Fenomenális és riasztó
Nagy dolgokat vár Seb Marshall a rali világbajnokság új jövevényétől, Oliver Solbergtől. Az ifjú pilóta lenyűgöző teljesítményt nyújtott az Arctic Rally Lapland-on a beugró navigátorral.
Egy hirtelen navigátorcsere sosem könnyű, amire legjobb példa a Hyundai Motorsport versenyzőjének, Thierry Neuville-nek az esete, hát még mekkora kihívás, ha egy olyan fiatalemberről van szó, aki éppen a csúcskategóriás bemutatkozását ejti meg.
A 2003-as rali világbajnok Petter Solberg fia, Oliver a 2021-es szezont alapvetően a WRC 2-es kategóriában töltené Aaron Johnston navigátorral a Hyundai színeiben, a koreai gyártó autósport részlegének igazgatója, Andrea Adamo azonban úgy döntött, a világbajnokság második fordulójára bedobja a mindössze tizenkilenc éves versenyzőt a mélyvízbe, aki a 2C Competition színeiben így egy Hyundai i20 Coupe WRC-vel állhatott rajthoz a finn viadalon.
Johnston azonban pozitív koronavírus tesztje miatt partvonalra került, így Hayden Paddon és Kris Meeke korábbi navigátora, az i20 Coupe WRC-t valamennyire ismerő Seb Marshall foglalt helyet végül a jobb oldalon. „Bizonyos, hogy nem vártam, hogy ebbe a helyzetbe kerüljek” – mesélte a leintést követően a tapasztalt mitfárer. „Nyilvánvalóan sajnálatos volt az, hogy Aaron nem tudott elrajtolni, de kaptam a hívást, hogy ugorjak be az utolsó pillanatban, és úgy gondolom, a teljesítmény és az idők, amiket képes volt produkálni Oliver, magukért beszélnek.”
Ami mély benyomást tett Marshallra az ifjú pilótát illetően, az a gyors tanulás volt. „Ő egy hihetetlenül gyors tanuló” – jegyezte meg a navigátor. „Ez az a dolog, ami igazán lenyűgözött engem. Egy olyan korlátozott teszteléssel beugrani az autóba azokon a gyors utakon egy új hanggal a fülében, hihetetlenül gyorsan alkalmazkodott. Ez egy fenomenális teljesítmény.”
Marshall több, a világbajnokságon is bizonyított pilótával versenyzett együtt, így megfelelő képet alkothat Solberg teljesítményéről, aki már a második szakaszon negyedik legjobb időt futott, majd a futam nagy részében a hétszeres világbajnok Sebastien Ogier-vel csatázott, azzal a pilótával, aki 137-tel teljesített több versenyt World Rally Car-ral, mint ő.
„Ez az a dolog, amit észben kell tartani. Oké, ültem sok gyors pilóta mellett korábban, egyik sem volt azonban igazán olyan, aki akkor kezdte volna az utazását egy WRC autóban, elég tapasztaltak voltak mindig” – tette hozzá Marshall. „Oliver frusztrálttá vált a szakasz céljában, a stop vonalon mondta, ’ááá, ez nem volt olyan jó, elkövettem néhány hibát’, én pedig azt mondtam neki: ’ez nem rossz’.
Ültem ilyen autóban korábban, és az a mód, ahogyan vezette, nagyon erős volt, az idők pedig világosan javultak. Azt lehet mondani, hogy fenomenális, ahogyan kontrollálja az autót, és minden kilométerrel, amit megtett, többet tanult az autóról, főleg az aerodinamikáról, ami nyilvánvalóan a nagy különbséget jelenti ezeken a gyors utakon az R5-ös autókhoz képest.
Tapasztalatot gyűjtött, tanult, és világos volt, hogy minden szakaszon, amit megtettünk, épített erre és javított a teljesítményén.
„Felfedhetők individuális szekciók talán, ahol szuper elkötelezett volt vagy csak okosan, gumikezeléssel vezetett, de úgy gondolom, az általános mód az volt, hogy menjünk bele a versenybe a szakaszpozíciók vagy az abszolút végső pozíciók tekintetében elvárások nélkül, a lehető legtöbbet tanulni csupán, nézni ezt és azon gondolkodni: ’hol tudok javulni?’.
Lépésről lépésre haladt ezzel, és tiszta sor, hogy nagyon jó munkát végzett ebben, és azt gondolom, ez az a dolog, ami a leglenyűgözőbb számomra, hogy milyen gyorsan szívta magába mindezt a tudást. Elég riasztó valójában, ha belegondolunk abba, mindössze kétszázötven kilométert tett meg ebben az autóban és csalódott már, hogy elmulasztott Power Stage pontokat szerezni és ilyesmi. Ez egy lenyűgöző start, az bizonyos.”
Marshall úgy véli, Solberg idén bele fog még ülni az i20 Coupe WRC-be, és „a legtöbbet fogja kihozni belőle, bármikor is jön el ez”.
Andrew