Get Adobe Flash player

Teljesítette a küldetést a Rally3-as Fiesta a bemutatkozásán

Versenykörülmények között is bemutatkozott a Ford Fiesta Rally3, Ken Torn vezette a gépet a március 6-án Finnországban megrendezett SM O.K. Auto-Rallin.

A vadonatúj autó, mely az új, Rally3-as kategória első szereplője, problémamentesen teljesítette a kouvolai viadal hat szakaszát. Az ERC 3 Junior bajnokság 2020-as győztese a tizenegyedik helyen futott célba.

Az abszolút eredménynél azonban sokkal fontosabb volt annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy a 200 lóerőnél alig erősebb négykerékhajtású masinának hol lesz a helye a mezőnyben, le tudja-e győzni az N csoportos autókat. Nos, a válasz az, hogy igen, még ha a Mitsubishi Lancer Evo IX-es volánja mögött ülő Ville Hautamaki Torn előtt is végzett. Ez kicsit frusztrálttá is tette Maciej Wodát.

„Nagyon-nagyon boldog vagyok azzal, ahogyan a verseny alakult” – kezdte értékelését a Rally3-as Fiestát fejlesztő és építő M-Sport Lengyelország ügyvezető igazgatója. „Egyáltalán nem kétséges számomra, hogy ez az az autó, amit akartunk. Azt a célt tűztük ki, hogy legyőzzük az N csoportos autókat, egy azonban elszökött. Ez szégyen, mindegyiket le szerettük volna győzni, Ken azonban jó munkát végzett.

Ne felejtsük el, hogy ez volt az autó első versenye, ő pedig világossá tette, hogy nem akar semmi hülyeséget csinálni. Volt egy megforgása az ötödik szakaszon, emiatt pedig igazán frusztrált volt, de ne felejtsük el, hogy ezeken a szakaszokon és ezeken a versenyeken versenyeznek ezek a srácok minden évben. Ahogyan mondtam, boldog vagyok. Azt mondanám, a küldetés teljesítve számunkra.”

Woda kiemelte, hogy a finn verseny második felében már az autó valós potenciálját látták, de az előzményekről is szót ejtett. „Több mint ötezer tesztkilométert teljesítettünk ezzel az autóval” – mondta. „Jó elképzelésünk volt tehát arról, hogy mennyire jól is működik, de nem tudtuk pontosan, hogy hova illeszkedik egy verseny tekintetében. Most már tudjuk.

Az volt a cél ezzel az autóval, hogy áthidaljuk a hézagot a kétkerékhajtású autók és a Rally2-es lépcső között. Megtettük ezt. Amink itt van, az egy igazán költséghatékony mód arra, hogy négykerékhajtású autóval lehessen ralizni.”

A viadalt követő napon az M-Sport ügyfélnapot tartott Finnországban, ahol tizenöt olyan pilóta vett részt, akik N csoportos autót hajtanak.

„Ez az a reakció, amivel elégedett vagyok” – nyilatkozta Woda. „Vezették ezt az autót, és megértették, hogy miről is szól ez. Ez egy valódi, valódi raliautó.

Amikor kidolgoztuk ezt az autót, meghatároztuk, hogy megpróbáljuk áthidalni azt az egészen nagy hézagot, ami a Rally4 és a Rally2 – a kétkerékhajtású junior Fiesta és a Fiesta R5 – között van, és kétségtelen, hogy megtettük ezt.

Időközben azonban jelentős kétségek kezdtek ébredni, hogy hogyan fog a Rally3-as autó boldogulni az N csoportos ellen. Ami azonban az N csoport most, az igazából egy kicsit halott kategória. A szombati eredmény tehát és aztán az autóval kapcsolatos nagyszerű vasárnapi reakciók nagyon jó hírek számunkra.”

Ami azonban igazán számít, az a rendelések, azok pedig érkeznek. Az első ügyfél március 16-án kapja meg a Fiesta Rally3-at, emellett pedig tizenkét másikat is értékesítettek már a 99.999 eurós árral rendelkező autóból. Az N csoportos gépek több mint három évtized után nyugdíjba vonulnak lassan, az utódjuk azonban ígéretesnek tűnik.

A kocsi homologizációja folyamatban van, az M-Sport pedig azt tervezi, hogy elviszi aszfaltos versenyekre, hogy demonstrálja az autó képességeit szilárd felületen. A Fiesta Rally3-at egy 1,5 literes EcoBoost turbómotor hajtja, melynek teljesítménye 215 lóerő, forgatónyomatéka 400 newtonméter, a hajtás az ötfokozatú szekvenciális váltón keresztül jut el mind a négy kerékhez. Az autó végsebessége 185 kilométer/óra, a 100-as sebességet öt másodperc alatt éri el álló helyzetből. A tesztelésben Torn mellett a 2017-es junior világbajnok Nil Solans és a háromszoros Európa-bajnok Kajetan Kajetanowicz vállalt oroszlánrészt.

 

Andrew

 

2021. március 11.