Get Adobe Flash player

Frusztráció a hibrid rendszer gondjai miatt

Megkapták a jövőre szerepet kapó hibridrendszer kitjét a rali világbajnokságon részt vevő csapatok, a DirtFish azonban megtudta, sok finomításra van még szükség.

A kiszállítás első határideje a 2021-es év ötödik hete volt. Aztán a nyolcadik. Végül március 5-én pénteken, azaz a kilencedik héten jutottak hozzá a csapatok a Rally1-es szabályok egyik leglényegesebb eleméhez.

Most már tehát rendelkezik egy ilyen kittel mindhárom alakulat, de mi a véleményük róla? Nos, hivatalosan egyikük sem hajlandó beszélni erről, hiszen ez csak az egyik tényezője a jövőre érvénybe lépő új szabályrendszernek. A DirtFish azonban megtudott némi információt. Ezek szerint vannak fenntartásaik a csapatoknak a kittel kapcsolatban, egyes egységek ugyanis nem működnek, mások pedig – beleértve a szoftvert is, mely alapvető fontosságú az üzemeltetéshez – hiányoznak még.

„Értjük a világ jelenlegi nehézségeit – mindannyian együtt élünk ezekkel a nehézségekkel –, de az, hogy hiányoznak kulcsfontosságú alkatrészek és nem úgy működik a rendszer, ahogyan megállapodtunk, frusztráló” – árulta el egy forrás. „Amikor pedig azt mondjuk, hogy frusztráló, azt hiszem, kedvesek vagyunk. Hogyan legyünk képesek működtetni ezt a dolgot, amikor nem rendelkezünk külső töltővel? Hibrid ez, fontos a töltő.”

A rali világbajnokság részére a hibridrendszert biztosító Compact Dynamics ügyvezető igazgatója, Oliver Blamberger nyíltan elismeri, komoly kihívás megfeleljenek a sorozat teszttervezetének.

„Az eredeti célunk az volt, hogy január, a naptár ötödik hetének végéig szállítsuk ki a hibridrendszert minden egyes csapatnak” – mondta Blamberger. „A kínai beszállítóink koronavírus járvánnyal kapcsolatos problémái, valamint partnerünknek, a Kreiselnek a Németország és Ausztria közötti határvonalnál történt problémái miatt késésünk volt. Ezen késés alapján az első kiszállítást a naptár ötödik hetéről a naptár nyolcadik hetére toltuk.

Múlt pénteken, a kilencedik hét végén elláttuk mindegyik csapatot az első tesztrendszerrel. Ennek fejlesztését tavaly májusban kezdtük, még mindig nagyon erős válságot tapasztalunk szerte a világon, és tíz hónappal később az első rendszer kiszállításra került – az én oldalamról ez egy nagyszerű siker.”

 

Mehet a tesztelés

Az M-Sportnál elkészült és a napokban tette meg az első kilométerét a vadonatúj, Rally1-es gép, a Toyota pedig közel áll ugyanehhez egy öszvérautóval. A Hyundai le van maradva, Blamberger azonban úgy véli, az általuk biztosított rendszer nem szükséges az autó teszteléséhez.

„Lehetséges, hogy felszerelik ezt a tesztpadra vagy beszerelik az autóba, a csapatok felé kommunikáltuk ezt” – magyarázta. „Úgy értem, mindenki, aki rendelkezik a rendszerrel most már, el tudja dönteni, hogy használja-e ezt a tesztpadon vagy az autóban. Mi pedig ki fogjuk szállítani a második tesztrendszert két héten belül, a harmadik rendszert pedig öt héten belül.

Száz százalékosan teljesítette minden rendszerünk a funkcionális teszteket, ami azt jelenti, hogy teljesítmény és biztonság szempontjából a célon van minden. Nagyon-nagyon jó eredményeink vannak az első rendszerről, és boldog vagyok emiatt.”

De mi a helyzet azokkal a beszámolókkal, amik a csapatoktól érkeztek és arról szólnak, hogy bizonyos dolgok nem működnek? „Van egy speciális ok, amit eddig nem szállítottunk ki, az a külső töltő” – mondta Blamberger. „Ehhez további két hétre van szükségünk, ahhoz azonban, hogy a próbapadon vagy az autóban teszteld a rendszert, fel tudod tölteni azzal, hogy generátor üzemmódban működteted a belső égés mellett. Nem probléma ez.”

 

Az árazás további csúszásokat eredményezett

Miközben a Compact Dynamics szoros együttműködésben volt a Kreisellel, hogy finomítsa a gyártási folyamatát – a funkcionális tesztelés Ausztriában történt a Kreiselnél, nem pedig oda-vissza küldözgették a határon az alkatrészeket, majd csomagolták Ausztriában és onnan küldték ki – a megállapodás kereskedelmi aspektusa további csúszásokat eredményezett.

„Szerte a világból kell összeszednünk a részeket, miután nagyon-nagyon erős az árstruktúra ezen a rendszeren” – mondta Blamberger. „A teljes hibridrendszert versenykészen százezer eurós áron kell kiszállítani autónként, ez pedig nem egy hatalmas pénz az akkumulátorért, a tengelykapcsolóért, a bekötésért, az elektromos rendszerért és a villanymotorért.

A beszerzési osztályunkkal emiatt szét kellett néznünk szerte a világon, hogy a legjobb árakat találjuk, ez pedig egy újabb oka annak, hogy egyes alkatrészek némi késéssel jönnek. Megpróbáltuk ezt kompenzálni és nagyon intelligensnek lenni néhány beszállítónkkal, a globális válságot figyelembe véve pedig, amivel rendelkezünk, az, hogy csupán öthetes késéssel szállítottunk, egy nagyszerű munka.”

 

Hibrid stratégia

A specifikáció szerint a hibridrendszer száz kilowattal járul hozzá a belsőégésű motor teljesítményéhez, arról azonban, hogy ezt hol és hogyan alkalmazzák, nincs még megállapodás. Az értesülések szerint a rendszer képes lesz az energiavisszanyerésre, ami nyilvánvalóan a szakaszok között fog történni azért, hogy a szakaszok kiválasztott „boost zónájában” alkalmazzák azt.

„Az energiavisszanyerés lehetősége a csapat belső politikáján múlik” – mesélte Blamberger. „A hibridrendszer motorként és generátorként is használható. A szakaszok között teljesítményt generál az akkumulátornak, aztán pedig a visszanyert energia felhasználható a következő szakaszon. Az autó ráadásként elektromos hajtást alkalmazhat a falvakban és a városokban.”

A Compact Dynamics ügyvezető igazgatója igyekezett rámutatni arra is, hogy a rendszer korlátja az akkumulátor – és figyelmeztette a rajongókat, hogy ne várjanak ötszáz lóerőt meghaladó Rally1-es autókat, melyek rakétaként közlekednek az úton. „Az akkumulátor három-négy kilowattos, ez nem olyan sok. Inkább egy löket hatása van, amikor azt tudod mondani: ’Oké, száznegyven extra lóerővel rendelkezem egy kanyarnál vagy a szakasz egy bizonyos részén’. Nem szabad elfelejteni, ez egy egyensúly mindig a teljesítmény és teljes rendszer súlya között.”

 

Andrew

 

2021. március 14.