Hibridek lesznek a Rally2-es autók is - Jó-e az agresszivitás a Rally2 hibridizációban?
Jó-e az agresszivitás a Rally2 hibridizációban?
Andrea Adamo megkérdőjelezi a Rally2-es autók hibriddé alakítását, a Hyundai Motorsport igazgatója elemzéseket szeretne látni, mielőtt az ügyfélalapú versenygépek átalakításra kerülnek. Adamo azt mondja, a ralisportnak óvatosnak kell lennie, hogy ne legyen túl agresszív azokban a kísérletezésekben, hogy a Rally2-es kategóriába tartozó autók hibrid hajtást kapjanak.
A Nemzetközi Automobil Szövetség tavaly októberben jelentette be azon szándékát, hogy a világbajnokság második szintjén használt, valamint a nemzetközi és nemzeti sorozatok csúcskategóriáját képező Rally2-es versenyautók 2023-től hibrid rendszerrel rendelkezzenek, ami mindössze egy évvel követné a csúcskategóriás gépek ugyanilyen átalakítását.
További részletek szeptemberre várhatók a témában, az FIA azonban ígéretet tett arra, hogy a lefektetésre kerülő szabályok előzetesen megvitatásra kerülnek a költségkontrollt célul kitűzve, valamint a különböző, polcról elérhető és alkalmazásra kerülő hibridrendszerek potenciális teljesítménybeli különbségeit kezelve.
Adamo elmondta, fenntartásai vannak nem csak azzal kapcsolatban, hogy a költségeket az ügyfélcsapatoknak kell vállalni, hanem azzal is, hogy a hibridrendszerrel mennyire bonyolultabbá válna az autók szervizelése. „Őszintén szólva nem hinném, hogy kőbe van vésve, hogy a Rally2-es autóknak hibrideknek kell lenniük, mivel emlékeznünk kell rá, hogy ezek ügyfélautók” – kezdte a Hyundai autósport részlegének első embere.
„És azt gondolom, ügyelnünk kell arra, nehogy túl agresszíven haladjunk. Mély elemzést kell végezni mindenről és ellenőrizni, hogy valóban szükségünk van-e arra, hogy bonyolultabb autókat értékesítsünk, kezeljünk, stb. Az ilyenfajta autókat csapatoknak kell kezelniük, melyeknek heti alapon kell tudni bérbe adni ezeket az autókat, mivel magasak a költségek, vissza kell kapniuk a pénzt az autóra. Szükségünk van a hibridre? Nem tudom. Mikor? Nem tudom, meg kell védenünk a gyártók beruházását is.”
A rali világbajnokság legfelsőbb szintjén jelen lévő csapatok késlekedésekkel szembesültek már a hibrid programjukban, a Hyundai Motorsport pedig a zöld jelzésre várt sokáig az igazgatótanács részéről a 2022-as elköteleződés kapcsán.
Adamónak köztudottan kétségei vannak azzal kapcsolatban, hogy a hibridizáció a megfelelő irány a ralisport számára – kijelentve azt is, hogy nem lesz ez egy sikertörténet, ha nem kívánnak csatlakozni további gyártók –, és azt is elmondta, az a félelme, hogy a rali világbajnokság az autóipar trendjeit próbálja követni, melyek lehet, hogy elavultak lesznek akkorra, amikor bevezetésre kerülnek.
„A hibrid felé menni csak azért, hogy a hibrid felé menjünk… nem tudom” – hangzottak szavai. „Alkalmazkodnunk kell, az biztos. A megfelelő megközelítés az lenne számomra, hogy ahhoz alkalmazkodnánk, amit az utcai autózás alapjaiban találunk, mivel utcai alapú autók ezek. Például egy kétliteres motort használnánk, ami Euro 7-es lesz majd, és a megszorításokkal, melyek 2025-ben fognak életbe lépni, ezek nem lesznek már a piacon a továbbiakban.
Amikor az emberek azt mondják nekem, a hibrid felé kell mennünk, azt mondom, nézzük meg a nagyobb képet, melyek azok az autók, amikkel a következő három-négy évben rendelkezni fogunk. Tudjuk ezt? Azt látom, hogy több SUV-nk van, ilyesmik, látnunk kell az utcai autók motorját, amiket el tudunk kezdeni használni vagy használnunk kell, a hibrid pedig mit jelent – hibridet, e-turbót, nem tudom. Egy mély választással kell rendelkeznünk erről, mielőtt azt mondjuk, hibrid lesz a hibrid kedvéért.”
Andrew
2021. április 7.