információkat az új alkatrészekről, valamint a Pirellikről.

A Hyundai Motorsport két állandó pilótája, Ott Tanak és Thierry Neuville a felkészülés részeként részt vett az Otepaa talverallin Észtországban. A versenyt előbbi pilóta nyerte, de utóbbi sem bánkódott, hiszen ez egy lehetőség volt a Monte-Carlóban mellé kerülő új navigátorával történő összecsiszolódásra. A csapat Lappföldön folytatta le tesztjét ezt megelőzően. Hogy a Toyotától elszenvedett monte-carlói vereség után felrázza különítményét, Andrea Adamo is részt vett ezen az eseményen. Az állandó pilóták mellett itt a finn viadalra harmadikként nevezett Craig Breen is beülhetett az i20 Coupe WRC-be, és Oliver Solberg is lehetőséget kapott egy World Rally Car volánja mögött. Az ifjú tehetséget Pierre-Louis Loubet oldalán a Hyundai 2C Competition színeiben nevezték az Arctic Rally Lapland-ra. Solberg tesztjének negatívuma az volt, hogy Aaron Johnston repülőjáratát törölték, így nem ért oda a felkészülésre. A svéd pilótát Tanak mitfárere, Martin Jarveoja segítette ki, hogy a futamra Sebastian Marshallnak adja át a helyet, mivel Johnston egy koronavírus tesztjének eredménye pozitív lett. Adamo célja mindenképpen a győzelem volt, viszont ő is és Neuville is utalt rá, hogy nem elégedettek a felkészüléssel. Tanak a győzelmet tűzte ki maga elé célul, bár a Hyundai-nál mindenki utalt rá, hogy a Toyota autója az ilyen jellegű pályákon mindig is gyorsabb volt.

Az M-Sport ugyanazzal a felállással vágott neki a futamnak, mint az idénynyitónak. Teemu Suninen és Gus Greensmith a verseny előtti hétvégén tesztelhettek a térségben egy-egy napon keresztül. Az autó beállítása mellett az is a cél volt ezen alkalomkor, hogy a balul sikerült Monte-Carlo Rallye után visszaszerezze a két pilóta az önbizalmat. Míg a WRC-s mezőny nagy része a hercegségben használt autóba ült be, Suninen egy másikat kapott, azt, amit Greensmith hajtott tavaly.

Mindezeket figyelembe véve várakozással tekintett mindenki a rajtra.

A szervezők kompakt menetrendet állítottak össze. A shakedown-t pénteken tartották, ezt Tanak nyerte, többen pedig, köztük Neuville-ék is, ki kellett, hogy próbálják, hogyan működik az ásó. Az éles menet délután kezdődött egy harmincegy kilométeres gyorsaságival, melyet még aznap, de már sötétben megismételtek.

Az időjárás megenyhült a korábbiakhoz képest, a hőmérő higanyszála a pozitív tartományba kúszott, emiatt a rajtsorrend még inkább faktorrá vált, mint ahogyan arra számítani lehetett, így a Toyota hiába lobbizott sikeresen azért, hogy az első napi szakaszra küldjenek rá egy hótolót. A hó fellágyult az enyhe hőmérsékletnek köszönhetően, jóllehet korábban sem volt túl kemény az utak borítása, hiszen a szervezők a csapatokkal egyetértésben nem locsolták őket korábban, így nem alakult ki rajtuk jégréteg.

A pénteki két gyorsaságin Tanak megmutatta, vele kell megmérkőznie annak, aki győzelmet szeretne ünnepelni. Az észt versenyző máris tizenhat másodperces előnyre tett szert, ugyanakkor nem bízta el magát, tudta, hogy ez annak is volt köszönhető, hogy hátrébbról rajtolhatott. Tanak tempóját az is segítette, hogy a többséggel ellentétben kockáztatott, és egy pótkereket vitt csak magával, emiatt ugyanakkor próbált óvatosan bánni a Pirellikkel. Breen zárt másodikként, aki úgy érezte, nem hozott ki mindent a rajtpozíciójából, főként az első futás alkalmával. Utána próbálta keményen nyomni, ennek azonban az lett az eredménye, hogy a szakasz végére az előbukkanó murva kiszedte az első abroncsaiból a szögeket. Az ír versenyző ugyanakkor önkritikus volt, azt mondta, az idővel és a tapasztalattal jön meg az, hogy ne történjen ilyen.

A Toyota leggyorsabbja, Kalle Rovanpera Breenhez hasonlóan egy második és egy harmadik időt mutatott fel. Ez azzal együtt, hogy a nyitó gyorsaságin tolatnia is kellett egyet, négy szekundum lemaradással az esti harmadik helyezéshez volt elég a verseny sokak szerinti egyik esélyesének. A második szakaszon úgy érezte Rovanpera, hogy nem optimálisak Yaris WRC-jének beállításai a körülményekhez, a sok murván nagy volt az alulkormányozottsága, ez pedig a gumikra sem volt jó hatással.

A harmadik hyundai-os, a szintén alulkormányozottságra panaszkodó Neuville negyedikként, Tanakhoz képest félperces lemaradással várhatta a szombati folytatást. Szorosan ott volt a nyomában Elfyn Evans, aki másodikként futott a pályákon, csapattársa, Sebastien Ogier mögött. Utóbbi elmondta, nagyon lágy volt a hó, sokat kellett takarítani elsőre, és a második kör sem volt könnyebb. A világbajnok erőfeszítései csak a kilencedik pozícióra voltak jók. Evans és közötte állt ekkor Suninen, Takamoto Katsuta és Solberg is. Az ifjú svéd elsőre elkövetett egy hibát, másodjára azonban egy figyelemreméltó negyedik időt mutatott fel. A legjobb tízet Greensmith zárta. Loubet nyitásként hatodik leggyorsabb tudott lenni, utána viszont defektet kapott, amit a szakaszon cseréltek ki, elszenvedve három és fél perc többletidőt.

 

Momentum

A Hyundai Motorsport vezetőjétől, Andrea Adamótól megszokottak a velős nyilatkozatok, melyek olykor a csapata sajtóanyagaiban is megjelennek. Pénteken este így értékelt a szakvezető: „Hazudnék, ha nem mondanám, elégedett vagyok azzal, hogy tartjuk az első és a második pozíciót a nyitó nap végén. Ugyanakkor nem szabad elfelejtetünk, hogy nyolc szakasz hátravan még a hétvégén. Azt kell mondanom, a csapatom – ahogyan kedvesen megkértem – nagyszerű munkát végzett a versenyre történő felkészüléskor. Természetesen reprezentatívabb pozíciókban vagyunk, ott, ahol úgy gondolom, lennünk kell. A rajtsorrend segít, de csak azért vagyunk ott, mert rossz volt a teljesítményünk Monte-Carlóban, úgyhogy ez nem az, ami büszkévé tehet bennünket. A legjobbat hozzuk ki abból, amivel rendelkezünk, és jelen pillanatban jól dolgozunk.”

A versenytáv több mint fele szombaton várt a mezőnyre, a csaknem százötven kilométer hat szakaszra oszlott el. Tanak egy újabb szakaszgyőzelemmel rögtön megerősítette vezetését, majd miután vesztett néhány másodpercet egy meredek szituáció miatt, ami után semmit sem látott, mivel az ablaktörlőt sem tudta bekapcsolni, a kör végén ismét bezsebelt egy részsikert. A nap felénél huszonhárom másodperccel vezetett, amit estig meg is tartott, miközben még egy legjobb időt futott. A Hyundai versenyzője elismerte, a nap vége stresszes volt, de nem volt már szüksége arra, hogy nagyon nyomja.

Rovanpera autóján állítottak, a toyotás azonban még mindig nem érezte jónak a Yaris WRC egyensúlyát. Mindazonáltal délelőtt megelőzte Breent, délután pedig megnyerte a középső szakaszt – melyen mindkét teljesít során 130 kilométer/óránál nagyobb volt a legjobb átlagtempó. Ekkor tizenöt szekundum előnyben volt az őt üldöző Neuville-lel szemben, a Hyundai versenyzője azonban egy jó gumitaktikával sokat hozott rajta a sötétben zajló utolsó szakaszon, ennek révén két másodperc különbséggel zárták a napot.

Neuville napja rosszul indult, nem hallotta jól navigátorát a délelőtti körben. Délután óvta a gumikat, hogy a befejező szakaszra újakat tehessen fel előre, ami remek döntésnek bizonyult: a belga versenyző tizenkét másodpercet adott a második leggyorsabbnak is. Ez azt eredményezte, hogy vasárnap éles csatát lehetett várni a dobogó második fokáért.

Breen délelőtt vesztett egy helyet, délután pedig még egyet. A második körben sok időt is bukott, mivel nem tudta megfelelő állapotban tartani a gumikat az előbukkanó murván. Hasonló problémával szembesült Evans is. A wales-i pilóta volt az, aki délelőtt meg tudta törni Tanak szakaszgyőzelmeinek sorozatát, utána azonban előjöttek ezen gondjai, és maradt az ötödik helyen. Utána Solberg következett már. A WRC debütáns egy harmadik idővel nyitotta a napot, aztán persze akadtak kisebb kalandjai, a legvégén elhagyta a szemüvegét is, de teljesítménye túlszárnyalt minden várakozást. A svéd versenyző nálánál jóval nagyobb tapasztalattal rendelkező pilótákat tudott megelőzni. A befejezést Katsuta várhatta a hetedik helyről, Suninen a nyolcadikról, Greensmith pedig a kilencedikről. Az M-Sport versenyzői tehát ezúttal sem voltak képesek igazán nagy villantásra, Suninen legjobb részeredménye egy negyedik idő volt, az utolsó szakaszon, amikor Neuville-hez hasonlóan, de sokakkal ellentétben friss első abroncsokon futott, csupán nyolcadik időt tudott felmutatni. A legjobb tízet Esapekka Lappi zárta ekkor Volkswagen Polo GTI R5-ösével.

Ogier a kedvezőbb rajtpozíciójának betudhatóan versenyképesebb időkre volt képes már, feljött a hatodik helyre, de nála is kipotyogtak a szögek a gumikból, ennek is köszönhetően a zárószakasz legvégén egy kanyarkombinációban beleállt a hófalba, ahonnan nézők híján nem tudott kijönni. Loubet turbóhiba miatt kénytelen volt kiállni, ennek előzménye azonban az volt, hogy a francia pilóta tett egy látogatást a hófalban.

A befejező napra egyfajta szakaszt iktattak az itinerbe a szervezők, melyet kétszer kellett teljesítenie a mezőnynek. Tanak az első alkalommal az előnye birtokában könnyedebben vette ezt, hogy aztán a Power Stage pontokért támadjon. Ezekből kettőt tudott begyűjteni, tehát negyedik lett az utolsó gyorsaságin. Ettől függetlenül nem volt boldogtalan, hiszen elérte a célját, a monte-carlói fiaskó után győzelmet aratott. „Először is, amikor egy új versenyre jössz, az mindig egy kicsit meglepetésszerű” – kezdte értékelését a 2019-es világbajnok. „Ezen a hétvégén a Toyota hazai országába jöttünk, és azt vártuk tőlük, hogy nagyon erősek lesznek. Rajtunk volt a nyomás, és tudtuk, nagyon komplikált lesz csatába szállni. Végül egy nagyon jó hétvégénk volt – semmiből sem volt túl sok, csupán egy hiba tegnap. Ez egy elképesztő hely – kétségtelenül a legjobb egy téli raliversenyhez, főként amilyen tegnap volt. Nagy igényeket támasztott. Úgy gondolom, második alkalommal visszatérni ide sokkal élvezetesebb lenne, főként amikor tudod, hogy merre is mész.”

Rovanpera reggel egy tizeddel gyorsabb volt Neuville-nél az ezüstéremért zajló csatában, a Power Stage-et pedig megnyerte, ezzel megvédte pozícióját, amivel pályafutása eddigi legjobb eredményét érte el. A célban mégsem volt teljesen elégedett. „Az bizonyos, hogy csatázni akartam a legjobb helyért, és elkövettem egy hibát, valamint nem volt meg az optimális tempónk” – értékelt a húszéves finn. „Nyomtam neki egész hétvégén, a maximumon állandóan. Egy nagyszerű hétvége volt ez az én oldalamról és Jonne oldaláról, megtettünk mindent, amit tudtunk, és boldogok vagyunk, hogy megszereztük a második helyet itt.” Rovanpera ezzel az eredménnyel átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben, ezzel ő már a legfiatalabb világbajnoki éllovas a sorozat negyvenhárom éves történetében.

Mivel az élmezőny nagy része nem ment még versenytempóban ezeken a szakaszokon, egy-két esetben elárulták a versenyzők a hétvége folyamán, hogy nem mindig volt optimális az itinerük. Ez volt a helyzet Neuville-lel is vasárnap a szakasz első teljesítése során. A második alkalom már jól sikerült neki, a vége felé azonban az első gumijai feladták a küzdelmet. A belga pilóta ennek ellenére elégedetten nyilatkozott a harmadik helyről, már csak azért is, mert voltak gondjaik, és viszonylag elöl, a harmadik pozícióból rajtolt.

A harmadik hyundai-os, a negyedikként célba érő – a Power Stage-et pedig másodikként záró – Breen viszont jobb eredményt szeretett volna elérni, hiszen a tavalyi észtországi második helyezéssel magasra tette magának a lécet. Az ír versenyző ugyanakkor megköszönte a csapatnak a munkát és a segítséget, hogy javulni tudjon, akik ráadásként vasárnap reggel tizenöt perc alatt cseréltek sebességváltót az i20 Coupe WRC-n egy olajfolyás miatt. Az ötödikként végző Evans is azt nyilatkozta, nem ilyen hétvégéről álmodott. A Toyota első futamon aratott sikerét követően a Hyundai visszavágott tehát, a tabellán pedig felére csökkentette a koreai márka a hátrányát a japán vetélytársához képest.

Az előző esti álláshoz képest az élmezőny egyetlen helycseréje a hatodik pozícióban történt vasárnap, Katsuta ugyanis az utolsó gyorsaságin megelőzte Solberget. A svéd fiatal így sem volt letörve, megfelelt az elvárásoknak, minden szakaszt teljesített, élvezte a versenyt, sőt, néhány gyorsaságin igencsak figyelemreméltó időt autózott. A Power Stage-en próbált Adamo kedvébe járni azzal, hogy pontot csen el Ogier elől, a nagy igyekezetnek azonban egy megforgás lett a vége a cél előtt. Ezzel úszott el Solberg abszolút hatodik helye.

Az M-Sport pilótái most sem voltak képesek beleszólni a tehetős alakulatok versenyzőinek meccsébe. Suninen legjobb szakaszeredménye a negyedik idő volt szombatról, végül pedig nyolcadikként hajthatott fel a céldobogóra több mint kétperces hátránnyal. Ez azt jelenti, hogy kilométerenként fél másodperccel volt lassabb Tanaknál. Márkatársa, Greensmith érkezett kilencedikként, az utolsó pontszerző helyet pedig tavalyi csapattársuk, Lappi szerezte meg. Ogier messze volt a legjobb tíztől, a Power Stage-en viszont szerzett egy pontot.

Szépszámú páros nevezett Rally2-es, illetve R5-ös autóval, így erős mezőny gyűlt össze a WRC 2-es és a WRC 3-as kategóriában is. A WRC 2-t Lappi uralta a Movisport színeiben futó Volkswagenjével, a tízből nyolc szakaszon volt a leggyorsabb, és – egy megforgással együtt – negyvennyolc szekundumos előnnyel nyerte az értékelést. Andreas Mikkelsen tehát emberére akadt ezúttal. A Toksport versenyzője sportszerűen bevallotta, hogy nem volt képes nagyobb tempóra. Mikkelsen a dobogó középső fokára hozta a Skoda Fabia Rally2 evót. A harmadik helyet Lappi csapattársa, Nikolay Gryazin szerezte meg, majd a Marco Bulaciát – aki vízumproblémák miatt kényszerült kihagyni a versenyt – a Toksportnál helyettesítő Eyvind Brynildsen következett, valamint a hyundai-os Ole Christian Veiby és az M-Sportos Martin Prokop. A Hyundai Motorsport másik pilótája, a WRC 3 tavalyi bajnoka, Jari Huttunen már az első szakaszon kiesett motorhiba miatt, úgyhogy sajnálatos módon egyáltalán nem volt lehetősége összemérni magát a többiekkel.

A WRC 3-ban Emil Lindholm kezdett a legjobban, szombaton délelőtt azonban hibázott, és kiesett a skodás finn. Ekkor a márka- és honfitárs Teemu Asunmaa vette át a vezetést, de egy pillanatra sem lehetett nyugta, mert Egon Kaur ott volt a nyomában. Asunmaa végül négy másodperccel nyerte a kategóriát a volkswagenes észt előtt, aki egy szombati időellenőrzőnél történt késés miatt egy tíz másodperces büntetés súlyát cipelte magával. Másfél perces lemaradással állhatott fel a dobogó alsó fokára Rally2-es Skodájával Mikko Heikkila. A finn versenyző vasárnap előzte meg Eerik Pietarinent, aki nem az evo, hanem egy korábbi fejlesztésű Skodával vett részt a viadalon.

A célceremónia során a finn légierő gépei emlékeztek meg Hannu Mikkoláról, a ralisport egyik nagyszerű finn alakjáról. 1983. világbajnoka a verseny pénteki napján hunyt el 78 éves korában.

 

Eredmények


Arctic Rally Lapland

A 12 futamos világbajnokság 2. versenye – Rovaniemi – 2021. február 26-28.


1. Ott Tanak/Martin Jarveoja EST/EST Hyundai WRT, i20 Coupe WRC 2ó 3p 49,6mp

2. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen FIN/FIN Toyota WRT, Yaris WRC +17,5mp

3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe BEL/BEL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +19,8mp

4. Craig Breen/Paul Nagle IRL/IRL Hyundai WRT, i20 Coupe WRC +52,6mp

5. Elfyn Evans/Scott Martin GBR/GBR Toyota WRT, Yaris WRC +1p 1,5mp

6. Takamoto Katsuta/Daniel Barritt JPN/GBR Toyota Yaris WRC +1p 37,8mp

7. Oliver Solberg/Sebastian Marshall SWE/GBR Hyundai i20 Coupe WRC +1p 39mp

8. Teemu Suninen/Mikko Markkula FIN/FIN M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +2p 9mp

9. Gus Greensmith/Elliott Edmondson GBR/GBR M-Sport Ford WRT, Fiesta WRC +3p 39,4mp

10. Esapekka Lappi/Janne Ferm FIN/FIN Volkswagen Polo GTI R5 +6p 7mp

 

Power Stage sorrend: 1. Rovanpera, 2. Breen, 3. Neuville, 4. Tanak, 5. Ogier

Szakaszgyőzelmek: Tanak: 5, Evans: 2, Rovanpera: 2, Neuville: 1

 

A világbajnoki pontverseny állása:

Pilóták: 1. Rovanpera: 39, 2. Neuville: 35, 3. Ogier: 31, 4. Evans: 31, 5. Tanak: 27, 6. Breen: 16, 7. Katsuta: 16, 8. Sordo: 11, 9. Mikkelsen: 6, 10. Greensmith: 6, 11: Solberg: 6, 12: Suninen: 4, 13: Fourmaux: 2, 14. Camilli: 1, 15. Lappi: 1

Gyártók: 1. Toyota GAZOO Racing World Rally Team: 88, 2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team: 77, 3. M-Sport Ford World Rally Team: 24, 4. Hyundai 2C Competition: 22


Andrew

 

2021. február 28.