Get Adobe Flash player

Felfüggesztve a hibrid tesztek

Váratlanul leállt a 2022-ben a rali világbajnokság csúcskategóriájában bevetésre kerülő hibridrendszer tesztelése mindhárom csapatánál, miután a Compact Dynamics arra kérte őket, hogy küldjék vissza a kitjeiket. Minderről a DirtFish értesülést.

A Hyundai Motorsport, az M-Sport és a Toyota GAZOO Racing sem volt hajlandó információkat megosztani az esetről, egy forrás azonban a következőket árulta el a DirtFish-nek április 16-án, pénteken: „Abból, amit megtudtunk, az derült ki, hogy jelentős gond volt az egyik akkumulátorral, a csapatok pedig e-mailt kaptak erről ma délután azzal a kéréssel, hogy állítsák le az alkatrészek futtatását és a lehető leghamarabb küldjék vissza a motorokat és az akkumulátorokat a Compact Dynamics-hoz.”

Mindez az után történt, hogy az M-Sport és a Toyota elkezdte már a 2022-es specifikációjú Rally1-es autójának a tesztelését, bár arról egyikük sem számolt be, hogy mennyi futtatták a hibrid egységeket valós körülmények között, illetve tesztpadon.

 

Mi lehet a helyzet?

Alig több mint hét hónap múlva a csapatok Gap környéke felé veszik már az irányt a 2022-es Monte-Carlo Rallye előtti tesztek lebonyolítására. Ez nincs is olyan távol, főként azt figyelembe véve, hogy a rali világbajnokság legnagyobb szabályváltozása jön jövőre a World Rally Car-ok negyed évszázaddal ezelőtti bevezetése óta.

A hibridhajtás ugyan hosszú évekkel ezelőtt megjelent a Forma-1-ben és a hosszútávú versenyzésben, de nem csak arról van szó, hogy be kell tenni egy villanymotort és egy akkumulátort a raliautóba, sokkal többről mérnöki szempontból.

Hogy miért nem beszél erről senki?

Egyik gyártó sem árul el információkat arról, hogy a Compact Dynamics által biztosított hibrid egység hogyan működött az autóban, illetve a tesztpadon a visszahívás előtt. Úgy tűnik, a rali világbajnokság érintettjei egy furcsa némaságot fogadtak.

A DirtFish megpróbált minden irányba elmenni, de semmi konkrét információt nem kaptak, pedig ők igazán közel állnak a tűzhöz. Jeles újságírójuk, David Evans szerint a három csapat közül egyik sem futtatott még hibrid hajtású autót valós körülmények között, versenytempóban.

Tudvalévő, hogy a Hyundai Motorsport némileg le van maradva, hiszen nemrég kapták meg a zöld jelzést a koreai főhadiszállástól a programra, az M-Sport és a Toyota GAZOO Racing viszont már pályára vitte új autóját. De bennük volt-e a hibrid rendszer? Hallgatás van erről.

Egy, a csapatokhoz közel álló forrás azonban a következőket mondta el Evans-nak még a visszahívás előtti napokban: „Senki sem fog beszélni egyik csapattól sem a hibrid megoldásról most. Őszintén szólva a hibrid Rally1-es autóhoz történő fejlesztése problémásabbnak bizonyul, mint azt bárki gondolta volna. Vannak gondok a hardverrel, ugyanakkor a csapatok frusztráltak perifériás dolgok miatt is.

A legutolsó dolog, amit a csapatok most akarnak, hogy sztorik szülessenek arról, hogy az ’ő’ hibridrendszerük nem működik. A Toyota például az 1990-es évek végére tökéletesítette a hibridet a Prius-ban. Hogyan nézne ki az számukra, hogy az utcai autók kilométerek millióit teszik meg szerte a világon, a cég mérnöki kitűnőségének csúcsa viszont nem tudja ezt megoldani a következő generációs raliautón?

Még ha mindannyian tudjuk is, hogy abszolút, száz százalékig nem ez a helyzet és beszállított egységekkel dolgoznak, mégis megvan annak a lehetősége, hogy visszaüthet nekik. Nem fognak a gyártók a Rally1 hibrid fejlesztésről beszélni, mert tartanak tőle. Ennyire egyszerű ez.”

Oliver Blamberger, a Compact Dynamics vezérigazgatója korábban a koronavírus járványt hozta fel az elhúzódó fejlesztések és a többször is átütemezett kiszállítás okaként. A csapatok márciusban jutottak hozzá a hibridrendszerhez. „Ennek fejlesztését tavaly májusban kezdtük, még mindig nagyon erős válságot tapasztalunk szerte a világon, és tíz hónappal később az első rendszer kiszállításra került – az én oldalamról ez egy nagyszerű siker” – nyilatkozta Blamberger.

A Toyota homologizálta már a 2022-es belsőégésű motorját, és a Hyundai, valamint az M-Sport is közel van ehhez. Az FIA átadta a csapatoknak az átdolgozott biztonsági celláját, azt pedig minden érintett ismeri, hogy az erőátvitel és az aerodinamika tekintetében milyen változások lépnek életbe jövő januártól.

Már csak egy eleme hiányzik a kirakósnak.


Andrew

 

2021. április 18.